Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door metatoon »

Camperic

Het is natuurlijk wel zo ,bij eventuele controle achter de voordeur .
Dat de stand is wat het is.
Ik heb afgelopen zomer een controle gehad.
Gezien mijn extreem lage stand tegenover opgegeven stand was natuurlijk te verklaren door teruglopende meter.
En jouw meter loopt niet terug denk ik zo.
Dat wou ik nog even toevoegen.

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2432
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door bently »

Er is nog een groot voordeel bij de oude meter. Je afrekenings ( oude ferrarismeter ) overzicht is véél overzichtelijker.
Laatst gewijzigd door bently op zo 14 feb 2021, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door hathi »

Nu overzichtelijk daar geloof ik niet in,dat ligt meestal a/d leverancier,maar het enige verschil wat ik met die slimme merk ,is dat deze slim rekent voor de leverancier ( lees meer) dan de oude meter,en welke juist is kan ik niet beoordelen,het heeft ook 3 slimme meters gekost vooraleer het goed ging,en de intussen terug geleverde stroom,kon men niet meer terug halen,ik was/ werd bedankt!
Hans
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2432
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door bently »

vorige bericht aangepast.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

Mijn afrekeningsoverzicht heb ik recent ontvangen, maar is niet (on)overzichtelijker dan vorige jaren :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

metatoon schreef:
zo 14 feb 2021, 13:48
Opbrengst van zonnepaneel ongeacht hellings hoek en gericht op welke richting dan ook ,schijnen in verband met smog verschijnsel altijd in de winter een hoger rendement te genereren dan in zomer.
Afgelopen zomer was dat verschil wel minder , minder uitstoot door corona.
Gr. Toon.
Hoger rendement in de winter? Een zonnepaneel in de winter vangt veel minder zonne-uren dan in het voorjaar en zomer. In april, mei, juni en juli zijn de meest renderende maanden, veel en lange dagen met zon.
133878_Opbrengst-zonnepanelen-grafiek.png
133878_Opbrengst-zonnepanelen-grafiek.png (17.6 KiB) 245 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

de lagere temperatuur s,winters heeft een positieve invloed op de rendement van de panelen, de panelen hebben gemiddeld een negatieve temperatuurcoefficient van 0,4%.
en op een warme wolkenloze zomerdag word het paneel warmer dan op een wolkenloze winterdag

dus het rendement van een paneel is in de winter hoger, echter in de zomer kan door de langere tijd zon de opbrengst hoger zijn , ondanks het dan lagere rendement van het paneel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

Kroppie schreef:
zo 14 feb 2021, 19:02
en op een warme wolkenloze zomerdag word het paneel warmer dan op een wolkenloze winterdag

dus het rendement van een paneel is in de winter hoger, echter in de zomer kan door de langere tijd zon de opbrengst hoger zijn , ondanks het dan lagere rendement..
Hoe verklaar je dan dat je in de winter een lagere piekopbrengst hebt dan in de zomer? Ik haal nu een piek van ± 4200W, in de zomer is dat tegen de 6000W. Dat heeft niets met een langere duur van zonneopbrengst maar met een betere straling die ook nog eens onder een beter hoek wordt opgenomen. M.a.w. het rendement en opbrengst is in de winter lager.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

door het minder aantal zonuren in de winter, word de OPBRENGST minder dan in de zomer, maar tijdens volle zon en een lage temperatuur is het RENDEMENT van een paneel hoger.
rendement en opbrengst zijn 2 verschillende dingen/begrippen, rendement word meestal aangeduid in % van het technisch mogelijke en opbrengst in Kw, en indien gekoppeld aan een tijd in Kwh

dat kan ook met de hoek waaronder uw panelen staan te maken hebben, voor de zomerse zonnestand waarschijnlijk veel beter dan voor de stand van de winter zon.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door CaradoT135 »

En die volle zon is dus niet in de winter met zijn lage zon instraling (winter-zomer instraling is factor 10). In juni, met een lage temperatuur en veel instraling is het rendement het hoogst wat weer een hoge opbrengst geeft.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

ook goed, u had een vraag en die heb ik geprobeerd zo goed mogelijk te beantwoorden, niet gelukt helaas, sorry volgende keer beter.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

Kroppie schreef:
zo 14 feb 2021, 19:34
door het minder aantal zonuren in de winter, word de OPBRENGST minder dan in de zomer, maar tijdens volle zon en een lage temperatuur is het RENDEMENT van een paneel hoger.
rendement en opbrengst zijn 2 verschillende dingen/begrippen, rendement word meestal aangeduid in % van het technisch mogelijke en opbrengst in Kw, en indien gekoppeld aan een tijd in Kwh
Duidelijk de kern verwoord :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door metatoon »

Jos.

Heel goed geprobeerd om het duidelijk te maken.
Beter kan niet .

Gr. Toon. :cheers:
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Marco Polo »

In de conventionele productie merk je dat vooral wind het verschil maakt.
Hogedrukgebied met laagstaande zon = energie-opwekking met gas.
Wat het rendement of opbrengst van al die paneeltjes ook is :P :D
Plaats reactie