Foto's: natuur

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Foto's: natuur



Bericht door bupozaanstad »

Gewone pad ( bufo bufo ) erg leuke dieren en enorme insecten eters. Ik heb er ook nog wel een plaatje van, gemaakt in Espinasses Frankrijk
Bijlagen
bufo bufo_resize.jpg
bufo bufo_resize.jpg (274.8 KiB) 352 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Foto's: natuur



Bericht door bupozaanstad »

Reptielen en amfibieën ben ik al sinds kind door gefascineerd en heb daar ook redelijk veel mee te maken gehad, en eigenlijk ben ik er nog steeds mee bezig. Eigenlijk elke vakantie ben ik wel op zoek naar "beestjes" en in Nederland heb ik een tijd meegedaan als onderzoeker naar de adderstand, ik had een ontheffing om in heide gebieden te komen die voor andere gesloten zijn. De adders werden gevangen en de kopschilden die voor elk dier uniek zijn, vergelijkbaar met onze vingerafdruk, werden op foto vastgelegd en in een database ingevoerd, dit inclusief de GPS coördinaten. Hiermee kon je bijvoorbeeld een gevangen dier een jaar of later weer herkennen en aan de GPS gegevens bepalen hoeveel een adder per jaar gemiddeld verplaatst. De vrouwelijke dieren vind je over het algemeen in het zelfde kilometervlak terug maar de mannen komen daar ver buiten.

Hier nog een paar foto's van een vierstreepslang ( Elaphe quatuorlineata ) die ik tegen kwam in Leucate Frankrijk, niet giftig maar wel bijterig, ook dan kan ik het niet laten het dier te vangen en kop en lipschilden te fotograferen ;-)
Bijlagen
slang-vast2_resize.JPG
slang-vast2_resize.JPG (253.65 KiB) 351 keer bekeken
slang-vast_resize.JPG
slang-vast_resize.JPG (192.96 KiB) 351 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2432
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Foto's: natuur



Bericht door bently »

Mooie vlinder in Sicilië.
DSC03888 (2).jpg
DSC03888 (2).jpg (110.19 KiB) 346 keer bekeken
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Foto's: natuur



Bericht door hurktoilet »

Vraag over gevaar van niet-giftige slangenbeten wegens geen foto verplaatst naar onderstaand draadje
Laatst gewijzigd door hurktoilet op zo 27 dec 2020, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Foto's: natuur



Bericht door bupozaanstad »

Peter er zijn zelfs 3 soorten slangen in Frankrijk, de niet giftige slangen waar onder andere de ringslangen onder vallen, wordt je daar door gebeten dan is er eigenlijk niets aan de hand. Natuurlijk kan het een beetje bloeden want meneer of mevrouw slang heeft een bek vol tanden, even goed wassen en desnoods desinfecteren met wat jodium en klaar. Dan heb je in de zuidelijk delen van Europa en ook in Noord Afrika de hagedisslang ( Malpolon monspessulanus ) een soort die je als vakantieganger bijna nooit ziet omdat hij vreselijk schuw is en vaak voor jij hem ziet al foetsie is. Hij komt voor in droge gebieden en in zuid Europa vaak te vinden in wijngaarden. Malpolon monspessulanus is giftig en heeft achterliggende giftanden en in tegenstelling tot de adderachtigen moet deze slang op zijn prooi, vaak hagedissen kauwen om het gif in de prooi te krijgen. En als laatste groep hebben we de adderachtigen, deze hebben holle giftanden die direct met de gifklier in verbinding staan. De tanden liggen plat in de bek en als de slang zijn bek opent om te bijten worden de tanden door een spier aangetrokken, klappen ze naar voren en werken ze als injectienaalden en injecteren ze hun gif in de prooi of in een slechter geval in de mens. Een beet van een adderachtige herken je altijd aan één of twee "puncture marks" op de plaats waar je bent gebeten. Bij een adderbeet is het zaak zo spoedig mogelijk medische hulp in te roepen en zeker niet in paniek te raken, juist door paniek gaat de bloeddruk omhoog en wordt het gif sneller in de bloedbaan opgenomen. Blijf kalm en bel het alarmnummer en zeg dat je gebeten bent door een adder, mocht je niet alleen zijn laat dan een foto van het dier maken zodat je die kan laten zien.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Foto's: natuur



Bericht door hurktoilet »

Reactie met tip voor bellen met Frans 1-1-2 wegens geen foto verplaatst naar onderstaand draadje
Laatst gewijzigd door hurktoilet op zo 27 dec 2020, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Foto's: natuur



Bericht door bupozaanstad »

Omdat hele stukken tekst nou niet echt werkt in een foto topic heb ik een ander topic geopend

viewtopic.php?f=11&t=8474599
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Foto's: natuur



Bericht door Dick-B »

Falkirk Schotland,
Misschien dier onvriendelijk? maar vond de uil wel mooi.
DSCF5646 (600 x 400).jpg
DSCF5646 (600 x 400).jpg (83.45 KiB) 219 keer bekeken
gr.Dick.
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Foto's: natuur



Bericht door roma »

Over dieronvriendelijk gesproken. Ik kwam in ZuidAfrika in een soort van dierenopvangpark, waar ik achter een groep toeristen aan liep.
Afbeelding
Uit mijn reisblog: De toeristen worden rond een stalen tafel opgesteld, een zwarte geeft uitleg en dan wordt er een cheetah op de tafel gezet. Vervolgens mag elke toerist, hoe stuitend, langs het beest lopen om hem te aaien en om zich te laten fotograferen. Aan die ongein doe ik niet mee. Het zijn wilde dieren en geen knuffelbeesten.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Foto's: natuur



Bericht door metatoon »

Roma .
Inderdaad ongein, dus goeie weiger actie.
Gewoon een triest gezicht als je daar in het rijtje aansluit.
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Foto's: natuur



Bericht door roma »

Daar denken Zuidafrikanen heel anders over. Wij verafschuwen het jagen, daar is het heel gewoon. Maar ... aan allerlei regels gebonden. Men koopt er een jachtvergunning om bv een waterbok of een buffel te jagen en dan kan je dagen in een zo geheten reserve op jacht gaan. Het jagen is gebonden aan de tijd van het jaar, of het een mannetje, vrouwtje, drachtig dier, een jong, etc is.
Maar stropen door de zwarten komt ook veel voor en die stropers trekken zich niets van de regels aan. In Kruger Park kunnen bezoekers op infoborden aangeven waar ze een leeuw, een luipaard, een cheetah gezien hebben. Neushoorns mogen niet meer aangegeven worden om stropers niet van dienst te zijn.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Foto's: natuur



Bericht door metatoon »

Als bezoeker zou je dus niets moeten bekend maken op dat soort info borden.
Merkwaardig maar waar , liefhebbers van natuur kunnen zelf een gevaar zorgen voor hun geliefde hobby.
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Foto's: natuur



Bericht door Dick-B »

Die lopen soms een beetje in de weg.
IM_A0110 (600 x 452).jpg
IM_A0110 (600 x 452).jpg (121.23 KiB) 105 keer bekeken
gr,Dick.
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Foto's: natuur



Bericht door roma »

metatoon schreef:
wo 30 dec 2020, 14:16
Als bezoeker zou je dus niets moeten bekend maken op dat soort info borden.
Alle bezoekers van Kruger Park komen er om dieren met de camera te schieten. Velen komen er slechts een enkele dag en willen dan ook "alles" zien. Een hulpje van een infobord, die staan uitsluitend bij de weinige plekken waar je kan stoppen en mag uitstappen, zoals restaurants) kan dan gemakkelijk zijn. Een cheetah of leopard is bijna onmogelijk te vinden. Bij mijn eerste bezoek verbleef ik een week in Kruger in gezelschap van mijn partner, een uitstekende natuurgids, en we hebben er niet 1 keer een leeuw gezien.
Stropers gaan meestal illegaal het park in of komen uit de buurlanden.
Afbeelding
Plaats reactie