Energieneutrale woningen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Huub56 »

De prijs is opgebouwd uit kosten kw 6,5 cent, energie belasting 12 cent, opslag duurzame energie 2,5 cent. Alleen de 6,5 cent varieert per aanbieder.
Verder komen er nog leveringskosten bij maar die zijn per dag dus niet afhankelijk van het verbruik en de kosten van de netbeheerder.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Toon »

jaarlijks blijven wij onder ons verbruik
daarvoor bewust gekozen
ze liggen al bijna 7 jaar op het dak dus ze zijn onderhand terug verdiend
ben je het er niet mee eens en krijg je in jou ogen te weinig terug voor datgene wat je jaarlijks teveel produceert dan haal je of wat panelen van je dak af of je legt een kabeltje naar je buurman dan heeft die er ook wat aan
je kunt ook altijd nog een zwaar verwarmings element er op aansluiten zodat je zelf weer meer gaat verbruiken en zo ook niets terug levert
maar wie heeft er uiteindelijk het meeste voordeel van van panelen op je dak
volgens mij ben je dat zelf
dus waarom moeilijk doen over het geen wat je eventueel terug levert
of is het gewoon om moeilijk te kunnen doen tegenover een groot macht

bij ons is vorig jaar ook de slimme meter geïnstalleerd
omdat wij hem nu op div apps kunnen uitlezen zijn we ook nog is bewuster met de energie omgegaan
voorbeeld
de cv konden we al langer via een app programmeren maar we zagen geen verbruik ervan
nu we het verbruik ervan wel zien heb ik de instellingen zo veranderd dat we de eerste warmte stralen dus de gevoelstemperatuur gebruiken rond de tijd dat we opstaan dan komt de warmte van de zon ook door de ramen naar binnen wat weer mee helpt om de kamer op temperatuur te krijgen
voorheen was de kamer al op temperatuur als we op stonden
dat maakt toch enkele uren minder de cv op stoken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

en wat te zeggen van een electrische boiler, en die kan de zon overdag verwarmen en s,morgens of s,avonds het warmwater gebruiken om te b.v. te douchen, hoeft niet allemaal via de c.v ketel, ik heb een zonneboiler van 200 ltr met van die vacuumbuizen, gaat zomers perfect water van 70graden, voor in de winter heb ik een 2000 wat element ingebouwd voor als de zon niet genoeg is, gaat goed tot nu toe, boiler staat in de schuur en heb ik extra voorzien van 25 cm isolatie, ruimte zat

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Huub56 »

Hier ook heb ongeveer 2500kw over per jaar wordt mooi uitbetaald en als de saldering afgebouwd wordt kun je toch nog iets verrekenen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

en dat afbouwen is planning vanaf 2023 en dan in 10 jaar naar 0, maar de huidige wet is controversieel verklaart en een nieuwe wet moet door een nieuw kabinet gemaakt en goedgekeurd worden, wel ik denk dat ten 1e een nieuw kabinet nog wel effe duurt voor de div partijen het met elkaar eens zijn, en dan nog een nieuwe wet, ik zie wel maar denk dat ik nog wel effe profijt heb van mijn oude trouwe ferraris meter.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

Toon schreef:
za 20 mar 2021, 10:03
ben je het er niet mee eens en krijg je in jou ogen te weinig terug voor datgene wat je jaarlijks teveel produceert dan haal je of wat panelen van je dak af of je legt een kabeltje naar je buurman dan heeft die er ook wat aan
je kunt ook altijd nog een zwaar verwarmings element er op aansluiten zodat je zelf weer meer gaat verbruiken en zo ook niets terug levert
Dit meen je niet serieus neem ik aan :wtf:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Kroppie »

waarom zou je elkaar niet van diest zijn met zuks.
ik heb een hoekhuis met een grote tuin, mijn direkte buren een klein tuintje, maar zmers wel eeen zwembadje, op het dakvan mijn schuur liggen een paar rollen tyleenleidig en in mijn tuin staat een oude boiler met een warmtwisselaar, en op mijn zonneenergie draait een pompje met een tijdschakelaar om het water in de tyleenleiding door de warmtewisselaar in de boiler te laten circuleren, en door de boiler loopt dan water wat door een andere pomp door het zwembad circuleert, altijd van mei tot sept lekker warm zwembadje waar ik als het erg warm is ook in mag, zo hebben we er allebei plezier van en nog gezellig ook, ik kan/heb dit en jij kan/hebt wat anders, samen kunnen/hebben we veel meer

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

Die oplossing vind ik ook prima :thumbup: , maar een paneel verwijderen of overbodig extra gaan verbruiken omdat wanneer je vindt dat je te weinig terug krijgt :roll:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
jvd
Berichten: 208
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 9:24
Locatie: zuidholland

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jvd »

Ik verwarm elec. bij,daardoor verbruik ik veel minder duur gas. :thumbup:
grts jan
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door jan- »

Laatste bericht is al bijna een jaar oud, maar dat maakt denk ik niet zo veel uit.

Ik gebruik niet veel elektriciteit. In 2020 heb ik 2 zonnepanelen op mijn schuurdak geplaatst. In de winter staan ze meestal in de schaduw van het huis van de buren. Afgelopen jaar hebben deze toch 546 KWh opgeleverd. Toch denk ik dat ik in komende afrekenperiode 122 KWh te veel oplever. Ik ben ook eens gaan rekenen:

Elektriciteitsprijs dag/nacht:
€ 0,24113 / 0,22903 inclusief alles
€ 0,07500 / 0,06500 excl. btw etc.

1 m3 gas = € 0,82723 = 9,769 kWh
Dus een KWh aan gas kost € 0,08468

Dus een KWh levert mij 7,5 cent op en met gas kan ik er 8,5 cent mee besparen. Scheelt dus 1 cent. Dus bij 122 KWh kan ik € 1,22 besparen. Dat vind ik de moeite niet waard (ik heb geen airco of warmtepomp).

Bovendien heb je warmte in de winter nodig. Bij windstil grijs weer (zoals we dat de laatste tijd veel hebben gehad) moet elektriciteit vaak door gas, steenkool of bruinkool (via het buitenland) opgewekt worden. En dan is het milieu technisch beter om gewoon op gas te blijven stoken.

Je kan soms ook een hogere vergoeding krijgen voor terug geleverde stroom en dan kan het ook financieel ongunstig zijn om je te veel geproduceerde elektriciteit te gebruiken voor verwarming.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
ger47
Berichten: 96
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door ger47 »

Ik zie hier diverse rekensommetjes voorbijkomen.
Aardgas heeft een boven- en een onderwaarde.

1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH
Dat is de bovenwaarde, dat komt vrij aan warmte bij volledige verbranding van 1m3 aardgas.

Naar uw radiatoren/vloerverwarming etc. gaat daar eerst nog het (ketel)verlies vanaf.
Dus u moet gaan rekenen met 8,8kWh om te vergelijken met electra.

Gasgestookte energiecentrales hebben overigens een rendement van ongeveer 45% !!!! Rest is warmte, behalve als je daar weer een deel van gaat gebruiken voor b.v. stadsverwarming e.d..
Dus ga je naar het milieueffect kijken ziet het plaatje er weer anders uit.

Het beste is dus zelf zonnepanelen op het huis en een warmtepomp. Wel of niet hybride.

Als installateur kunnen wij op dit moment de vraag niet bijhouden en zijn er levertijden van 3 a 4 maanden.
Overigens hebben wij 0 klachten over de door ons geplaatste installaties.
Er wordt veel onzin verteld door mensen die denken er kennis van te hebben.
Zelf werk ik al ruim 50 jaar met deze materie, zowel ontwerp als uitvoering.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door Camperic »

ger47 schreef:
zo 16 jan 2022, 15:01
Het beste is dus zelf zonnepanelen op het huis en een warmtepomp. Wel of niet hybride.

Als installateur ...
Vreemd advies van een installateur zonder de specifieke situatie te kennen.
Of niet bedoeld als algemeen advies, maar specifiek gericht op situatie van het bericht er direct boven?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door JoopBrekken »

Hier nog wat "onzin":
Die "installateur" heeft kennelijk ook nog nooit van HR cv ketels gehoord, waarvan het rendement boven de 100% kan zijn?
Er is uiteraard wel wat verlies als cv leidingen door onverwarmde ruimtes lopen.
ger47
Berichten: 96
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: energie neutrale woningen?



Bericht door ger47 »

JoopBrekken schreef:
zo 16 jan 2022, 15:18
Hier nog wat "onzin":
Die "installateur" heeft kennelijk ook nog nooit van HR cv ketels gehoord, waarvan het rendement boven de 100% kan zijn?
Er is uiteraard wel wat verlies als cv leidingen door onverwarmde ruimtes lopen.
Die installateur hoort en leest van alles.
Ook veel onzin.
Meer als 100% bestaat gewoonweg niet.
U hebt kunnen lezen wat 1m3 aardgas aan warmte kan leveren en dat is 100%.
Er is een periode geweest, dat men rekenkundig met andere cijfers werkte 110% en 100%.
Dat is weer teruggebracht naar het te begrijpen 100% en dat minus de z.g. schoorsteenverliezen. Bij een Hoog Rendement ketel wordt daarbij de warmte uit de rookgassen gehaald (condenseren) en het daarbij vrijgekomen condenswater gaat in de afvoer.
Dus 8,8 kWh.
Een goede HR ketel heeft een rendement van boven 90%. (en niet boven de 100%)
Plaats reactie