Foto's en info: reptielen en amfibieën

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Foto's en info: reptielen en amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Omdat er in het topic "Foto's natuur" toch wel wat vragen waren ( viewtopic.php?f=11&t=8473840&start=952 ) heb ik hiervoor een nieuw topic geopend. Het wordt anders erg onoverzichtelijk om tussen de foto's stukken tekst over deze prachtige dieren te gaan plaatsen. Waarom een topic over reptielen en amfibieën? Omdat iedereen die met de camper op pad is er mee kan worden geconfronteerd, in Nederland hebben we een aantal hagedissen soorten en daar is denk ik niemand bang voor maar ook komen hier drie soorten slangen voor: de adder die giftig is ( Vipera berus ), de ringslang ( Natrix natrix ) en de gladde slang ( Coronella austriaca ). Verder leven er binnen Europa veel meer soorten waarvan een aantal giftig zijn en zelfs een paar die potentieel dodelijk zijn voor de mens. De zandadder ( Vipera ammodytes ) die in de Balkanlanden voorkomt en op diverse eilanden zoal KRK is een van de soorten waar een mens aan kan overlijden als hij er door gebeten wordt en er geen medische hulp wordt ingeschakeld. Maar ook de andere kant op, Marokko bijvoorbeeld is een land waar zeker potentieel dodelijke soorten voorkomen, een veel voorkomende soort in Marokko is de zaagschubadder ( Echis leucogaster ) die een zeer potentieel gif heeft en ook zeer snel meerdere keren zal toe bijten bij bedreiging en verstoring.

Ik heb dit topic niet opgezet om jullie bang te maken maar puur informatief. Ik ben nu bijna 65 en vanaf mijn 17e geïnteresseerd in reptielen en amfibieën maar vooral in gifslangen en heb daar ook diverse lezingen over gegeven. Uiteraard zeg ik voeg foto's toe als je die hebt gemaakt en stel vragen, ik probeer deze dan zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door Dancing Wind »

Beste Bupozaanstad,

Wat leuk om zo'n topic te starten !
Ik heb een paar vragen over slangen.
Ik hoor verhalen in en buiten mijn omgeving dat honden gebeten worden door een slang, wanneer zij in een slootje, klein meertje oid springen. Schijnbaar zijn dit niet zulke heftige beten, want de honden doen een piepje of een "jankje", meestal bij het inspringen in het water, en vervolgens zwemt/speelt de hond weer door. In de avonduren worden zij ziek en overlijden, omdat men niet weet wat er aan de hand is. Daardoor te laat naar de dierenarts, waar vervolgens geconstateerd wordt dat de hond gebeten is door een slang en niet meer gered kan worden.
Wat zijn dit voor slangen en kun je zien/checken of ze in het water zijn. Waar bevinden ze zich meestal ? Wat ik gehoord heb is dit wel aan de rand van de bebouwde kom. Wanneer je denkt dat het een slangebeet kan zijn, hoe en waar check je dat.
Alvast dank voor de antwoorden.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Edwin, natuurlijk bestaat de kans dat een hond door een slang wordt gebeten en als dit een gifslang betreft kan dat zeker fataal zijn. Maar over welk land heb je het dan? De meeste gifslangen zijn niet echt soorten die in het water verblijven, in Nederland is de ringslang eigenlijk de enige soort van de 3 voorkomende die in en bij water wordt aangetroffen en die is niet giftig.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door hurktoilet »

Goed initiatief!
@moddies: wellicht een idee de vraag die ik daar stelde (en het antwoord daarop) over te hevelen naar dit draadje?
[edit]Weet je wat, ik regel het zelf[/edit]
Laatst gewijzigd door hurktoilet op zo 27 dec 2020, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door AadenAnke »

Dit gaat dus heel leerzaam worden verwacht ik zo :thumbup: ik ga het zeker veel lezen en foto's kijken natuurlijk.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door hurktoilet »

Verplaatst uit fotodraadje natuur:
hurktoilet schreef:
za 26 dec 2020, 18:07
@bupozaanstad: in Frankrijk heb ik geleerd dat je daar twee groepen slangen hebt: de niet-giftige ringslangen en de giftige adder-achtigen. Maar sommige ringslangen bijten dus wel degelijk. Hoe gevaarlijk is dat voor een mens?
Nu zou ik uit voorzorg bij een slangenbeet toch direct naar een arts gaan, maar die heb je niet altijd bij de hand.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door hurktoilet »

Verplaatst uit fotodraadje natuur:
bupozaanstad schreef:
za 26 dec 2020, 18:45
Peter er zijn zelfs 3 soorten slangen in Frankrijk, de niet giftige slangen waar onder andere de ringslangen onder vallen, wordt je daar door gebeten dan is er eigenlijk niets aan de hand. Natuurlijk kan het een beetje bloeden want meneer of mevrouw slang heeft een bek vol tanden, even goed wassen en desnoods desinfecteren met wat jodium en klaar. Dan heb je in de zuidelijk delen van Europa en ook in Noord Afrika de hagedisslang ( Malpolon monspessulanus ) een soort die je als vakantieganger bijna nooit ziet omdat hij vreselijk schuw is en vaak voor jij hem ziet al foetsie is. Hij komt voor in droge gebieden en in zuid Europa vaak te vinden in wijngaarden. Malpolon monspessulanus is giftig en heeft achterliggende giftanden en in tegenstelling tot de adderachtigen moet deze slang op zijn prooi, vaak hagedissen kauwen om het gif in de prooi te krijgen. En als laatste groep hebben we de adderachtigen, deze hebben holle giftanden die direct met de gifklier in verbinding staan. De tanden liggen plat in de bek en als de slang zijn bek opent om te bijten worden de tanden door een spier aangetrokken, klappen ze naar voren en werken ze als injectienaalden en injecteren ze hun gif in de prooi of in een slechter geval in de mens. Een beet van een adderachtige herken je altijd aan één of twee "puncture marks" op de plaats waar je bent gebeten. Bij een adderbeet is het zaak zo spoedig mogelijk medische hulp in te roepen en zeker niet in paniek te raken, juist door paniek gaat de bloeddruk omhoog en wordt het gif sneller in de bloedbaan opgenomen. Blijf kalm en bel het alarmnummer en zeg dat je gebeten bent door een adder, mocht je niet alleen zijn laat dan een foto van het dier maken zodat je die kan laten zien.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door hurktoilet »

hurktoilet schreef:
za 26 dec 2020, 19:52
Leerzaam, dank.
Voor wie het alarmnummer 1-1-2 belt: in ieder geval in theorie spreekt men daar ook Engels. Mocht dat Engels heel anders zijn dan het jouwe, zeg dan Je suis mordu par une vipère
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door Dancing Wind »

@Bupozaanstad,
Dank voor je antwoord.
De verhalen over deze beten zijn gebeurd hier in Zwolle, ook buiten de rand, het buitengebied in, een park met wateren. De honden hadden diverse blauwe plekken over het lijf. Ik heb niet meer scherp of er ook beten zijn gevonden ergens op het lijf. Nu wonen wij in een vinex-locatie wat voorheen landerijen waren. Sommige bestaande wateren zijn gehandhaafd en er zitten natuurlijk ook diverse ratten - maar daar ontstaan andere reacties van door een beet. Mede door deze verhalen zijn wij voorzichtig met water hier in Nederland, maar ook in overig Europa, ondanks dat ons hondje niet zomaar het water inspringt. In Frankrijk heb ik wel slangen zien zwemmen in het water, niet zo heel groot en te ver weg om kenmerken/kleur etc te kunnen zien, geen felle kleuren.
Het is duidelijk dat een hond bij niet ingrijpen kan overlijden, maar hoe gevaarlijk is het om als mens gebeten te worden door een dergelijke slang ? Heb eens gehoord (voordat wij naar Costa Rica gingen), om een foto te maken van de slang wanneer je überhaupt daardoor gebeten wordt.

Edit: Ik zie al antwoorden op mijn vragen.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Zoals eerder aangegeven leven er in Nederland 3 soorten slangen waarvan er één giftig is: De adder ( Vipera berus )

adder_resize.jpg
adder_resize.jpg (167.23 KiB) 657 keer bekeken

Bijtincidenten komen komen in Nederland weinig voor en als ze voorkomen is het vaak de schuld van de gebeten persoon zelf. In de meeste gevallen komt dit door het niet respecteren van het dier, men probeert het te vangen en zelfs te doden, waarom er mensen zijn die dit doen kan ik niet begrijpen :bang: In een enkel geval kan het natuurlijk gebeuren dat iemand tijdens een wandeling in het veld op een adder trapt die dan zeker zal bijten als verdediging maar in de meeste gevallen zal de adder net als alle andere slangen door de trillingen in de grond die de wandelaar veroorzaakt vluchten voor dat de wandelaar hem ziet, laat staan er op kan gaan staan. Verder zeg ik altijd: ga niet zomaar ergens in de heide zitten, grijp niet in takkenbossen en pollen pijpestro, wil je toch gaan zitten leg dan eerst een deken neer. De adder komt over het algemeen voor in de Nederlandse heide gebieden, vooral in Drenthe, Limburg en de gebieden rond Stroe, Garderen en Kootwijk. Jonge dieren eten in hoofdzaak kleine ongewervelden zoals wormen, insecten en kleine hagedissen. Volwassen dieren over het algemeen kleine knaagdieren zoals woel en spitsmuizen maar ook kikkers, hagedissen en kleine vogels staan op het menu.


Dan hebben we nog twee soorten en die zijn niet giftig: De ringslang ( Natrix natrix )

ringslang_resize.jpg
ringslang_resize.jpg (56.96 KiB) 657 keer bekeken

Deze soort kan je bijna door het hele land aantreffen. Nederland is immers een land met heel veel water en dat is het domein van de ringslang. Hoewel ze ook in drogere gebieden worden aangetroffen zijn slootkanten, moerassen en vennen favoriet. Ze voeden zich als volwassen dieren voornamelijk met kikkers en padden, de jonge dieren met kleinere prooien, zoals kikkervisjes, regenwormen, naaktslakken en soms insecten zoals krekels en sprinkhanen. De ringslang is een goede zwemmer en zal eigenlijk altijd vluchten voor de wandelaar hem in de gaten heeft.

En dan de laatste: De gladde slang ( Coronella austriaca )

gladde-slang_resize.jpg
gladde-slang_resize.jpg (132.45 KiB) 657 keer bekeken

Deze soort is meestal overdag actief maar wordt vanwege zijn goede schutkleur zelden opgemerkt. Het leefgebied is halfopen veld, bosranden, aarde wallen en gebieden met veel dood hout zodat de slang voldoende verstop mogelijkheden heeft en in de wat meer open gebieden kan zonnen om warmte op te nemen. Het voedsel bestaat voornamelijk uit knaagdieren maar ook hagedissen en slangen waaronder de eigen soort en adders staan op het menu. Bij verstoring zal deze soort niet snel vluchten maar zich doodstil houden en vertrouwen op zijn schutkleur.

Van de drie soorten in Nederland is er één die eieren afzet en dat is de ringslang die zijn eieren het liefst in een hoop rottende bladeren legt, in moeras en rietvelden zijn de hopen "gesneden riet" uit de voorgaande herfst ook geliefde plaatsen voor de afzet van eieren. Zowel de adder en de gladde slang zijn eierlevendbarend, de jongen ontwikkelen zich volledig in het moeder lichaam en komen in een heel dun vlies wat ze direct doorbreken ter wereld.

Vijanden van de in Nederland voorkomende slangen zijn marterachtigen, vossen, zwijnen, egels en de steeds vaker voorkomende slangenarend een roofvogel uit de familie der havikken ( Circaetus gallicus ) Een andere grote vijand is de mens die steeds meer gebieden laat verdwijnen en regelmatig slangen dood omdat men ze eng en bedreigend vind.

Er is overigens ook een groot verschil in de ogen van de drie soorten in Nederland, de adder is de enige met een verticale pupil en beide andere soorten hebben een ronde pupil.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Edwin, op de locatie die jij opgeeft kan je adders uitsluiten en moet er iets anders zijn, ik denk dan eerder aan botulisme oid. Ook ratten zullen een hond niet bijten, ratten vluchten. Ik denk dat je er het beste aan doet eens contact op te nemen met een dierenarts die een van de slachtoffers heeft binnen gekregen, die zal je wel meer kunnen vertellen want in slangen en rattenbeten geloof ik niet.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door AadenAnke »

Mooie foto's en wat een uitleg :thumbup: :thumbup: puur hobby of beroepsmatige kennis? Vandaag dus meer geleerd over slangen dan tijdens de biologie lessen op school prachtig en dat van die pupil iets om te onthouden

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door Dancing Wind »

Dank je wel voor je advies, ga ik doen.
Interessante informatie.

Een vraag over je info:
Er is overigens ook een groot verschil in de ogen van de drie soorten in Nederland, de adder is de enige met een verticale pupil en beide andere soorten hebben een ronde pupil.
Betekent dit dat slangen met een verticale pupil giftig zijn en met ronde pupil niet ? Niet dat ik een slang zo dichtbij zou willen benaderen.

Nog een vraag:
Ik begrijp dat in warmere zuidelijke gebieden meer soorten slangen zijn. Ons klimaat is aan het veranderen - hetere zomers, zachtere winters.
Acht jij het reëel dat daardoor ook de populatie gaat verschuiven, dus in een (misschien verre) toekomst wij hier in Nederland ook meerdere soorten zullen krijgen ?

Nog een:
De slang houdt net als elk dier de natuur in stand. Hun prooien zullen ook bijvoorbeeld konijnen zijn. Stel dat een slang een konijn te pakken krijgt wat bijvoorbeeld myxomatose of een andere besmettelijke/dodelijke ziekte onder de leden heeft. Weet jij of de slang deze opeet, wat dan misschien gevolgen heeft voor de slang. Of hebben ze een soort "instinct" waardoor ze het konijn misschien wel doden maar links laten liggen ? Of werkt het koudbloedige lichaamssysteem anders met verwerken van hun eten ?
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door AadenAnke »

Als ze zelfs giftige adders eten zullen ze zich daar wel op aangepast hebben denk ik zo? Van wat ik begrepen heb op de biologielessen waar ik heel eerlijk gezegd meer op mijn klasgenoten van het andere geslacht lette :hug: had ene meneer Darwin daar een theorie over soorten waar de voortplanting heel snel gaat konden dit beter dan b.v. wij mensen die er gewoon heel lang over doen van daad tot de daad van de volgende generatie :silent: had achter af toch wat beter moeten opletten :cheers:

Gr. Aad
Plaats reactie