Drone brevet

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Drone brevet



Bericht door DJSmiley »

Ik ben wel benieuwd, want tot nu toe is het per land wel een speurtocht naar welke gebieden wel en niet mogen.

Zelfs in NL is het al erg onduidelijk, want de site map.godrone.nl komt niet verder dan
Depending on the type of flight with the drone, for example, there is a further restriction on the maximum flight height, the use of an additional observer and / or the issuance of an aviation report to airmen
Leuk, maar dan weet je, behalve dat het een laagvlieggebied is, nog steeds eigenlijk niets, want de voorwaardes worden niet benoemd :bang:

Die kwam ik dus elders tegen. En dat bevestigd ook mijn voorgevoel om nu geen nieuwe drone aan te schaffen. Met certificeringen zijn ze er nog niet, en zonder gaan ze per definitie allemaal in de A3 vallen en mag ik dus in mijn directe omgeving (Nunspeet) gewoon niets.

Als ik over een jaartje een andere haal zal die wel certificeringen hebben en afhankelijk van het gewicht in A1 of A2 vallen, dus mag ik gewoon legaal in de buurt blijven vliegen.

Zo'n kleintje kan leuk zijn omdat die in A1 valt, maar ja, zonder de certificeringen vallen ook die in A3 na dec 2022 dus schiet ik er op de langere termijn niets mee op.

Overigens ben ik nog wel benieuwd hoe die tijden te interpreteren. Ma t/m vrijdag 07.00-16.00, maar betekend dat ik buiten die tijden wel tot 120m zou mogen.. dat zou wel ideaal zijn..
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drone brevet



Bericht door Aloys »

Die laatste vraag, daar durf ik geen antwoord op te geven. Waren die tijden niet bedoeld voor de Russen? :D

Voor zover ik het weet blijft mijn DJI Mini 2 van 249 gram ook na 01-01-2023 in de klasse C0 en daarmee in A1.
Tenminste, zo heb ik het begrepen. Boven de 250 gram is een C-nummer noodzakelijk, anders kom je in A3.
Maar als je dan je A2 haalt?

Vandaag geoefend in een weiland, dat ging leuk! Tot 60m hoog (dat vond ik eerste wel voldoende :oops: ) kon je mooi over de stad kijken!
Volgende keer op naar de 120m. :D
Ik heb wel 2 scholeksters aan het schrikken gemaakt: ze vlogen op en deden een (schijn?)aanval op mijn kleine Mini... :-? Ik zal de volgende keer beter uitkijken :oops: .

Op de foto hieronder hangt de mini stil in de lucht.

scholekster.jpg
scholekster.jpg (158.47 KiB) 387 keer bekeken
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Drone brevet



Bericht door metatoon »

Ai .Word het nu wachten op een wet die vliegen met drone s in het broedseizoen gaat verbieden?
Zou eigenlijk wel logies zijn.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drone brevet



Bericht door Aloys »

Zitten ze eind juni dan nóg te broeden? :crazy:

Scholeksters staan bekend om een wat agressieve benadering. Ik denk dat het toeval was, ze waren volgens mij aan het foerageren in het recent gemaaide gras. En de drone hing stil toen de scholekster erop af vloog. Vanmiddag wilde ik nog even wat filmen bij een nieuw sluizencomplex, maar daar zag ik tientallen scholeksters rondscharrelen, dus maar even doorgefietst...

Mijn drone is klein en relatief stil. Wanneer ik op 50m hoogte hang zie ik ook vogels onverstoorbaar onder de drone doorvliegen, zonder er een blik op te werpen. Duiven, merels enz. trekken zich weinig aan van de drone.

Daarna maar wat gaan filmen rond een dichtgetimmerde boerderij die dit najaar zal worden gerestaureerd. Het is ook vooral oefenen met de drone he? Mijn eerste crash was in een struikje op 1 meter hoogte, dat liep goed af. Wanneer de neus van het toestel op jou gericht is, dan is links/rechts en voor/achter in spiegelbeeld he? :D

Een rondje uitkijken op circa 50m hoogte (1 min.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Drone brevet



Bericht door metatoon »

Het broedseizoen is nog gaande.15 maart tot 15 juli.
Vogels trekken zich niets aan van die datums .
Uilen starten al in wintertijd en sommige (Vooral moerasvogels)Tot in augustus.
Nu ging het even om de scholekster ja broed nog en heeft zo en zo nog jongen te verzorgen.
Bedoel niets persoonlijks , maar ik zou er niet vreemd vanop kijken dat er rekening gehouden gaat worden met
broedseizoen.

Gr. Toon.
P.s.
Een scholekster niet agressief ,meer verdedigend.
Laatst gewijzigd door metatoon op ma 21 jun 2021, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drone brevet



Bericht door Aloys »

Je hebt gelijk, met "agressief" bedoelde ik eigenlijk die schijnaanvallen, dat schijnen meeuwen ook wel te doen.
En ik doe mijn best om rekening mee te houden met wild en gevogelte!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Drone brevet



Bericht door metatoon »

Aloys.

Ik geloof je meteen.
:cheers:

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Drone brevet



Bericht door DJSmiley »

Formulier om een buitenlands A1/A3 om te zetten staat inmiddels online.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... omwisselen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Drone brevet



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
za 19 jun 2021, 14:19
Zelfs in NL is het al erg onduidelijk, want de site map.godrone.nl komt niet verder dan
Depending on the type of flight with the drone, for example, there is a further restriction on the maximum flight height, the use of an additional observer and / or the issuance of an aviation report to airmen
Leuk, maar dan weet je, behalve dat het een laagvlieggebied is, nog steeds eigenlijk niets, want de voorwaardes worden niet benoemd :bang:
Je krijgt bij de door jouw genoemde site toch de gebieden waar restricties gelden in beeld en zijn klikbaar voor tekst en uitleg.

Drone.JPG
Drone.JPG (178.34 KiB) 229 keer bekeken
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drone brevet



Bericht door Aloys »

Ik vind deze beter: https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic

In dat paarse laagvlieggebied mag ik (uitgezonderd onderliggende Natura 2000) vliegen tot op een hoogte van 30m.

aeret-kaart.jpg
aeret-kaart.jpg (169.1 KiB) 223 keer bekeken
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Drone brevet



Bericht door DJSmiley »

Dat is dus wat ik bedoel. De site van de overheid geeft alleen aan dat er minder mag ivm laagvliegen. Maar verdere info..

Die link van Aloys gebruik ik ook. Daar staat tenminste meer info in wat de beperkingen nu exact inhouden. Daar kan ik tenminste iets mee, met 'Er zijn restricties' weet ik nog niets.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Drone brevet



Bericht door Charm »

Heeft iemand al de goedkoopste aanbieder van de A2 training gevonden? Ik wil daar ook graag mee aan de slag. Ik kwam trouwens een Duits opleidingsinstituut tegen waar je A2 opleiding én het examen geheel online kan doen. Het eerste instituut in Europa waarbij dat kan. De prijs heb ik niet op gelet overigens. Link: https://copteruni.com/a2-drone-license/ ... D8QAvD_BwE
Ik heb trouwens een Fimi X8 SE.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    JMD
    Berichten: 339
    Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
    Locatie: Westkapelle

    Re: Drone brevet



    Bericht door JMD »

    Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik heb in februari al een online cursus en examen gedaan hoor!
    DJSmiley
    Berichten: 3998
    Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
    Locatie: Nunspeet

    Re: Drone brevet



    Bericht door DJSmiley »

    Die online cursussen zal voor A1 en A3 zijn

    Met een >500 grams drone mag je, sinds januari dit jaar, alleen in A2 en A3 vliegen.

    Wil je nu dus met zo'n ding (De Fimi X8 of bv een DJI Mavic Air) vliegen dan heb je dus 2 opties
    - A2 halen, dan mag je momenteel vliegen onder die voorwaardes (oa dus tot 30m hoogte in een laagvlieggebied)
    - De A3 restricties hanteren (als je die hebt). Dat betekend dat ik helemaal niet meer mag vliegen in mijn geval (A3 = verboden, alleen A1 en A2)

    Na 1 jan 2023 vallen alle oude drones zoiezo in de A3 en mag je daar dus heel weinig mee.

    Maar voor de komende 2 jaar kan A2 toegevoegde waarde hebben als je een zwaardere drone hebt zonder classificaties.
    Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
    Plaats reactie