Foto's en info: reptielen en amfibieën

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door roma »

Op de markt van Battambang in Cambodja. Verse slang!! Ik heb het gelukkig niet al te vaak gezien.

Afbeelding

Uit mijn reisblog: ...de grote lokale markt waar geen blanke rondloopt, uitsluitend Cambodjanen die groenten, vlees- en visproducten kopen. Vele zoetwatervissoorten uit het grote meer Tonle Sap, oa spartelende meervallen, kronkelende palingen, maar ook krabben, kikkers en inktvissen. Vreemd, komen die uit dat meer of uit de zee? Enkele verkopers hebben slangen. Verschillende soorten, de koppen eraf, de ingewanden eruit. Jammer, het betekent dat soorten met uitsterven bedreigd worden.
Afstotend is de rode berg gestroopte ratten en muizen. Later op de dag zie ik tientallen kraampjes langs de weg waar geroosterde ratten worden verkocht. Schijnt nog een overblijfsel te zijn uit de tijd van de Rode Kmers, dat er geen eten was. Nu worden de ratten in de rijstvelden gevangen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Roma, in deze landen is het net zo normaal om dit te eten als wij een karbonade of een ossenlap eten. Of ik het leuk vind? Nee niet echt maar ik weet dat het gebeurt. Wat mij wel opvalt is dat er tussen die slangen een Russels adder (Daboia russelii) ligt, een 100% dodelijke gifslang die regelmatig voor bijtincidenten zorgt op en rond de rijstvelden waar deze soort graag vertoefd omdat het op deze velden ook krioelt van de ratten.
Bijlagen
russelli-2_resize.jpg
russelli-2_resize.jpg (162.21 KiB) 334 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door roma »

bupozaanstad schreef:
zo 10 jan 2021, 19:55
.... in deze landen is het net zo normaal om dit te eten als wij een karbonade ............
Het zijn vooral nog de ouderen die rat of slang eten. Die zijn er aan "gewend" geraakt in de zo geheten Killing Fields van de Rode Kmer, waar het noodzaak was om met basic food te kunnen overleven. Bij jongeren raakt het steeds meer in onbruik of die zijn er al helemaal nooit aan begonnen.
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door roma »

Ben nu enkele dagen in ZuiAfrika. Krijg een afgrijselijke foto toegestuurd van een kennis die in de bil gebeten is door de sakspinnekop, weliswaar geen slang, maar zo giftig als ik weet niet wat. Het gif begint onmiddellijk het weefsel aan te tasten en weg te vreten. Directe ziekenhuisopname is noodzaak. De zgn vioolspinnekop is ook zo’n giftig exemplaar, evenals de knopiespinnekop.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door metatoon »

Roma.

Dat klinkt angstig.
Laten we het beste ervan hopen.
Even opgezocht .
Linke spin dus.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door erichendri »

Sorry voor de late reactie.
Het was dus een aspis adder.
Je wou weten hoe ik hem gevangen had.
Hij lag denk ik net in de zon om 8:30 dus nog een beetje sloom / stijf.
Met een stok naar een liggende emmer geduwd.
Emmer rechtop en deksel erop.
Met de auto weggebracht.
Geen andere slangen gezien daar, het was half juni.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Plaats reactie