Foto's en info: reptielen en amfibieën

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Aad, mijn kennis is geboren uit hobby en daarna het lezen van veel wetenschappelijke boeken en wat betreft de Europese soorten een groot deel ervaring uit de praktijk en veldonderzoek en privé bezit.

Edwin, het klopt inderdaad dat veel gifslangen een verticale pupil hebben maar er zijn uitzonderingen. De cobra soorten bv hebben weer een ronde pupil. Ik kom daar in een later stadium nog op terug. Het wordt inderdaad steeds warmer en de winters zachter en je ziet dat de populatie van de aspisadder ( Vipera aspis ) in Frankrijk heel langzaam steeds verder naar het noorden verplaatst. Verder is er in Nederland geen enkele slang die een konijn als prooi ziet, deze zijn gewoon veel te groot, of het moet een net geboren konijntje zijn die in een konijnenhol wordt aangetroffen. Zieke prooidieren zijn geen probleem, van de prooi blijft nagenoeg niets over op wat haar en enkele botjes die worden uitgescheiden met de ontlasting.

En dan nog een keer voor Aad, er zijn vele soorten die slangen etend zijn en die eten ook gewoon gifslangen, de koningscobra is een echte slangen eter en die heeft geen probleem met het eten van gifslangen. Ook de Amerikaanse koningsslangen eten graag slangen en in hun geval ratelslangen, deze soorten kom ik zeker nog op terug omdat ik daar behoorlijk wat ervaring mee heb. Ik had er hier ruim 60 in diverse terrariums.

Voorlopig blijven we nog in Europa
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door AadenAnke »

Ooooo wat mooi krijgen we elke dag een lesje ik verheug me er op!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door Dancing Wind »

volgende generatie :silent: had achter af toch wat beter moeten opletten :cheers:
Top, helemaal mee eens, en die genoemde volgende generatie ben ik inderdaad (denk ik). Geschiedenis had indertijd mijn meeste aandacht, kwam ook door de enthousiaste wijze van lesgeven met pakkende voorbeelden.
Maar dit topic is idd interessant, zal Bupozaanstad nog een dagtaak aan krijgen. Hoop dat er nog meer interessante weetjes komen.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door Dancing Wind »

enkele botjes die worden uitgescheiden met de ontlasting
Misschien wel een hele gekke vraag, maar heb je ook een foto van zulke ontlasting ? Ben er wel nieuwsgierig naar. Op vakantie in Europa zoek ik op diverse plekken de grond wel eens af voor aas om te vissen (slakken, sprinkhanen etc.). Misschien heb ik wel eens zo'n "poepje" gezien, niet wetende wat het is.

groet Marian
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Foto's van slangenstront heb ik niet maar je kan beter de slang zien dan zijn poep. Slang is veel mooier.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Vanmiddag eens door mijn fotobestanden gegaan en hier nog wat foto's van adders in Nederland, de foto's zijn voornamelijk gemaakt in de provincies Gelderland, Drenthe en Zuid Limburg tegen de Duitse grens. De eerste foto is een typisch adder biotoop en de de ander foto's zijn wat veldfoto's.
Het is erg jammer dat er maar 3 foto's per bericht geplaatst kunnen worden, ik ga eens kijken of ik via een externe host meer kan plaatsen.

heide4_resize.jpg
heide4_resize.jpg (94.55 KiB) 210 keer bekeken
VB01.jpg
VB01.jpg (185.33 KiB) 210 keer bekeken
Bijlagen
VB05.jpg
VB05.jpg (246.5 KiB) 210 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

berus4.jpg
berus4.jpg (96.55 KiB) 209 keer bekeken
berus6.jpg
berus6.jpg (102.06 KiB) 209 keer bekeken
berus9.jpg
berus9.jpg (120.3 KiB) 209 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Ik vraag me eigenlijk wel af of er forumleden zijn die wel eens een slang zijn tegen gekomen in de natuur tijdens een camper reis en zo ja waar dat was.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
metatoon
Berichten: 9609
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door metatoon »

Niet op reis maar hier in het bargerveen vele malen de adder en op een vaste stek altijd de gladde slang.
Een maal onderweg in Duitsland bij St michelstad ringslang .
Bij Bad munster Eifel een hazelworm.

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door c.westerman »

In Noord-Italië een hele zwarte, ong 1 meter lang.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door AadenAnke »

In Frankrijk in een beekje tussen wat stenen bruin/grijs met gele strepen een vinger dik en een 25/30cm lang

Gr. Aad
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door marjasjaak »

In Australië (was een camperreis) een King Brown tijdens een wandeling. We waren al uren niemand tegen gekomen, maar gelukkig, net voor we bij de slang aankwamen die op het pad in de zon lag, 2 mensen die ons op de slang wezen...
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

In het Bargerveen leeft inderdaad een gezonde populatie adders en daar wordt ook regelmatig onderzoek gedaan door de WAN ( werkgroep adders nederland ) Het is best een uniek gebied met super droge en heel natte gebieden. Voor mij een bekend gebied en er zijn een paar interessante filmpjes van de adders die ik graag deel.

https://www.youtube.com/watch?v=m0nuMHsU4uU

https://www.youtube.com/watch?v=rHrZ39PiAtY

Verder komen ringslangen in Duitsland best veel voor en zijn daar in twee ondersoorten te vinden: Natrix natrix en Natrix helvetica en de laatste is veel donkerder van kleur maar goed herkenbaar door de gelige ringvormige vlek in de nek. In de Eifel, zeker tegen de Belgische kant "jeukt" het van de hazelwormen, pootloze hagedissen. Vrienden van ons hebben een natuur camping in Utscheid en als we daar zijn dan spot ik er elke ochtend tientallen.

In Noord Italië denk ik dat je een Natrix tesselata hebt gezien, zonder foto's erg lastig, maar deze slang uit de familie ringslangen komt daar inderdaad voor als melanistische vorm dus zo goed als helemaal zwart.

En voor Aad, dit is lastig maar ik ga er vanuit dat het hier ook een dier uit de Natrix groep betreft, het zou zo maar Natrix persa kunnen zijn die twee wit gelige strepen over zijn lijf heeft.

De King Brown ( Pseudechis australis ) is een slang die ik zelf alleen maar ken uit terrarium en zijn gif samenstelling is niet te vergelijken met de Europese soorten. Zeer potent en dodelijk zonder medische behandeling.

Mocht iemand wat aantreffen probeer een zo duidelijk mogelijke foto te maken.
Laatst gewijzigd door bupozaanstad op ma 28 dec 2020, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door macfocus »

Niet me de camper, maar één keer in Karinthië gewoon op de weg. Zag helaas veel te laat dat het een dier was, dus finaal overheen gereden. Vond ie echt niet leuk.
En in Swaziland dubbel gewaaarschuwd voor een slang van een meter of 3. Niet kunnen vinden vanwege het donker wat ik nog steeds jammer en geruststellend vind.

4CC5E614-8D45-423E-A5FE-792A918285CA.jpeg
4CC5E614-8D45-423E-A5FE-792A918285CA.jpeg (150.48 KiB) 120 keer bekeken
Waarschuwing op de deur van je huisje op 8 km bush van enige vorm van beschaving :eh: 8-)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie