Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Camper-vennen
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 15:49

Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door Camper-vennen »

Hallo Forumleden! :wave:

Ik ben sinds een half jaar aan het oriënteren voor een camper. Sinds een paar maanden ook dit forum gevonden en vooral door mooie zelfbouwverslagen word ik steeds enthousiaster om te gaan beginnen! :D

Mijn vriendin en ik willen de camper gaan gebruiken om in het laagseizoen door Europa te reizen en de rest van het jaar voor kitesurf tripjes naar de kust. Vandaar de wens om de camper niet steeds naar de stalling te hoeven brengen.
Onder de carport zou perfect zijn, behalve het feit dat deze nu slechts 225cm hoog is (onderzijde balken).

Met de huidige kanteldeur past daar met een paar cm speling een T4 camperbusje doorheen. Super leuke busjes maar ik zou de bus graag iets groter willen. Na even twijfelen over een H1 Renault Traffic/Vivaro/Primastar/Talento busje met hefdak toch de mogelijkheden gaan bekijken voor een Ducato/Jumper/Boxer H1 met hefdak.
Zonder hefdakje zijn deze volgens specificatie 225,4cm hoog, en met slaaphefdak zo'n 233cm.

Zou ik dat passend kunnen krijgen onder mijn carport?
Carport foto vanaf boven.png
Carport buren aan 1 stuk doorlopend
Carport foto vanaf boven.png (662.34 KiB) 1395 keer bekeken
Verhogen van carport?
De carport is doorlopend met de buren, waar in het midden van de overspanning de balken afsteunen op een muurtje.
Hierdoor is zal het verhogen van de hele carport geen mooie oplossing worden.

Verlagen van de tegels?
Doordat direct achter de garagedeur de erfgrens zit heeft het weinig zin om de grond te verlagen onder de carport, omdat het dan alsnog met inrijden niet voldoende hoogte geeft. Het zou mogelijk zijn om vanaf 1 meter voor de garagedeur de bestrating zo'n 2-5 cm lager leggen, maar omdat ook de buren hierover naar hun garagebox/carport rijden is dit niet mijn bedoeling.

De balken van de carport minder hoog maken!
De balken aan de onderzijde van de carport denk ik zonder problemen te kunnen verkleinen van 16,5cm x 4,5cm naar 8 cm x 4,5 cm indien ik deze verstevig met een 3,5 meter lang UNP80 constructieprofiel. Dan heb ik (zonder garagedeur) een dakhoogte van 233,5cm.
Dat zou net voldoende moeten zijn, behalve dat er dan nog geen garagedeur in zit. :think:

Hiervoor heb ik een paar opties overwogen:
  1. Openslaande Deuren naar buiten toe (maar dit is niet op mijn erf)
  2. Garage Sectionaaldeuren (minimaal 10cm ruimte benodigd bovenzijde)
  3. Garage roldeuren overhead door variant (mimimaal 6cm ruimte nodig bovenzijde)
  4. Garage roldeur maar dan geplaatst in een verhoogde box tussen de eerste 2 balken
Optie 4 lijkt me een oplossing waar ik niet "in overtreding ben" van de erfgrens of hoef te smokkelen met de regels.
Maar omdat het toch allemaal een beetje spannend wordt qua afmetingen heb ik een L1H1 ducato busje model gedownload, daar een "slaaphefdakje" op getekend zodat deze 233cm hoog is en de rest van het idee in CAD gaan tekenen:
NX_10_Modeling_Carport_Roldeur_bovenop.png
3d Plaatje
NX_10_Modeling_Carport_Roldeur_bovenop.png (328.16 KiB) 1395 keer bekeken
zijaanzicht.png
Zijaanzicht camper
zijaanzicht.png (232.98 KiB) 1395 keer bekeken
Het lijkt mogelijk, maar mag je zomaar een box van 35cm hoog bovenop je garage plaatsen?
Wij zijn pas sinds dit jaar eigenaar van ons eerste huis en we hebben nog geen ervaring met hoe je zoiets bij de gemeente aanpakt, of dit vergunningsvrij mag of welke aanpak hier het meeste kans op succes heeft.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn idee vinden, en of iemand deze plaatsing al eens eerder heeft gezien?
Ik hoop hier dit jaar aan te kunnen beginnen, en vind het leuk om jullie op de hoogte te houden van de voortgang.

Vandaar: Tips of kritiek is van harte welkom! :thumbup:

Mvg,

Kemper-Vennen
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door AadenAnke »

Gezien ja. Eerlijk gezegd zag er niet uit! Maar was ook erg rommelig gedaan. Vergunning/melding plicht bij je gemeente informeren zij kunnen je het beste informeren. Mijn advies, zorg dat je een paar centimeter speling houdt niet te krap dus.

Gr. Aad
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door iSonic »

Gewoon geen deur? Of openslaande deuren. Maar gezien de kosten zou ik het lekker zonder doen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door EasyBee »

Wel eens gezien en het blijft een lelijke doos zo boven op het dak.
Waar je niets over schrijft, is :
1) Wat vinden de buren? Die moeten er in het vervolg ook tegenaan kijken.
2) Huurwoning? Wat vind de verhuurder? Koopwoning? Dan niet van belang.
3) Kan die carport het gewicht van jouw constructie wel aan?
4) Wel gedacht aan een horizontale roldeur ipv een verticale?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door jheeck »

Gek ideetje misschien: Kan luchtvering nog wat doen voor de hoogte van je bus?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door rijschoollucassen »

Je zou kunnen overwegen om het dak om te keren, dwz de balken boven op de dakplaten. Dan natuurlijk wel in de vorm van stalen U profielen met een tegen profiel aan de onderkant. Zou je die U profielen ook nog kunnen gebruiken voor de montage van zonnepanelen. Goed tegen roest behandelen natuurlijk. Wel jammer dat er grind op dak ligt, erg zwaar.

Jaap

Edit, er bestaan ook sectionaaldeuren die niet op rol zitten, maar langs het dak schuiven. Kost wel weer iets hoogte, maar dan is die kist op dak niet nodig. Ongebruikelijk, maar niet onmogelijk is om de deur naar boven te laten scharnieren, óf een staande sectionaaldeur.
Laatst gewijzigd door rijschoollucassen op za 07 nov 2020, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door TestCase »

Ik zou toch, in overleg, ook uitgraven, die 5 cm hebben de buren echt geen last van. Waar ik woon is in een paar jaar de grond zo ook maar een paar cm gezakt.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door Lambiek »

Bus met inbouw is zeker al paar cm lager in het echt,

Dus eerst bus kopen en ombouwen.
Daarna wordt de bus niet hoger... en kun je exacte passen, meten.

Dan

1e kleinere velgen onder de bus.
2e lagere hoogte band type
3e verlagen vd vering

4e ik weet bestrating niet, als nu beton klinker is van h 10cm vervangen door tegel 5cm ? Waar de wielen lopen.

Kun je kiezen en indien nodig combineren .

En deuren erin

Succes
.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door isoplus »

Gewoon de garagedeur vergeten die heb je helemaal niet nodig mijn Ducato-bus staat dag en nacht buiten, ook in de winter, kan daar prima tegen.
Dan eerst maar eens de bus kopen en dan zie je het verder wel weer, niets zo veranderlijk als de mens dus of de bus je hobby blijft is nog maar de vraag.
Later wil je een camper of een grotere bus of een boot, en dat hok op het dak is geen gezicht en geen goed idee en dat zullen je buren ook wel vinden toch?
Van de balken wat afhalen mits versterkt zal wel gaan maar omdat het een doorgaande dakconstructie is zou ik daar toch voorzichtig mee zijn, schade aan het dak van de buren en zo!
Camper-vennen
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 15:49

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door Camper-vennen »

Nog geen halve dag later al zo veel reacties, dat gaat snel hier! :DD

Ik ben het met Aad eens dat zo'n box op het dak er niet uit ziet, en het is nog best een klus om dit mooi
(of in ieder geval netjes afgewerkt) te maken. En dit zal uiteraard gebeuren in goed overleg met de buren.
Het liefst ga ik ook voor een nettere oplossing, laten we kijken wat er mogelijk is!

De buurman had overigens zelf al het idee geopperd voor een zijwaardse sectionaaldeur!
(Zijwaardse roldeuren die in een cassette oprollen zijn er volgens mij niet)

Dit idee, wat wel heel praktisch zou zijn in het geval dat je de deur een klein stukje wilt openen voor de fiets, heeft 2 problemen:
De geleiderails van de sectionaaldeuren zit over de gehele carport op dezelfde hoogte. Bij de inrit van de carport kan deze mooi op gelijke hoogte achter het UNP80 profiel worden geplaatst, maar in de diepte zou deze dwars door de draagbalken moeten gaan.
Zijwaardse sectionaaldeur rails door UNP balken heen.png
Rails door draagbalk
Zijwaardse sectionaaldeur rails door UNP balken heen.png (89 KiB) 1170 keer bekeken
En het tweede probleem is de geleiderails van de deuren beneden.
Indien ik het een paar (2-5) cm wil uitgraven bij de opening zal de deur niet volledig kunnen sluiten en aan de onderkant kieren. Tenzij ik voor de volledige looprails (aan de zijde van het muurtje met de buurman) beneden de fundering van het muurtje ook met dezelfde hoeveelheid ga verlagen.

Kan die carport het gewicht van jouw constructie wel aan?
Enkel het ter versteviging aangebrachte UNP80 profiel kan zo'n 700kg (gelijkmatig verdeelde) belasting hebben over 3,5 meter: https://www.limtrade.nl/unp-80
en de hormann rollmatic "oproldoos" steunt op de verticale staanders. Het gewicht wat op het dak erbij komt betreft enkel de betimmering.

De bus minder hoog maken
Het idee van Jheeck / Lambiek van luchtvering vind ik geniaal! Wanneer de bus enkel achter (hulp)luchtvering heeft, wordt het ineens wel zinnig om het stuk grond onder de carport zo'n 10cm te verlagen. De voorwielen staan namelijk al "binnen" wanneer het hefdak (wat pas achter de cabine begint) onder de carport moet passen.
  • Hoeveel kan zo'n bus met (hulp?)luchtvering achter zakken? en kan de bus in deze "lage stand" wel rijden?
Hier ga ik nog het een en ander voor uitzoeken en kom ik nog op terug.

Overige genoemde ideeën zijn goed om (als het niet blijkt te passen) toch wat cm's te kunnen winnen, maar gaan wel ten koste van de vrije hoogte onder de bus:
  • Kleinere velgen onder de bus. (Als dit kan met de remklauwen)
  • Lagere hoogte band type (Dit zou zo'n 2 cm kunnen schelen)
  • Verlagen vd vering
Bedankt voor de reacties tot dus toe! :thumbup: Terwijl ik dit bericht aan het typen was zijn er nog zo veel reacties bijgekomen dat nog niet eens de kans heb gehad overal op te reageren. Wordt vervolgt!
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door iSonic »

Wordt de deur nu zowat niet duurder dan de camper?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door DJSmiley »

De kosten zal wel een dingetje kunnen worden, maar goed, dat zijn keuzes.

Hoe is de staat van het huidige dak?

Als je budget het toelaat en de buren ook op 1 lijn liggen kun je het ook helemaal anders aanpakken:
Huidige dak eraf, nieuw (iets verhoogd) puntdak erop. Desnoods met een nog iets hogere opening tbv het inrijden, aan de tuinzijde kun je het dan lager houden om optisch gelijk te houden met de andere buren. Tenslotte zit het hoogste deel toch voorbij de cabine. Dat ding hoeft geen 2m te zijn, maar ook 1M geeft al een zee van extra ruimte/opbergmogelijkheden en lost jouw probleem ook op

Kost wel wat, maar
- Je dak is meteen vervangen en up-to-date
- Je (en de buren) hebben extra opberg/schuurruimte
- En als je toch bezig hebt ook makkelijker om zonnepanelen erop te gooien, hoef je ook niet met montagebeugels voor plat dak te klooien
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door PaulBng »

Twee deuren die elk in het midden naar binnen scharnieren?
Goedkoop, eenvoudig....


Paul
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Garageroldeur bovenop carport i.v.m. doorrijhoogte



Bericht door iSonic »

Waarom moet er persee een deur in?
Plaats reactie