Foto’s ter lering en vermaak

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
roma
Berichten: 4574
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door roma »

Zelf dacht ik ook nog aan portret, kinderen. En naakt natuurlijk. Of kan dat op dit forum bij vergane glorie?
😂
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 897
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door ekruijsse »

Foto´s sowieso heel leuk, en dan vooral om ze te maken natuurlijk. Het lijkt me als je voor ieder onderwerp een apart topic aanmaakt dat het heel snel erg onoverzichtelijk wordt. Vind het bijvoorbeeld best wel leuk om met enige regelmaat "uw mooiste foto" te bekijken maar om nu alle afzonderlijke onderwerp foto-topics te gaan bekijken..... nou nee. Komt ook nog bij dat het camperforum niet echt ideaal is omdat er al gauw enkele pagina´s tussen een geplaatste foto en een reactie daarop kunnen zitten. Dan kijkt een fotografengroep op bijv. Facebook toch wat aangenamer.
Eugene
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door knutselaartje »

Voor het bewerken van foto`s is er een heel mooi gratis programma. Ik heb daarmee bij seniorweb 10 jaar les gegeven. XNVIEW heet het en is ook in het Nederlands. De leer curve is niet al te groot. Het is er voor alle platforms zoals windows, linux en de mac. Word ook steeds netjes ge-updated. Vooral ook het snel bijsnijden en kleurbewerking zijn eenvoudig te doen. En verder zijn er nogal wat filters om te verscherpen enz.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8265
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door hurktoilet »

@Knutselaartje: ik ken xnview uit een grijs verleden vooral als fotobeheerprogramma (à la irfanfiew), maar kennelijk is het inmiddels flink uitgebreid. Nog steeds freeware?
@Gene: leuk idee, dit draadje. Ik heb in jouw foto een beetje getrokken aan verzadiging en contrast, en een tikkeltje verscherpt, dat krikt m al aardig op...
gene1.jpg
gene1.jpg (38.52 KiB) 337 keer bekeken
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
GenE
Berichten: 1759
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 23:08
Locatie: Pays-Bas

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door GenE »

@knutselaartje, xnview ga ik downloaden :thumbup:
@hurktoilet, de kleuren komen er nu beter uit, ga het toch ook eens proberen. :cheers:
M.v.gr. GenE

Carpe diem.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door knutselaartje »

Zeker nog steeds freeware. Maar een donatie vind men wel fijn. :-B
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
GenE
Berichten: 1759
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 23:08
Locatie: Pays-Bas

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door GenE »

Ik liet mijn foto’s altijd zoals ze waren, deze week heeft mij geleerd dat dit zonde is.
De eerste foto is zonder bewerking, hangt bij ons aan de muur, de tweede via Snapseed bewerkt, denk dat ik maar een nieuwe bestel.
Maar ...... wat kan beter of wat is er nu fout?

AB00CEE4-B5E3-4F8D-AB57-B9B391985AC4.png
AB00CEE4-B5E3-4F8D-AB57-B9B391985AC4.png (445.7 KiB) 195 keer bekeken
3107B443-774A-4C37-8369-5AAD186DC8EC.jpeg
3107B443-774A-4C37-8369-5AAD186DC8EC.jpeg (130.23 KiB) 195 keer bekeken
M.v.gr. GenE

Carpe diem.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door rijschoollucassen »

Natuurlijk het je de eerste foto gemaakt zonder de intentie te gaan nabewerking. Zal dus een JPEG zijn. Hierdoor zijn de mogelijkheden iets beperkter. Veel camera's hebben de mogelijkheid RAW +JPEG te fotograferen. Hierdoor zijn je foto's toch direct al te bekijken en kun je later nabewerken. Lightroom gebruikt JPEG als voorvertoning en RAW voor de bewerking. Het door jou gebruikte programma ken ik niet, maar ik zou proberen de nevel boven het altaar nog iets verder te verwijderen. Verder zie ik geen uitgebeten witte stukken of detailloze zwarte schaduwen meer, dus daar zit je goed.

Ik was eerder ook niet zo gecharmeerd van nabewerking, maar ben nu helemaal om.

Groet,

Jaap.

Ps, jammer dat er nu twee foto topics naast elkaar lopen. Het topic Uw mooiste foto, beoogt exact hetzelfde.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door Sandor Gora »

3107B443-774A-4C37-8369-5AAD186DC8EC.jpg
3107B443-774A-4C37-8369-5AAD186DC8EC.jpg (246.65 KiB) 174 keer bekeken
ietsje bijgesneden, ietsje rechtgezet, gewoon op m'n mobieltje.
In Lightroom zou ik de schaduwen onder de trap nog wat op kunnen halen en de felle ramen wat kunnen doven; en dan op zicht beoordelen of ik dat een verbetering zou vinden of niet.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8265
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door hurktoilet »

@Jaap: In mijn beleving is het 'mooiste foto'-draadje vooralm bedoeld om jouw mooiste foto's te showen, zonder commentaar, al heeft Roma daar wel wat discussie in gebracht. Dit draadje is volgens mij een uitdrukkelijke uitnodiging om tips te geven om de foto's te verbeteren die volgens jou nog net niet brengen wat je verwachtte en dus per definitie niet je mooiste zijn. Ik geef toe, het is een subtiel verschil ;;-)
@Sandor: Die laatste versie is al een stuk beter. Wat je meer wilt, hangt er van af. Als het een vakantieherinnering is kun je het hierbij laten. Is het voor in een album, dan kun je in Lightroom nog trekken aan allerlei schuifjes. Kijk daarbij niet alleen naar belichting, maar ook naar mogelijkheden om te onthoeken (gebouwen vallen in foto's altijd enigszins achterover, maar dat kun je rechttrekken. En als het voor aan de muur is, ga dan terug en zet je hond of een mooi mens in dit decor..., dat je een lekker contrast krijgt tussen de glamour van je model en de troosteloosheid van de omgeving. Vul je gelijk dat lege midden van je foto op.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5688
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door Camperic »

Interessant en leuk topic met een duidelijk (ander) doel :thumbup:

Persoonlijk vind ik het interessant om te zien wat m.b.v. nabewerking mogelijk is, maar goede naturel foto's "zonder siliconen" :wink: écht mooi.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8265
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door hurktoilet »

@camperic @Jaap. Ook ik nam voorheen genoegen met jpgs, maar ontdek steeds meer voordelen van nabewerking. Punt is dat zelfs de beste camera qua contrast tussen donker en licht niet aan kan wat het menselijk oog aan kan. Met wat slimmigheden in de nabewerking kun je dat (enigszins) compenseren. In die zin is een bewerkte foto dus meer naturel. Maar de kunst is niet te overdrijven...
Anyway: ik schiet tegenwoordig dus tegelijkertijd jpg en raw. Ben ik tevreden met jpg, prima, zo niet dan ga ik met het raw-bestand aan de slag.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
GenE
Berichten: 1759
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 23:08
Locatie: Pays-Bas

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door GenE »

Ik had nog een foto van dezelfde plek, heb deze ook weer bewerkt, ongelofelijk welke details zichtbaar worden. Zou kunnen passen in de collectie van Olivier Lacour (Urban fotografie), van hem hebben wij een grote foto op aluminium geprint aan de muur hangen. De ramen blijven lastig zal met een beter programma wellicht kunnen.
Edit: Je moet er maar van houden maar ik ben nu al super blij met dit resultaat !

06FF03DC-3245-4B9F-BC00-A0355B7C047D.jpeg
06FF03DC-3245-4B9F-BC00-A0355B7C047D.jpeg (390.01 KiB) 119 keer bekeken
M.v.gr. GenE

Carpe diem.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door FrankJC »

Leuk dat het kan maar ik vind dit een onrealistische weergave en te veel uitgebeten plekken, de foto van Sandor vind ik wat dat betreft beter.
Plaats reactie