Foto’s ter lering en vermaak

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8257
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door hurktoilet »

Heb jaartje geleden de nik collectie gratis kunnen downloaden. Zitten leuke mogelijkheden in, vooral voor degenen die op zoek zijn naar artistieke effecten. Al snel over the top, maar je kunt het nodige handmatig bijstellen.
Irritant is wel dat Photoshop CC Nik bij updates verwijdert, waarna je die weer handmatig moet installeren. Kwestie van je originele setup-bestand bewaren dus.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door FrankJC »

NIK kan ook als stand alone werken.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door Vertrokken2 »

Ik zou ook iedereen aanraden wiens liefhebberij het schieten van kiekjes overstijgt om te (be)werken in RAW format en pas in je nabewerking de foto om te zetten naar bijvoorbeeld JPG. Je kunt zoveel meer uit je foto peuteren.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8257
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door hurktoilet »

Ik werk tegenwoordig standaard in de stand raw + jpg. Is de jpg naar mijn zin, prima, zo niet, dan kan ik altijd nog met de raw bezig.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door TestCase »

Nadeel van RAW+jpg is dat het wegschrijven langer duurt en wordt 'snel schieten' bij bewegende objecten soms belemmerd. Ik schiet alleen RAW, scheelt ook weer opslag. Grof selecteren op de pc gaat ook goed want die kan RAW gewoon lezen.
https://www.microsoft.com/en-us/p/raw-i ... verviewtab

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
GenE
Berichten: 1759
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 23:08
Locatie: Pays-Bas

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door GenE »

Rome. Een prachtige kappers zaak, veel spiegels binnen en weerspiegelingen op de ramen.
Is de weerspiegeling rechts nog weg te halen ? Op zich vind ik het nog wel grappig.
Opm ik stond dus buiten voor het raam.

59AE0625-8D51-45AA-A61B-C9F6C16A3EBF.jpeg
59AE0625-8D51-45AA-A61B-C9F6C16A3EBF.jpeg (169.87 KiB) 225 keer bekeken
M.v.gr. GenE

Carpe diem.
roma
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door roma »

GenE, wederom een uitstekende foto. De zoveelste inmiddels. Nee, je bent geen betere foto's gaan maken, die had je al .... Wat er bij jou veranderd is, is dat je op een andere manier naar je eigen foto's bent gaan kijken, dat je kijkt naar mogelijkheden voor uitsnedes, dat je iets met het contrast, met de kleuren doet. Daar zit nu jouw grote winst.
De kappersfoto: juist die reflecties rechts geven de foto iets geheimzinnigs. En er is maar 1 kapper in die zaak, terwijl je er vijf ziet.

Tip voor de toekomst: kijk bij het maken van een foto of je gelijk de juiste uitkadering kan maken, door iets in- of uit te zoomen, door een stap opzij, naar voren of naar achteren te gaan. Heb ik meer tips voor je, die stuur ik je wel per pb.

Goed bezig. Groet.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door FrankJC »

Zijn die andere tips geheim :?:
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8257
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door hurktoilet »

TestCase schreef:
vr 27 nov 2020, 9:12
Nadeel van RAW+jpg is dat het wegschrijven langer duurt en wordt 'snel schieten' bij bewegende objecten soms belemmerd. Ik schiet alleen RAW, scheelt ook weer opslag. Grof selecteren op de pc gaat ook goed want die kan RAW gewoon lezen.
https://www.microsoft.com/en-us/p/raw-i ... verviewtab

//Kees.
Geen problemen mee, alleen als ik in het donker kiek heeft ie wel eens even werk, maar dan kiek je meestal toch geen snel bewegende objecten. Heb wel geïnvesteerd in supersnelle geheugenkaartjes (die twee keer 32 gb heb ik op één dag nooit vol gekregen) en mijn camera is vermoedelijk ook niet de traagste.
Als je camera in jpg opslaat, gokt ie zelf hoe hij het plaatje zo goed mogelijk kan maken. Als dat naar mijn smaak is, scheelt het werk.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door FrankJC »

1975 Yde de Punt Autocross.jpg
1975 Yde de Punt Autocross.jpg (194.93 KiB) 155 keer bekeken
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door rijschoollucassen »

Bij foto's met weinig licht en dus een lange sluitertijd, heeft de ruisonderdrukking van je camera een zelfde tijdsduur nodig. Sluitertijd van 60 seconden, duurt de ruisonderdrukking nog eens 60 seconden. Wil je dan een beetje door fotograferen kun je eventueel de ruisonderdrukking uitzetten en dat later in de nabewerking oplossen. Met name met sterrenbanenfotografie van belang. Je werkt dan met een timelapse achtige belichting. Zeg 8 seconden sluitertijd, 8 seconden ruisonderdrukking, geeft geen sterrenspoor, maar een stippellijn. Als je later de opnames samenvoegt tot één foto, wil je mooie aaneengesloten sporen zien.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1728
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door Sandor Gora »

@FrankJC: lens toen nog schoon gekregen?😉
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door Will »

CIMG1279camperforum.jpg
CIMG1279camperforum.jpg (129.3 KiB) 122 keer bekeken
Deze foto heb ik gemaakt in Kinderdijk toen wij dit plaatsje bezochten met de camper. Gewoon met Sony cybershot.
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
GenE
Berichten: 1759
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 23:08
Locatie: Pays-Bas

Re: Foto’s ter lering en vermaak



Bericht door GenE »

@ roma, dank voor het compliment.
Dankzij de communicatie met jou, ik ben hier erg blij mee.
Tevens ook contact gehad met hurktoilet en zijn tips ook ter harte genomen.
Ik kom de winter wel door :D
Edit: op- en/of aanmerkingen en zijn natuurlijk altijd welkom betreffende wat kan beter of wat is fout.
M.v.gr. GenE

Carpe diem.
Plaats reactie