Drone brevet

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Drone brevet



Bericht door Hoofdnoorman »

En ik heb zo'n beetje alles al gelezen, bestudeerd, bekeken en nagevraagd voordat ik mijn drone kocht. Ik ben dus niet over één nacht ijs gegaan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24444
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Drone brevet



Bericht door javanes »

Maar de handleiding van de Mini had je niet bestudeerd na de aankoop, want dan je hem niet met een touwtje aan de keukenlade hoeven vastmaken. :wink:

De waarschuwing om die eerst goed door te nemen kwam trouwens ook voorbij in de cursus.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8376
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Drone brevet



Bericht door EasyBee »

Nieuwe DRONE-regels: dit moet je doen om LEGAAL te vliegen https://youtu.be/pht8by4TuKY
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Drone brevet



Bericht door Hoofdnoorman »

javanes schreef:
vr 22 jan 2021, 22:57
Maar de handleiding van de Mini had je niet bestudeerd na de aankoop, want dan je hem niet met een touwtje aan de keukenlade hoeven vastmaken. :wink:

De waarschuwing om die eerst goed door te nemen kwam trouwens ook voorbij in de cursus.

Uh, Jaques, tel je even mee?

Hoofdnoorman schreef:Nou, na het laden van de accu's en een dappere poging om wat wijs te worden uit de handleidingen, maar eens de boel aangesloten.
En zowaar, plotseling een gesuis en daar ging hij. De verpakkingen waaiden door de kamer, glas cola onderste boven op de grond, Hockey van paniek achter in de tuin en gepiep alsmede commentaar van mijn mobiele telefoon waar ik geen snars van begreep. :(

Wederom de handleiding gelezen. Werd er niet veel wijzer van. Uiteindelijk het ding maar vastgelegd met een stuk paktouw aan de knop van de tafellade. Nu heel voorzichtig één en ander uitgeprobeerd en toen lukte het. Nu kan ik vliegen en al een beetje besturen. De joystickconfiguratie even omgebouwd zodat het voetenroer en vooruit/achteruit op mijn rechter knuppel zitten. Had ik vroeger ook op mijn FS. Links nu het rollen en omhoog/omlaag. Zo, dat gaat beter zo.
Morgen buiten gaan proberen.
viewtopic.php?f=1&t=8411736&p=1913432&h ... i#p1913432
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
HansvanderVeeke
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 02 okt 2020, 15:50

Re: Drone brevet



Bericht door HansvanderVeeke »

Charm schreef:
wo 20 jan 2021, 19:06
Zojuist heb ik het A1-A3 certificaat behaald via de Luxemburg route. In totaal omvat de training vier clusters van modules en elk cluster wordt met een online examen afgesloten met een variabel aantal vragen t.w.: 10,15,5,10, in totaal dus 40 vragen. Per examen moet een minimale score van 75% worden behaald. Dat lukte me bij de laatste 3 in één keer. Het eerste examen had ik slechts 70%. Dit examen mocht worden overgedaan (en zo vaak als je wilt). Maar let op: je krijgt wel telkens een andere set vragen voorgeschoteld! Ik heb voor de hele training toch wel 2-2.5 uur moeten uittrekken. Met veel van de materie was ik al bekend en toch was het niet vanzelfsprekend. Een dosis gezond verstand gaat je helpen en afkijken wordt niet bestraft ;-)
Het certificaat krijg je direct ter download. Voorlopig ben ik weer klaar voor 5 jaar.
Is het certificaat voldoende of moet je daarna nog wat bij de RDW regelen?

Hans
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Drone brevet



Bericht door Premiumliner »

Nee. Dat certificaat is voldoende. Allen als je het certificaat in NL behaald moet je je bij de RDW registreren.
Voor je drone moet je bij de RDW wel een exploitantnummer aanvragen; kosten € 23.- Dat is 1 jaar geldig. Na 1 jaar kost verlengen jaarlijks € 10.-
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Drone brevet



Bericht door Charm »

Als je via een in Nederland erkende opleider met goed gevolg examen hebt gedaan, zal de opleider je registreren bij het RDW. Na betaling van 10Euro krijg je vervolgens van het RDW je certificaat. Als je hierna ook je A2 wilt halen, moet je bij het RDW geregistreerd staan als houder van het A1-A3 certificaat. Als je de hier beschreven route gevolgd hebt, gaat dat vanzelf goed.

Het wordt anders wanneer je bij een buitenlandse opleider je A1-A3 hebt gedaan. Je krijgt dan via die weg het certificaat, buiten het RDW om. Je kunt dan niet het A2 examen doen in Nederland wel weer via diezelfde buitenlandroute. Echter, het A2 examen is een offline examen en daarvoor zal je naar, in dit specifieke geval, Luxemburg moeten afreizen.

Gelukkig gaat dat op termijn veranderen wanneer de systemen van de verschillende Europese landen zijn gekoppeld. Dan kan het RDW zien, via het registratienummer op je certificaat dat je in het bezit bent van A1-A3.

Het zou mooi zijn wanneer je de theorie voor A2 via Luxemburg zou kunnen volgen om dan in Nederland examen te doen. Helaas is in Nederland sprake van een vorm van koppelverkoop omdat het RDW de opleiding en het examen aan externe partijen heeft uitbesteed. Je kunt daardoor niet een los examen boeken, je moet ook de opleiding zelf afnemen.

In België mag je overigens gratis het A2 examen doen via de Belgische RDW. Ook niet Belgen kunnen deelnemen. Je moet er wel voor naar Brussel. De online opleiding mag je overal volgen.
https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaar ... en_examens
Laatst gewijzigd door Charm op zo 24 jan 2021, 7:53, 2 keer totaal gewijzigd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    HansvanderVeeke
    Berichten: 40
    Lid geworden op: vr 02 okt 2020, 15:50

    Re: Drone brevet



    Bericht door HansvanderVeeke »

    Dank je voor je uitleg. Ik heb nog geen drone maar zit er wel aan te denken voor foto en film. Ben nu met het Luxemburgse certificaat bezig. En ben van plan dan een A1 type te zoeken. En als ik het goed begrijp hoef ik dan alleen een exploitanten nummer te kopen.
    Laatst gewijzigd door Dafluc op za 23 jan 2021, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
    Reden: Onnodige quote verwijderd.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Drone brevet



    Bericht door Charm »

    Ja, hij zal geregistreerd moeten worden vanwege de camera.

    A1 type? Je bedoelt misschien C0 of C1 klasse?
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      javanes
      Berichten: 24444
      Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
      Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

      Re: Drone brevet



      Bericht door javanes »

      Als je nu een drone aanschaft die nu nog valt onder A1-C1 houd er dan rekening mee dat die per 1 januari 2023 valt onder de regeltjes van A3.
      Groeten,
      Jacques


      Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
      Afbeelding
      HansvanderVeeke
      Berichten: 40
      Lid geworden op: vr 02 okt 2020, 15:50

      Re: Drone brevet



      Bericht door HansvanderVeeke »

      Charm schreef:
      za 23 jan 2021, 17:35
      Ja, hij zal geregistreerd moeten worden vanwege de camera.

      A1 type? Je bedoelt misschien C0 of C1 klasse?
      Je hebt gelijk. Dat bedoel ik.
      Certificaat is inmiddels binnen. Erg informatief die Luxemburgse cursus.

      Nu op zoek naar een geschikte drone.

      Hans
      HansvanderVeeke
      Berichten: 40
      Lid geworden op: vr 02 okt 2020, 15:50

      Re: Drone brevet



      Bericht door HansvanderVeeke »

      javanes schreef:
      za 23 jan 2021, 20:17
      Als je nu een drone aanschaft die nu nog valt onder A1-C1 houd er dan rekening mee dat die per 1 januari 2023 valt onder de regeltjes van A3.
      Klopt. Dat werd duidelijk uitgelegd in de cursus en er waren zelfs test-vragen over.
      Of je moet iets onder de 250 gram hebben.

      Hans
      Premiumliner
      Berichten: 1093
      Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

      Re: Drone brevet



      Bericht door Premiumliner »

      Waarschijnlijk ten overvloede; De GoDrone app downloaden op je mobiel!
      Daarop kun je direct zien of je met je drone in het gebied waar je bent mag vliegen!
      Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
      Gebruikersavatar
      javanes
      Berichten: 24444
      Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
      Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

      Re: Drone brevet



      Bericht door javanes »

      Kun je misschien beter Airmap app downloaden.
      Is niet alleen voor Nederland en de Godrone app wel.
      Groeten,
      Jacques


      Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
      Afbeelding
      Plaats reactie