Afvoer douchebak bevroren

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door NAWM »

De afvoer van onze wc is bevroren. De pot staat binnen (gelukkig :lol: ) het is een vermaler-toilet.
De afvoerbuis is ongeveer een halve meter, met doorsnede van 8cm, naar de vuilwatertank.
Daaromheen wil ik een thermolint draaien.
Hoeveel vermogen zou ik kopen om de boel weer los te krijgen?
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door Zwerfsteen »

Even dit topic helemaal doorlezen, het staat meerdere keren vermeld.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door PaulBng »

Goed.
Ik heb mijn gedachten hierover laten gaan, en mijn gedachtengang is momenteel de volgende..

- Ik ga er nu niets aan doen. Met deze temperaturen kan je niet rustig werken. Eerst volgende keer dat ik de camper nodig heb is over anderhalve week, en dan zijn de diepvries condities wel weer over.

- Het afvoer gat in de douche is iets van twee centimeter doorsnee. De slang die we op de foto zien is een cm of 8 dik. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de afvoer overgaat in die dikte. Dus in die dikke slang zal wel een dunne zitten, wellicht met isolatie eromheen, maar dat helpt bij -10 en straffe wind maar even zonder verwarming.

- stel het is een dunne buis, met isolatie en die dikke buis, dan lijkt warmtelint, weer isolatie en weer bescherming mij niet echt een oplossing.

Mijn conclusie is derhalve dat de zaak open gehaald moet worden.
(Had ik al gemeld dat de camper wintervast moet zijn??)
Waar ik nu aan denk, is om de zaak te vervangen door een rechte pijp van onder de douche naar de tank. Die zou dan net aflopend kunnen zijn.
Optie is een heel platte sifon. Maar ik duw nu ook altijd de plug in de afvoer. Of die platte sifon kan, is afhankelijk van hoe het er onder de douchebak uitziet, en hoe groot het gat in de vloer is.

Indien de pijp licht aflopend kan zijn, en een sifon niet komt, is die pijp altijd leeg, en is verwarming niet nodig. Met een sifon wel.
Dus dan omwikkelen met alu tape, warmtelint, isolatie, en bescherming.

Ik twijfel tussen 12v en 230v warmtelint. Dat zelf regulerend 230v spul lijkt me wel wat.. Omvormer staat toch altijd aan.

Onderzoek naar het verwarmingselement in de afvaltank.
Er zat weinig water in, mss stond het element wel droog?

Afvaltank rondom beplakken met één of twee lagen armaflex. Er zit nu alleen een sloppy laag aan de onderkant.

De uitloop van de tank is een schuif. Daar kan ik weinig anders van maken (er is ook geen ruimte voor wat anders, dat komt te laag) en ik zie niet in hoe ik die kan verwarmen.
Dus bij extreme kou, schuif open en bak eronder.

Als gebruikelijk sta ik open voor commentaar, suggesties en correcties...


Paul
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door AadenAnke »

Sifons e.d. binnen in de camper hoef je buiten ook niet te verwarmen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Afvoer douchebak bevroren



Bericht door PaulBng »

Dat begrijp ik.
Maar de douchebak lijkt op de vloer in de camper te liggen.
Dus als er een platte sifon in zou gaan, moet het gat in de camper vloer ruim genoeg zijn. Sifon zit dan half in, half onder de vloer.

Ik bedoel iets als in onderstaande foto, wat nu ook onder de sink in het keukenblok zit. Moest ook direct opzij, vanwege de la die er onder zit.
Afbeelding

Edit : Hé Aad, jij hebt toch ook een Challenger? Hoe ziet de douche afvoer er uit?


Paul
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door kampo »

Het probleem van warmteoverdracht is dat die tot in de vloeistof moet geraken. Alles van leidingen kan je beschouwen als een isolator. Dus wegnemen dubbele wanden, warmte overdracht oppervlakte vergroten en buitenkant isoleren.

Als er helling is dan is het aanvriezen al een probleem. Bij slechte helling of waar water blijft staan gaat het nooit lukken zonder extra verwarming. Bedenk dat mijn 30W verwarming heel erg weinig is en enkel werkt om iets wat warm is, warm te houden.

PaulBng schreef:
do 11 feb 2021, 19:35
...
Ik twijfel tussen 12v en 230v warmtelint. Dat zelf regulerend 230v spul lijkt me wel wat.. Omvormer staat toch altijd aan.
Het voordeel van 12V is dat je het tijdens de rit kan gebruiken. Maar stationair zonder zon heb je onvoldoende stroom in zo een bus met "kleine" accu. Dan moet je inpluggen. Beide bestaan zelfregulerend maar is dat nodig als de maximale temperatuur van zo een lint bij vriestemperaturen misschien maar 20 tot 40°C is ? Veel hoger zal je nooit geraken als het gemonteerd is.
Op de thermometer links zie je dat ik statisch aan 113°C geraakte bij +20°C binnen, opgerold met de sonde er tussen. Dat zal buiten niet lukken.
Afbeelding
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door AadenAnke »

Eerlijk gezegd geen idee? Onder de spoelbak is het wit dat weet ik zal ook wel een plate zijn. Wastafel in de toiletruimte geen idee hoe daarbij te komen het is zo'n schuif ding en de douchekoppen denk inderdaad door de vloer heen douchebak ligt op de vloer denk ik. Erg hè weet niet eens hoe het zit in mijn eigen camper.
Maar Paul wil je in de toekomst op wintersport met de camper? Je kan verwachten dat het wel weer een tijdje kwakkelwinters worden na deze. Ik kom voorlopig niet bij de camper

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door PaulBng »

Kampo...

Dat is geen isolatie moet zitten tussen het warmtelint en de afvoerbuis, had ik zelf al verzonnen.
Vandaar dat het ook niet om de huidige buis heen kan.

Er zit nu een 12v warmte ding in de tank van zo'n 40w. Geen idee wat het precies is,'n at moet ik nog uitzoeken.
Niet dat dat de uitloop vorstvrij kon houden. Maar bij -8 and 7bft is dat mss niet vreemd.
Het lijkt me handig om dat lint met dezelfde schakelaar aan te zetten.. (Of je moet met een relais aan de gang. Kan ook natuurlijk).

Vraagje, als dat lint zo warm wordt, wat doet dat dan met de afvoerbuis wanneer er eens geen water in zit?


Paul
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door Pedro48 »

Dat ligt aan het materiaal van de afvoerbuis..
Maar 110 graden kan plastic en pvc best tegen.
Om pvc zacht te maken heb je een brander nodig.
Voor metalen is het al helemaal geen punt.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door Marinus »

PaulBng schreef:
vr 12 feb 2021, 8:50
Vraagje, als dat lint zo warm wordt, wat doet dat dan met de afvoerbuis wanneer er eens geen water in zit?
Niets
Bij een zelfregelend verwarmingslint neemt het vermogen af als de temperatuur stijgt.
En omgekeerd als de temperatuur daalt stijgt het verwarmingsvermogen.
Verwarmingslint.png
Verwarmingslint.png (107.52 KiB) 309 keer bekeken
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door PaulBng »

Dat klinkt goed.

Het verwarmen van de uitloop van de tank is nog wel een dingetje.
Het is een platte schuif. Zou daar een huis omheen moeten bouwen...




Paul
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afvoer douchebak bevroren



Bericht door PaulBng »

Wat ik mij vandaag bedacht...

Er zat ook een wasbakje in de badkamer, die heb ik verwijderd, en de afvoer daarvan afgedopt.

Maar... Ik kan me niet herinneren dat ik daar iets van gezien heb onder de camper...

Morgen maar eens kijken... Niet dat het in deze context belangrijk is. Maar mss heb ik er wat aan bij de verbouwing van de douche afvoer...
Plaats reactie