Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door Bas vd laar »

1e kleinere velgen onder de bus.
2e lagere hoogte band type
3e verlagen vd vering
Dit is echt een heel slecht advies, ik hoop dat het een grap is.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door metatoon »

Beste.

Heel misschien is een oprolbaar windscherm een optie .
Verticale montage !
2 boven elkaar?
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Camper-vennen
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 15:49

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door Camper-vennen »

Tijd voor een update (1 van 2 vandaag)

@PaulBng:
Twee deuren die elk in het midden naar binnen scharnieren?
Goedkoop, eenvoudig....
Dan zou je de deuren moeten openen, en minimaal de lengte van de een deur extra naar voren rijden voordat de deuren weer dicht kunnen (en daarna zou je weer de camper naar achteren kunnen rijden.
Dat zou dan ook betekenen dat ik de boeidelen aan de tuinzijde ook zou moeten inkorten. (Liever niet).

- Mag ik vergunningsvrij de garagedeur vervangen?
In eerste instantie dacht ik van wel, omdat de garagedeur zich aan achtererf gebied bevindt:
http://www.vergunningsvrijbouwen.com/al ... d-bepalen/

Ik heb met de gemeente gebeld en omdat het in ons dorp een welstandsgebied betreft, is er toch een vergunning nodig.
Bas vd laar
2e lagere hoogte band type
Ik zou 215/70/15 inch banden kunnen wisselen voor 215/65/15 banden. Dan is de camper wel nog iets stugger geveerd, maar je zou er (70%-65%)*215mm = zo'n 10.75mm (1cm) doorrijhoogte mee winnen. :eh:
Het is voor mij een optie als ik het verkeerd heb ingeschat en "achteraf blijkt" dat het op een cm na niet gaat passen.
Camper-vennen
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 15:49

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door Camper-vennen »

Update 2 van 2 (vandaag)

En goed nieuws! We zijn gisteren gaan kijken bij een camper en zijn enthousiast! (Een Ducato 250 L1H1 met slaaphefdak).
We hebben de hoogte opgemeten door er een houten balk overheen te leggen, en aan beide zijkanten de afstand tot de grond te meten.
Deze camper was 231 cm±0,5 cm hoog, dus dat zou ik (bijna zeker) passend moeten kunnen maken onder de carport! :cheers:
Voordat we hem direct gekocht hebben, mochten we thuis nog even het hele carport plan voorbereiden (en met de buren afstemmen) en dan hebben we afgesproken dat wij voor het weekend laten weten of wij hem willen overkopen!

Echter was dit misschien een beetje vroeg gejuicht, de camper was door waarschijnlijk zware belasting (fietsendrager?) of gewoon omdat het een camper is, doorgezakt door de bladveren en rust op de aanslagrubbers.
Achterwiel rechts Ducato 250 L1H1.png
achterwiel rechts
Achterwiel rechts Ducato 250 L1H1.png (484.17 KiB) 210 keer bekeken
Achterwiel links Ducato 250 L1H1.png
Bladveer doorgezakt en as rust op aanslagrubber
Achterwiel links Ducato 250 L1H1.png (643.85 KiB) 210 keer bekeken
Op een vlakke weg reed de (lege) camper nog wel prima, maar als de camper vol servies ligt lijkt me dit niet ideaal voor onverharde wegen.
De bladveer vervangen door een nieuwe bladveer zou de camper weer naar de (fabrieks) hoogte van 233cm brengen of misschien zelf wel hoger.
Wij zijn van plan om de camper voor langere tijd aan te schaffen, dus ik overweeg om er zelf hulpluchtvering onder te monteren.

Het idee zou dan zijn: Voordat de camper naar binnen wordt gereden, de luchtdruk in de balgen te laten zakken tot 0,5bar (minimale druk) en wanneer we met de camper rijden zal deze (met 2,5 bar?) voldoende veerweg en bodemvrijheid hebben.
Na wat Youtube filmpjes en Telefonisch contact met een dealer van VB airsuspension bleek dit eenvoudig zelf te monteren.

Deze vering zou het bijv. kunnen worden:
https://www.vbairsuspension.com/upload/ ... 0-X290.pdf

De hulpluchtvering wordt dan geplaatst in plaats van de aanslagrubber, met een bedieningspaneel in de cockpit.
Volgens de dealer zou deze vering, in zijn minimale druk (0,5 bar) alsnog zo'n 2 tot 5 cm hoger zijn dan enkel de aanslagrubber. :(

Dus ik zou een carport moeten bouwen waar een camper van 231+5 =236 cm in moet kunnen rijden.
Ik ga aan de slag met de tekeningen. Van horen zeggen zou het geen groot probleem zijn als de tekening een klein beetje (10%?) afwijkt van wat er werkelijk gebouwd gaat worden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor jullie verhalen. (mag ook in PB)

Ik ben van plan om de carport er aan de buitenzijde (met name het boeiboord boven de camper) er zo veel mogelijk uit te laten zien als hoe het er nu uit ziet, en dan stuk boeiboord boven de garagedeur demontabel maken zodat toch de doorrijhoogte gehaald kan worden. Dan kan de welstandscommissie moeilijk klagen toch?
Als ik dit deel dan niet (permanent) mag verwijderen kan dan kan ik altijd het laatste stukje boeiboard enkel bij in/uit rijden naar buiten laten scharnieren. :-B
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door iSonic »

Dus je gaat potentieel iets van 2000 - 3000 euro uitgeven om je camper achter een deur te kunnen hebben? Ik blijf me erover verbazen. Als het om uit het zicht gaat of om droog staan zou ik een zeiltje laten maken en ervoor spannen. Als het om beveiliging gaat: koop een goed wielslot. Beide opties zijn veel makkelijker en goedkoper. Voor 3000 euro heb je ook bijna 7 jaar (overdekte) stalling (bij onze stalling iig).
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door metatoon »

Nou als ik zo bekijk heb je geen bladveren ,maar alko as.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door iSonic »

Of, als het om veiligheid gaat, verzeker hem all-risk. Voor de extra kosten van de deur kun je je bus lang all-risk verzekeren.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door iSonic »

metatoon schreef:
di 17 nov 2020, 11:10
Nou als ik zo bekijk heb je geen bladveren ,maar alko as.

Gr. Toon.
Kan een alko as onder een buscamper?
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door metatoon »

Daar lijkt het wel op ,ik zie echt geen bladveren.
Of zie ik dat verkeerd

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door rijschoollucassen »

Is maar één enkel blad. Zou idd op deze foto aangezien kunnen worden voor een reactiestang.

Vergeet ook de voorvering niet. Als achter zover is door gezakt, zal voor niet veel beter zijn. Kun je zien aan de aandrijfassen. Als die horizontaal liggen, zit het ertegen aan.

Jaap.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door Eura1 »

Zeker GEEN alko as .
Grtz
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door Huub56 »

Je ziet duidelijk de veerstroppen waar de as op de bladveer vast zit en de aanslagrubbers. Een alco as ziet er heel anders uit.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door Peter LMC »

Goed kijken.
Er zit een paraboolveer onder.
Wat jullie bladveer noemen. :-B
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door isoplus »

Is gewoon een Ducato starre achteras, niets bijzonders.
Ik heb het al eens vaker gezegd dus herhaal het nog maar eens, die kunststofblokken onder de bladveren zijn onderdeel van het veersysteem het is dus niet perse onjuist dat de bovenzijde al aanligt.
Lees de documentatie van Fiat daarover na en spaar je de aanpassingen aan het veersysteem vooral als je vind dat de auto nu goed rijdt.
Zelf heb ik een Ducato Maxi die met het originele Fiat-systeem prima rijdt, het is tenslotte een bestelwagen en geen DS 21 (Ik ken het verschil).
Plaats reactie