Foto's en info: reptielen en amfibieën

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

De meest gevreesde soort in Swaziland is de mamba ( Dendroaspis polylepis ) en deze ken ik ook alleen uit terrarium, dit zijn gebieden waar ik graag nog eens heen zou gaan maar ik denk niet dat dit nog bewaarheid gaat worden. Een slang die binnen een paar seconden diverse malen toebijt en ook zonder medische behandeling zeker dodelijk is. Zelfs met antiserum is het maar de vraag of een beet overleefd kan worden.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
roma
Berichten: 4524
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door roma »

Slang op de oever van de Donau in Oostenrijk bij Melk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Dit is zeker een Natrix tesselata, niet giftig.

Hoe meer foto's van forumleden hoe beter het is om er voor te zorgen dat mensen niet bang hoeven te zijn en bij sommige soorten allen voorzichtig / heel voorzichtig.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
roma
Berichten: 4524
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door roma »

Afbeelding

Uit mijn ZuidAfrika reisblog: Langs de weg zien we voor het eerst een grote slang, een zwarte van ruim 1.25 meter. AM denkt dat het een zwarte mamba is, maar na wat speurwerk blijkt het een molslang te zijn die vooral 's nachts actief is en leeft van muizen en ander klein gedierte. Hij is niet giftig, maar kan gemeen bijten. Er leven hier ook de zgn spitting cobra's.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Molslang ( Pseudaspis cana) klopt en deze wordt vaak door mensen verward met de Zwarte mamba ( Densroaspis polylepis ) echter een zwarte mamba is niet zwart maar overwegend grijs, variërend van lichtgrijs tot heel donker grijs. Er zijn ook wel meldingen en foto materiaal van "zwarte" dieren maar dit betreft melanistische exemplaren. De naam van zwarte mamba komt van de kleur aan de binnenkant van de bek die wel diep zwart is.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door hurktoilet »

MacFocus schreef:En in Swaziland dubbel gewaarschuwd voor een slang van een meter of 3. Niet kunnen vinden vanwege het donker wat ik nog steeds jammer en geruststellend vind.
Die waarschuwing doet me denken aan al die waarschuwingen voor beren die we in Amerika tegenkwamen. Van de eerste paar waren we diep onder de indruk, na de tig-duizendste voelden we ons toch enigszins bekocht dat we nog steeds geen één gezien hadden. Uiteindelijk hebben we er eentje gespot, op zo'n afstand dat ik er met een korte tele niet eens een fatsoenlijke foto van kon maken :bang:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door macfocus »

Je kunt idd pech hebben met dieren.

Die slang lag volgevreten ergens onder een steen een meter of 15 van ons huisje af.

En een paar dagen daarvoor waren we in St. Lucia. Dat is een toeristendorp aan de kust met een estuarium. Dat zit vol met krokodillen en nijlpaarden. Overal in het dorp borden met “beware of hippo’s”. Wij ‘s avonds toch de 600 meter naar het restaurant gelopen (wel heel goed opgelet).
Niks aan de hand. Volgende dag een vaartocht met gids gemaakt. Toch maar eens gevraagd hoe vaak er nou Hippo’s in het dorp liepen.

Het antwoord; Oh, een paar keer per week. Die avond toch maar met de auto het dorp in....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
roma
Berichten: 4524
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door roma »

Had jij pech in St. Lucia dat je geen of weinig nijlpaarden hebt gezien. Op de rivier die in het estuarium uitkomt, kon ik er tientallen filmen. Op het eind van het filmpje nog wat hippo's in de straten van het stadje. Weinig licht daar, dus te kort kunnen filmen. De hippo's komen 's avonds uit de rivier, lopen via rietkragen door de tuinen naar de gazons in het centrum om mals gras te eten. https://www.youtube.com/watch?v=bwIqXHy ... e=emb_logo
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door macfocus »

Ik heb er daar meer als genoeg gezien, alleen niet in het dorp :-B
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door erichendri »

2 jaar terug hadden wij een huisje in de natuur gehuurd bij Limoges.
Op een gegeven moment 2 dagen lang een aspisadder gespot bij en naast de veranda.
Derde dag gevangen en met een dichte emmer paar km verderop weer losgelaten.
Wel spannend maar moest gewoon ff daar wij 2 teckels bij ons hadden.
Hadden foto's gemaakt,opgestuurd en van serpico bevestigd gekregen dat het
inderdaad een aspisadder was.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Het gebied rond Limoges is een echt aspis gebied en er komen diverse kleurvariëteiten voor. Je hebt het over "serpico" maar denk dat je Serpo Delft van Walter Getreur bedoeld. Heb je nog een foto van het dier?

Ik ben wel benieuwd hoe je de slang in de emmer hebt gekregen en je verwijdert er een maar als je er een tegen komt kan kan je er van uit gaan dat er meerdere zitten. Maar inderdaad pal naast de veranda van je gehuurde huisje is minder in jouw geval. Grote kans dat de adder onder de veranda de winter had doorgebracht.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
roma
Berichten: 4524
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door roma »

Heb je wel eens gehoord van Snake-bars in zuidoost Azie? Ze bestonden in Thailand, heb er weleens een film over gezien. Je kon er vers en warm slangenbloed drinken uit een wijnglas. Je zocht de slang uit, kop werd afgehakt en de slang werd ondersteboven hangend boven het wijnglas door de ober uitgeperst. Denk dat deze praktijken nu verboden zijn, maar er zouden zeker nog van die clandestiene bars kunnen zijn.

Ik vond dit nog: https://spiritsreview.com/reviews/vine- ... -unique-2/
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

In sommige Aziatische landen denken ze inderdaad dat het drinken van slangenbloed potentie verhogend is, hier is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor en het verhoogd alleen de kans op ziektes. Het eten van slangenvlees komt veel vaker voor, zowel in Aziatische landen als in Noord Amerika waar ratelslangen worden gegeten, als liefhebber van slangen denk ik er zelf niet aan maar veroordeel dit ook zeker niet. Het schijnt naar kip te smaken.
Enkele jaren geleden kon je bij de Makro rond de ze tijd ook diepgevroren ratelslang kopen, ik heb het maar laten liggen.

Verder zijn er best wel veel drankjes op de markt waar schorpioenen, slangen, keverlarven en zelfs babymuizen in de fles zijn gestopt, voor mij hoeft dat niet.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Reptielen en Amfibieën



Bericht door bupozaanstad »

Omdat er ook veel mensen richting het Oostblok en Griekenland gaan wil ik deze addersoort zeker onder de aandacht brengen: Vipera ammodytes.
Vipera ammodytes, Nederlandse naam Zandadder, is de meest giftigste soort van Europa en potentieel dodelijk voor de mens en bij een bijt incident dient er direct medische hulp te worden ingeschakeld, in 92 van de 100 gevallen zal er moeten worden overgegaan tot het toedienen van antiserum. Ook bij deze soort is het belangrijk om niet in de bijtplek te gaan snijden, je maakt dan alleen de wond groter en heeft het gif meer mogelijkheid in de bloedbaan te komen en doe ook geen poging om het gif uit de bijtwond te zuigen, dit neemt alleen maar risico mee om met het kleinste wondje in de mond gif in de bloedbaan te krijgen. Ook niet roken, geen alcohol en koffie drinken maar direct het landelijk alarmnummer bellen.

De soort is goed te herkennen aan het de schubben op de neus die de vorm van een "neusje" hebben, de kleur van de dieren is erg variabel van asgrijs tot roodbruin en zelfs okergele dieren maar allemaal hebben ze het "neusje" Deze soort komt voor van zeeniveau tot 2200 meter in berggebieden en is te vinden onder stenen, takken maar ook tussen door mensen opgebouwde stenen muurtjes rond olijfbomen velden. Ook ligt deze soort regelmatig tot enkele meters boven de grond in struiken en wordt hij aangetroffen op de campings en dan vooral de natuurcampings. Kom je er een tegen op een camping probeer het dier dan niet zelf te vangen maar hou hem in het zicht en laat iemand de beheerder inschakelen, die hebben vaak de juiste materialen om het dier veilig van de camping te verwijderen.

De gebieden waar ze voorkomen, ik heb hier een plaatje voor genomen van Wikipedia, scheelt heel veel landen typen.

Vipera_ammodytes_gebieden.png
Vipera_ammodytes_gebieden.png (861.25 KiB) 175 keer bekeken

Hier een paar foto's van Vipera ammodytes, deze zijn gemaakt bij mij in het terrarium

Amodytes1.jpg
Amodytes1.jpg (127.41 KiB) 175 keer bekeken
amodytes3.jpg
amodytes3.jpg (78.26 KiB) 175 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie