Drone brevet

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drone brevet



Bericht door Aloys »

Charm schreef:
di 29 jun 2021, 9:18
Ik kwam trouwens een Duits opleidingsinstituut tegen waar je A2 opleiding én het examen geheel online kan doen. Het eerste instituut in Europa waarbij dat kan. De prijs heb ik niet op gelet overigens. Link: https://copteruni.com/a2-drone-license/ ... D8QAvD_BwE
Ik heb trouwens een Fimi X8 SE.
Het kost € 249 bij die Duitsers, plus BTW. Niet goedkoop dus, dan beter de opleiding in NL doen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Drone brevet



Bericht door Charm »

Ja dat ga ik dan ook maar doen. Een mooie activiteit voor de wintermaanden.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    DJSmiley
    Berichten: 3998
    Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
    Locatie: Nunspeet

    Re: Drone brevet



    Bericht door DJSmiley »

    Vandaag bevestiging gehad van de RDW: Mijn Luxemburgse A1/A3 certificaat is nu omgezet naar een NL certificaat.

    Ik heb inmiddels mijn Nederlandse certificaat ook kunnen downloaden.

    Geachte heer/mevrouw,

    U heeft een aanvraag gedaan om uw vliegbewijs A1/A3 uit een ander Europees land om te zetten naar een Nederlands vliegbewijs A1/A3. Ik wil u laten weten dat uw aanvraag is afgehandeld.

    Wat moet u doen?

    Er is een Nederlands vliegbewijs A1/A3 aan uw registratie toegevoegd. U kunt hier klikken om uw vliegbewijs A1A3 te bekijken. Via de link die u van de vliegschool heeft ontvangen kunt u vervolgens uw vliegbewijs A2 aanvragen.

    Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
    Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Drone brevet



    Bericht door Charm »

    Heb jij eerst je A2 moeten voltooien om die omzetting mogelijk te maken?
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Aloys
      Site Admin
      Berichten: 19102
      Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
      Locatie: Kampen
      Contacteer:

      Re: Drone brevet



      Bericht door Aloys »

      Egbert, vanaf 21 juni kon je je buitenlands certificaat omzetten bij de RDW naar een Nederlands certificaat. Ik heb dat meteen gedaan en heb nu een Nederlands certificaat. Echter, binnen een week(!) hebben ze de voorwaarden aangepast. Ze hebben deze regel toegevoegd aan het aanvraagformulier: "Stuur ook een bewijs van slagen van uw A2-examen mee. Heeft u geen examencertificaat gekregen? Dan moet u de persoonlijke link van de vliegschool meesturen". Daarmee is het 'klakkeloos' omruilen dus van de baan...

      Het aanvraagformulier: https://www.rdw.nl/-/media/rdw-document ... 062021.pdf

      Een en ander staat op deze pagina: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... omwisselen
      Beheerder www.camperforum.nl
      Een overzicht van onze reisverhalen.
      DJSmiley
      Berichten: 3998
      Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
      Locatie: Nunspeet

      Re: Drone brevet



      Bericht door DJSmiley »

      Bij mij (24-6) stond dat regeltje er ook al bij, maar die heb ik niet en dus ook niet toegevoegd.

      Werd niets over gevraagd. Geen idee of dat ook uberhaupt kan, of dat je dan in een cirkeltje komt: Kun je A2 examen doen zonder dat er een A1/A3 bekend is bij de RDW? Dat betwijfel ik eigenlijk.

      Hetzelfde met rijbewijzen. Een C1 kun je halen als je rijbewijs B in bezit hebt. Geen B, dan ook geen C1.

      Een buitenlands rijbewijs hebben betekend dat je volgens mij niet meteen C1 kan halen en m pas daarna kunt omzetten. Dat zal ook voor het halen van C1 moeten gebeuren (C1 = voortbordurend op B)

      Daarom lijkt het me logisch dat je geen A2 kunt halen als je, op papier, nog geen A1 hebt, dus ook nooit dat bewijs kan opsturen?
      Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
      Gebruikersavatar
      Aloys
      Site Admin
      Berichten: 19102
      Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
      Locatie: Kampen
      Contacteer:

      Re: Drone brevet



      Bericht door Aloys »

      Weet ik ook niet, maar het feit is dus dat die regel over A2 er bij mij NIET opstond want ik heb netjes voldaan aan alle eisen.
      Die extra eis is er dus blijkbaar na 2 of 3 dagen al aan toegevoegd.

      Enkelen die het formulier van 21 juni hadden gedownload maar pas later instuurden, kregen wél het Nederlands certificaat.
      Misschien heb ik dat originele formulier thuis nog op de computer staan (desktop), maar ik zit nu in Frankrijk met de laptop...

      Overigens, die A2-opleiders weten dit natuurlijk ook, dus je zult nu hoogstwaarschijnlijk wél aan je A2 kunnen beginnen op basis van een in het buitenland gehaald A1/A3-certificaat.
      Beheerder www.camperforum.nl
      Een overzicht van onze reisverhalen.
      Gebruikersavatar
      Hoofdnoorman
      Berichten: 15350
      Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
      Locatie: Deventer

      Re: Drone brevet



      Bericht door Hoofdnoorman »

      Nou Aloys, Ik zag ook die restrictie staan en ben niet verder gegaan met aanvragen.
      Dus ik wacht wel even tot jij thuis bent en hem uit je downloadmap heb gevist.
      Fijne reis. :thumbup:
      Vriendelijke campergroet,
      Rudy en Hockey.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Drone brevet



      Bericht door Charm »

      Ik heb me inmiddels ingeschreven voor het A2 certificaat. De cursus omvang is erg beperkt: slechts drie onderwerpen/hoofdstukken. Ik voelde me in eerste instantie bekocht :lol: Het is een online cursus en daar houd ik niet van. Gelukkig is alle lesstof makkelijk uit te printen en dat heb ik gedaan. Het A2 examen is bij deze opleider los te boeken en is online.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        zwaailicht
        Berichten: 1018
        Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
        Locatie: Medemblik (NH)

        Re: Drone brevet



        Bericht door zwaailicht »

        Ik heb alle A1 a2 en A3. Bij de A2 heb ook mogelijk voor de praktijk te doen. Daar ben ik nu mee.


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
        Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Drone brevet



        Bericht door Charm »

        Ook A2 gehaald. A1-A3 vond ik een grotere uitdaging. Nu Luxemburgs A1-A3 certificaat omzetten en dan zijn we weer voor 5 jaar klaar.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Gebruikersavatar
          Aloys
          Site Admin
          Berichten: 19102
          Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
          Locatie: Kampen
          Contacteer:

          Re: Drone brevet



          Bericht door Aloys »

          Gefeliciteerd Egbert!
          Het radio-examen was een stuk zwaarder he? :D

          Ik wacht voorlopig nog even met A2, ik had die A1/A3 niet eens nodig voor mijn Mini-2 maar vond het wel leuk om dat (gratis) te doen!
          Beheerder www.camperforum.nl
          Een overzicht van onze reisverhalen.
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Drone brevet



          Bericht door Charm »

          Dit stelde inderdaad weinig voor. Studiebelasting was ingeschat op 8-12uur dat zegt al genoeg. Ik wilde A2 hebben omdat ik dan sowieso tot eind volgend jaar mijn legacy drone normaal kan blijven gebruiken. Bovendien verwacht ik daarna een nieuwe legale drone aan te schaffen die zwaarder zal zijn dan 250g; A2 is ook dan nodig. En ja, het radio-examen was echt van een heel andere orde :-B. Mijn volgende uitdaging is om het vaarbewijs 1&2 te gaan halen :lol: Het is leuk en noodzakelijk die grijze massa te blijven uitdagen nu ik met pensioen ben.
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            Gebruikersavatar
            Aloys
            Site Admin
            Berichten: 19102
            Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
            Locatie: Kampen
            Contacteer:

            Re: Drone brevet



            Bericht door Aloys »

            Prachtig! :D

            Ik heb al zo'n 40 jaar een bevoegdheid als "Scheepsradiotelefonist voor schepen varende onder de Nederlandse vlag".
            Dat is nog uit mijn tijd bij Greenpeace, als student. Ik was een paar keer de radioman op de Sirius. :D
            Beheerder www.camperforum.nl
            Een overzicht van onze reisverhalen.
            Plaats reactie