Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Peter. / isoplus
Weten jullie uit het hoofd of er (Bus) campers zijn met alko as?
Gr. Toon .
Weten jullie uit het hoofd of er (Bus) campers zijn met alko as?
Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Buscampers met en Alko as zal je niet vinden, het moet al zijn dat er een omgebouwd is maar af fabriek Fiat niet.
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Isoplus
Dank voor info.
Gr. Toon
Dank voor info.
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Wat ik van deze balgen niet snap is dat ze op minimaal 0,5 bar moeten terwijl ze gemonteerd worden ipv de bumpstop.Camper-vennen schreef: ↑di 17 nov 2020, 0:17
Deze vering zou het bijv. kunnen worden:
https://www.vbairsuspension.com/upload/ ... 0-X290.pdf
Of ze hebben geen ingebouwde bumpstop maar dan mogen ze daar niet worden ingebouwd.
Want ook bij 0,5 bar gaan ze kapot als je door een behoorlijke kuil rijdt, dit uit eigen ervaring,
ik had er zelfs 2,5 bar in.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 15:49
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Hoi Ducati 900,
Wat ze bij de dealer van VB airsuspension aangaven was dat het toegestaan is om er voor het inrijden in de stalling slechts 0,5 bar op te zetten, om zo de doorrijhoogte te verlagen. (Dus niet met 0,5 bar door een flinke kuil).
De reden dat er bij stilstand dan alsnog 0,5 bar op hoort te staan begrijp ik niet 100%, maar zal waarschijnlijk te maken hebben met het te ver buigen van de rubbers (net zoals een band die te slap is opgepompt).
@ Isonic:
En het geeft mij ook een heel fijn gevoel als de tuin afgesloten is, niet alleen vanwege diefstal van de camper maar ook als barrière tegen insluipers (prijzig kitesurf materiaal in de garage die nu ook slechts met een baardsleutel is afgesloten). En een garagedeur geeft ook meer privacy indien dat gewenst is, het gangpad naar de supermarkt ligt recht tegenover onze garagedeur en wordt veel gebruikt door omwonenden.
@Isoplus:
Weet je zeker dat dit "normaal" is dat deze camper onbeladen (0 personen in de camper, watertank leeg, geen fietsendrager) al op deze blokken licht? (er is dan toch geen veerweg meer over?)
Een plaatje een "bladveer' op internet ziet er een stuk anders uit:
Er hoort (tijdens het rijden) ook, afhankelijk van het gewicht van de camper zo'n 2,5 bar in te zitten. En dat ben ik ook van plan.Wat ik van deze balgen niet snap is dat ze op minimaal 0,5 bar moeten terwijl ze gemonteerd worden ipv de bumpstop.
Wat ze bij de dealer van VB airsuspension aangaven was dat het toegestaan is om er voor het inrijden in de stalling slechts 0,5 bar op te zetten, om zo de doorrijhoogte te verlagen. (Dus niet met 0,5 bar door een flinke kuil).
De reden dat er bij stilstand dan alsnog 0,5 bar op hoort te staan begrijp ik niet 100%, maar zal waarschijnlijk te maken hebben met het te ver buigen van de rubbers (net zoals een band die te slap is opgepompt).
@ Isonic:
Ik zal proberen mijn keuze een beetje toe te lichten:Dus je gaat potentieel iets van 2000 - 3000 euro uitgeven om je camper achter een deur te kunnen hebben? Ik blijf me erover verbazen.
- Omdat het een welstandsgebied betreft, is het niet toegestaan om zomaar een garagedeur te verwijderen. De verbouwing is vergunningsplichtig. (Ik neem aan dat het straatbeeld na "verbouwing" dus een beetje moet lijken op de overige garagedeuren, een huis 2 deuren ver heeft bijvoorbeeld een sectionaaldeur geplaatst met een vergelijkbaar uiterlijk).
- De garagedeur die er nu in zit (Stalen kanteldeur met motor) is nu bijna 35 jaar oud. Ook maakt deze veel herrie als deze open gaat en is deze nog voorzien van ouderwetse baard-sleutels. Dus enigszins toe aan vervanging. Als ik dan toch al ga vervangen, dan is deze "specifieke deur met maximale doorrijhoogte" maar 1000 euro duurder.
- Een camper in de straat parkeren kan ik niet (enkel max 3 dagen), en ik wil deze niet ver weg in een stalling plaatsen maar ik wil deze bus al de avond van te voren kunnen vol laden met kitesurfspullen, en uit werk (of rond 6:00 's ochtens) al kunnen vertrekken voor een kite-sessie. Dat doen we nu ook met onze auto en bevalt echt super goed. Ook het Thuis komen en op je gemakje gaan uitladen is echt een luxe.
En het geeft mij ook een heel fijn gevoel als de tuin afgesloten is, niet alleen vanwege diefstal van de camper maar ook als barrière tegen insluipers (prijzig kitesurf materiaal in de garage die nu ook slechts met een baardsleutel is afgesloten). En een garagedeur geeft ook meer privacy indien dat gewenst is, het gangpad naar de supermarkt ligt recht tegenover onze garagedeur en wordt veel gebruikt door omwonenden.
@Isoplus:
Dat zou zeker goed nieuws zijn! Ik vond het met de vering al erg meevallen! Wellicht dan toch de Carport eerst verhogen zodat er een 231 cm Camper kan binnenrijden, en pas 1-2 jaar later wanneer ik mogelijk alsnog hulpluchtvering zou willen, hiervoor de grond nog wat (verder) verlagen.Is gewoon een Ducato starre achteras, niets bijzonders.
Ik heb het al eens vaker gezegd dus herhaal het nog maar eens, die kunststofblokken onder de bladveren zijn onderdeel van het veersysteem het is dus niet perse onjuist dat de bovenzijde al aanligt.
Lees de documentatie van Fiat daarover na en spaar je de aanpassingen aan het veersysteem vooral als je vind dat de auto nu goed rijdt.
Zelf heb ik een Ducato Maxi die met het originele Fiat-systeem prima rijdt, het is tenslotte een bestelwagen en geen DS 21 (Ik ken het verschil).
Weet je zeker dat dit "normaal" is dat deze camper onbeladen (0 personen in de camper, watertank leeg, geen fietsendrager) al op deze blokken licht? (er is dan toch geen veerweg meer over?)
Een plaatje een "bladveer' op internet ziet er een stuk anders uit:
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Inderdaad, daar geloof ik dus ook echt niks van dat dat normaal zou zijn, dan is er nul veerweg... Zie onderstaand plaatje, van de website van Fiat zelf over de vering speciaal voor Ducato campers:Camper-vennen schreef: ↑di 17 nov 2020, 18:28Weet je zeker dat dit "normaal" is dat deze camper onbeladen (0 personen in de camper, watertank leeg, geen fietsendrager) al op deze blokken licht? (er is dan toch geen veerweg meer over?)
Bron: https://www.fiatcamper.com/nl/product/perfecte-layout
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Foto van TS is natuurlijk niet normaal, daar is de vering flink doorgezakt.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
In de bijgevoegde tekst in de link van Veetee lees je dat dit dus parabool veren zijn.
En een veerweg van nul geeft dus een zeer fijn rijcomfort.
En een veerweg van nul geeft dus een zeer fijn rijcomfort.
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Het valt me ook wel op dat die bladveer op de foto van TS (ook raar dat het er maar één is) vrijwel gestrekt horizonaal (recht) is, de 'boog' is er uit, wat m.i. al duidt op een overbelaste of "vermoeide" veer...
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Het is niet vreemd dat er maar 1 veerblad is, dat is echt gewoon 1 van de Fiat uitvoeringen.
De foto's in de technische documentatie zijn over het algemeen van niet ingebouwde bussen of onbelaste bakwagens dat doet elke fabrikant zo.
De hulpverenfabrikanten benaderen dat vanzelfsprekend anders, alles is immers handel
Met het bouwjaar en het juiste type is vrij eenvoudig na te gaan of de bus in kwestie origineel is, daar is het internet voor of Fiat Professional, die helpen je graag.
Ik plaatste eerder al eens een foto van de vering van mijn bus, dat is een Maxi en daar is niet veel anders te zien.
Die is ook door de inbouw en het inventaris ongeveer 3500kg zwaar en mag 4000 kg en nog wat dragen. Dus het arme ding is vanaf nieuwbouw constant bijna vol beladen, dan mogen de veren ook wat inveren, moeten ze zelfs.
Als de bus je bevalt zou ik het ding maar gewoon kopen, dan heb je het minste gedoe met je dat kan fijn gaan surfen en iets verbeteren kan altijd nog.
De documentatie die Veetee bij voegt gaat over speciale chassis voor camperopbouw, dat heeft niets met de standaard Ducato busjes van doen.
Kijk gewoon bij de documentatie voor bestelbussen, dat is immers het ding waar het over gaat?
De foto's in de technische documentatie zijn over het algemeen van niet ingebouwde bussen of onbelaste bakwagens dat doet elke fabrikant zo.
De hulpverenfabrikanten benaderen dat vanzelfsprekend anders, alles is immers handel
Met het bouwjaar en het juiste type is vrij eenvoudig na te gaan of de bus in kwestie origineel is, daar is het internet voor of Fiat Professional, die helpen je graag.
Ik plaatste eerder al eens een foto van de vering van mijn bus, dat is een Maxi en daar is niet veel anders te zien.
Die is ook door de inbouw en het inventaris ongeveer 3500kg zwaar en mag 4000 kg en nog wat dragen. Dus het arme ding is vanaf nieuwbouw constant bijna vol beladen, dan mogen de veren ook wat inveren, moeten ze zelfs.
Als de bus je bevalt zou ik het ding maar gewoon kopen, dan heb je het minste gedoe met je dat kan fijn gaan surfen en iets verbeteren kan altijd nog.
De documentatie die Veetee bij voegt gaat over speciale chassis voor camperopbouw, dat heeft niets met de standaard Ducato busjes van doen.
Kijk gewoon bij de documentatie voor bestelbussen, dat is immers het ding waar het over gaat?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 15:49
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
Beste Forumleden, het is gelukt!
Het project heeft mij een stuk langer geduurd dan verwacht, en met een hoop moeite. Maar het is wel een leuk proces geweest met een resultaat waar ik trots op ben! In deze post een samenvattende fotoreportage.
De oplossing zat hem in de hele platte RollMatic OD-plafonddeur.
Deze garagedeur neemt vanaf het onderkant dak tot aan de onderkant van de lamellen slechts 3cm + 1,5cm doorzakking in beslag. https://www.youtube.com/watch?v=kXbZcSj ... eutschland
Om nog wat extra hoogte te winnen heb ik in het design de UNP80 stalen profielen vervangen door kokers van 40mm hoog 70mm breed en 5mm wanddikte. .
Het project heeft mij een stuk langer geduurd dan verwacht, en met een hoop moeite. Maar het is wel een leuk proces geweest met een resultaat waar ik trots op ben! In deze post een samenvattende fotoreportage.
De oplossing zat hem in de hele platte RollMatic OD-plafonddeur.
Deze garagedeur neemt vanaf het onderkant dak tot aan de onderkant van de lamellen slechts 3cm + 1,5cm doorzakking in beslag. https://www.youtube.com/watch?v=kXbZcSj ... eutschland
Om nog wat extra hoogte te winnen heb ik in het design de UNP80 stalen profielen vervangen door kokers van 40mm hoog 70mm breed en 5mm wanddikte. .
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 15:49
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
De huidige kokers zouden bij 1 stalen koker per houten balk al 2,7cm doorzakken in het midden. (Zonder extra belasting van sneeuw o.i.d.).
Met sneeuwbelasting zou dit 5cm doorzakking worden.
Om het dak mooi recht en sterk genoeg bij sneeuw te krijgen moest dit beter. Het ontwerp werd nogmaals aangepast naar 2 stalen balken per houten balk.
Met een hydraulische garagekrik een buigbank kunnen maken en zijn er 2 knikpunten aangebracht per ijzeren balk: waardoor de balken na het buigen in het midden 2,5cm hoger waren dan aan de zijkanten.
Onder maximale belasting (inclusief sneeuw) zou het dan mooi recht moeten blijven.
Met sneeuwbelasting zou dit 5cm doorzakking worden.
Om het dak mooi recht en sterk genoeg bij sneeuw te krijgen moest dit beter. Het ontwerp werd nogmaals aangepast naar 2 stalen balken per houten balk.
Met een hydraulische garagekrik een buigbank kunnen maken en zijn er 2 knikpunten aangebracht per ijzeren balk: waardoor de balken na het buigen in het midden 2,5cm hoger waren dan aan de zijkanten.
Onder maximale belasting (inclusief sneeuw) zou het dan mooi recht moeten blijven.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 15:49
Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte
De houten balken afgezaagd en met behulp van stempels de voorgespannen ijzeren balken tegen het dak gedrukt. Deze liggen aan beiden zijden nu op blokjes op de muur.
De stenen weer dicht gemetseld, het boeiboord(Straatzijde) op maat gemaakt en nu past de camper er met 2 cm speling onderdoor!
Dus de vriendin kan weer rustig slapen zonder bang te zijn dat ze ons campertje meenemen, en de camper staat nu de avond van te voren al ingeladen met de kitesurfspullen als we de dag erop vroeg weg willen!
Mocht er iemand zo gek zijn om ook zo iets te willen dan vertel ik er graag meer over!
Camper-vennen
De stenen weer dicht gemetseld, het boeiboord(Straatzijde) op maat gemaakt en nu past de camper er met 2 cm speling onderdoor!
Dus de vriendin kan weer rustig slapen zonder bang te zijn dat ze ons campertje meenemen, en de camper staat nu de avond van te voren al ingeladen met de kitesurfspullen als we de dag erop vroeg weg willen!
Mocht er iemand zo gek zijn om ook zo iets te willen dan vertel ik er graag meer over!
Camper-vennen