Welk insect?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Welk insect?



Bericht door Brian »

Hallo,

misschien dat ik mijn vraag beter op een ander forum stel, maar ik waag het toch ook even hier...

Ik heb vorige week op het deurframe (beide kanten) aan de binnenkant van mijn VW een tiental insecten ontdekt zoals op onderstaande foto. Ik maakte me er op dat moment niet bijster veel zorgen in, zag verder in de camper / achterin niks ongewoons na een vlugge check. Vandaag echter zag ik dat er opnieuw een tweetal van dezelfde soort opnieuw op de binnenkant van het deurframe zaten.

Iemand enig idee wat voor beestjes dit zijn? De campervan staat steeds buiten op een open parkeerplaats, heb nooit eerder hiervan last gehad. De camperopbouw is achterin volledig in hout - dit is het enige wat ik mij kan bedenken waarmee het iets te maken kan hebben? Kan echter niks ongewoons vinden / geen voeding / vocht (voor zover ik kan zien) in de wagen...

thumbnail_IMG_20201129_123114.jpg
thumbnail_IMG_20201129_123114.jpg (148.01 KiB) 1128 keer bekeken

Alvast bedankt...!

Brian
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welk insect?



Bericht door schapenkop »

Gaasvliegje
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Welk insect?



Bericht door camperaap »

Inderdaad een gaasvlieg. Niks om je druk over te maken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaasvliegen
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welk insect?



Bericht door Bas vd laar »

In campers die buiten staan nestelen zich in het najaar wantsen, lieverheersbeestjes, klustervliegen en andere insecten.
Behalve dat je camper smerig wordt ( groene aanslag, vochtig binnen ) en vol beesten gaat zitten, heb je een lekkage welke zou kunnen ontstaan, ook niet in de gaten, wat duizenden euro's schade kan opleveren.
Een goede winterstalling is het behoud van je camper. Bespaar er niet op.
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Welk insect?



Bericht door Brian »

Geruststellende antwoorden. Bedankt! De omschrijving komt inderdaad zeer goed overeen.

Enig idee waarom deze daar precies terecht komen? Moet ik mij zorgen maken om een eventuele plaag (/in de camper)? Zoek ik iets van bestrijdingsmiddel, of laat ik ze gewoon zitten? Twee vliegjes in de deur is geen probleem, een tiental aan elke kant is best al een verzameling :-)

Wat betreft de winterstalling volg ik je volledig, echter ik gebruik de wagen ook als gewone doordeweeks wagen, dus is in mijn geval niet praktisch. De wagen heeft nu wegens omstandigheden anderhalve maand stil gestaan (wat er misschien ook iets mee kan te maken hebben), maar wordt in de regel zeker wekelijks gebruikt.

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welk insect?



Bericht door Bas vd laar »

Je hoeft er niets aan te doen. Insecten gaan in winterslaap en doen verder niets. In het voorjaar vliegen ze weer weg.
Wantsen en dikke vliegen zijn vervelender, ze worden gedurende dagen tot weken actief en zo kan het zijn dat je ze in het voorjaar steeds in je camper ziet lopen.
Heb je een hefdak? Open dit eens en kijk of zich rondom het doek geen andere insecten gevestigd hebben.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Welk insect?



Bericht door rbisdom »

Ook in je opgerolde luifel kan zich van alles verzamelen
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Welk insect?



Bericht door Brian »

OK bedankt!

Geen hefdak en geen luifel. Zal het even in het oog houden. Neem aan als het voertuig opnieuw wekelijks gebruikt zal worden, de last ook minder zal worden.
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Welk insect?



Bericht door Brian »

Ondertussen weer enkele maandjes verder, en de gaasvliegjes blijven helaas sporadisch verschijnen. De wagen wordt regelmatiger gebruikt in de afgelopen maanden, en afgelopen week een 3000tal km afgelegd naar warmere oorden. Om de zoveel dagen verschijnt wel eens een vliegje of twee aan de binnenkant op het raam.

Op zich niet storend, maar de vriendin is er geen grote fan van, en ik vraag me stilletjes aan af waar ze vandaan blijven komen. In de kieren van de deuren en ramen kan ik op het eerste zicht niks vinden.

Ben ik nu van een gaasvliegje een olifant aan het maken, of is er nog iets dat ik zou kunnen doen?
Plaats reactie