suf maar leerzaam

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

suf maar leerzaam



Bericht door NAWM »

Waarom een fonteintje een fonteintje heet, én dat had ik eerder moeten doen.

Een kennis vroeg om hulp; de kraan van de vaatwasser lekt, hij vroeg, kun jij die vervangen?

   Die kraan zit in de kast onder het aanrecht, recht onder de kraan van het fonteintje. Ik ging er van uit dat die twee kranen, vaatwasser- en fontein-kraan op dezelfde hoofdkraan zaten.
Dit stukje heet daarom:" Waarom een fonteintje een fonteintje heet". Bij het losdraaien van de vaatwasser-kraan spoot het er op volle kracht uit.
Er is dus een hoofdkraan voor het fonteintje en 'n andere voor de vaatwasser-kraan.
Aardig was dat ik weer met plezier terug dacht aan mijn vader, die is inmiddels 32 jaar dood, en bij gelegenheid kon hij luidkeels en prachtig godverrrrrrrren.
De 8 hoofdkranen zitten beneden in de meterkast in de hal. Omdat ik de voordeur van het pand op slot had gedaan, was hulp roepen of bellen geen optie.
Luidkeels mijn vader citerend hobbelde ik naar beneden om te doen wat ik eerder had moeten doen: alle hoofdkranen sluiten.

De tegelvloer is weer gedweild en die handdoeken hangen alweer te drogen, en simpele klusjes bestaan niet.

We hebben er een leuk verhaal bij, eind goed al goed.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: suf maar leerzaam



Bericht door WimZ »

NAWM schreef:
do 04 mar 2021, 13:19
Bij het losdraaien van de vaatwasser-kraan spoot het er op volle kracht uit.
Tip: Emmer onder de kraan en kraan openzetten om de druk eraf te halen. Blijft hij stromen weet je genoeg en kan de kraan weer dicht. Stopt het stromen is er geen druk meer en kan de kraan er zonder waterspatten af.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: suf maar leerzaam



Bericht door AadenAnke »

Andere tip. De kogelkraan voor de watermeter dicht draaien is het zelfde als alle 8! Maar eh een pand met 8 stopkranen daar zit dus heel veel meters pijp in dat is dus ook een waanzinnig groot pand. Heb je nu gelijk een tussen stoppertje net voor de tapkraan geplaatst?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: suf maar leerzaam



Bericht door NAWM »

Geen extra stoppertje gezet, wel verteld dat niet alles op een kraan zit.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 04 mar 2021, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: suf maar leerzaam



Bericht door roma »

Met gaskraantjes zou ik toch maar even wachten. Stop alvast met roken....🤢
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: suf maar leerzaam



Bericht door TestCase »

Had je nog mazzel. In het vorige huis van mijn zoon gingen de buren iets in de keuken veranderen en boren in de waterleiding, oeps. Hoofdkraan zat bij mijn zoon en die was niet thuis, via de Politie is zijn deur opengebroken om de hoofdkraan dicht te draaien. Deur daarna met flink ijzerwerk en hangslot weer op slot en mijn zoon kon zijn huis niet in, moest bij de politie bewijzen dat hij daar woonde en je adres staat niet op je rijbewijs! Heeft mijn zoon ook nog heel wat gedoe gekost om de deur goed gerepareerd te krijgen, verzekeraar dacht het op te lossen met wat houtvuller en plamuur.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: suf maar leerzaam



Bericht door de toren »

Hier een combi van lichtschakelaaren stopcontact .Lamp aangedaan schakelaar om tot lamp uit is . Bingo stopcontact zat op andere groep :)zelfde verhaal ander gevoel maar geen rommel ^^.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: suf maar leerzaam



Bericht door NAWM »

de toren schreef:
do 04 mar 2021, 19:54
Hier een combi van lichtschakelaaren stopcontact .Lamp aangedaan schakelaar om tot lamp uit is . Bingo stopcontact zat op andere groep :)zelfde verhaal ander gevoel maar geen rommel ^^.
Als we ons verhaal vertellen doe ik jou ervaring er ook bij. Het is allemaal zo herkenbaar :bow:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: suf maar leerzaam



Bericht door marjasjaak »

Heel wat jaren terug, een nieuwbouwwijk.
Konden de bewoners douchen bij het fornuis en koken in de douche met de douchekop als gasbrander.
Maar ook het fonteintje kon je gebruiken voor gasverwarming.
De nutsvoorzieningen waren verkeerd aangesloten. :lol3: voutje....
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: suf maar leerzaam



Bericht door hwendt »

We woonden in een flat op de 2e verdiepng. Was er een tante overleden en wij mochten de zo goed als nieuwe wasautomaat hebben. Tante had een jaar geleden een nieuwe gekocht en kreeg na 4 maanden kanker. daarna overleden en wij mochten de wasmachine hebben.

De oude was een Philips van 12 jaar oud. Niet te tillen maar een vriend was er goed mee gered zei hij dus natuurlijk Bart mocht hem hebben.
Oude met 4 man tillen er uit en die nieuwe met 2 man tillen naar de 2e verdieping
Onze machine Geïnstalleerd en alles werkte. Was er in en moeder de vrouw zei dit kost anderhalf uur dus we moeten maar even boodschappen gaan doen.
Nou dat deden we. Blij met onze machine de onderbroeken draaiden als een tierelier voor het raampje dus alles ok.
Na 1 uur thuiskomst een zeer vreemd gedragende buurman voor de deur op 2 verdiepingen lager. Water dat met een soort waterval effect de trap af kwam wonen waarbij ik de opmerking maakte nu hoeven we niet meer naar de watervallen van Schaffhausen . Dit was even tegen het zere been van de buurman die vermoedelijk aan een totale geestelijke stoornis leed op dit moment.
Hij had zijn kamer net met zeer duur behang en motieven van ineenpassende behangsoorten tot een bijzonderheid gemaakt. Toen 4 duizend gulden aan arbeidsloon enz.
Dat was nu met sopwater doordrongen. Dus niet leuk dit alles.

Oorzaak
De wasautomaat had 8 maanden met een laag sop in de automaat stil gestaan met gesloten deurtje.
Hierdoor was de trommel gaan roesten maar bleef bij het niet gebruiken eigenlijk geen lekkage te vertonen. Die kwam pas na hevig geschommel en draaien van de trommel los welke natuurlijk voorzien was van partij kleding. Dat alles had gezorgd dat de roest los was gekomen en de automaat maar water bleef bijvullen dat vervolgens via de stenen vloer in de keuken en de betonnen gang en trap naar beneden liep en een ander deel de kamer in liep en tussen de kieren en de verwarming naar de buren liep.
Tja gelukkig goed verzekerd en alles kwam tot een goed einde...

De eerder genoemde zware wasmachine heeft nog 4 jaar gedraaid bij mijn vriend Bart. Ja we moeten er soms nog hartelijk om lachen. Ook de beneden buren bleven onze vrienden..

Hugo die ook wel eens gewassen heeft en daarna alles een zacht rose kleur had. Mooi he die mogelijkheden. :cheers: :lol3: :lol3:
Plaats reactie