Contactsleutel Peugeot 107 spookt

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Contactsleutel Peugeot 107 spookt



Bericht door Don Esteban »

Dit is het camperforum dus het behoort eigenlijk over campers te gaan, nietwaar? Hopelijk mag ik in de rubriek Diversen hier vanaf wijken:
Tijdens ons verblijf op onze vaste stek in Spanje komt de camper op een beveiligde plek te staan en hebben we een ouder Peugeotje 107 als boodschappenwagen.
De contactsleutelbehuizing raakte in de loop der jaren fors versleten en ik heb in NL bij Aliexpress voor een prikje een nieuwe gekocht. Ik heb de electronica van de sleutel omgewisseld en het paste allemaal precies.
Eenmaal weer in Spanje start ik de Peugeot maar de motor wilt niet aanslaan. Je hoort aan de omwentelingen dat de accu OK is dus er moet iets anders aan de hand zijn. Gebeld met de garage waar men adviseerde de auto te starten met de reservesleutel. En wat denk je? Brooohm en de motor loopt.
Later zegt een monteur na reparatie: er ontbrak iets in de sleutel wat er waarschijnlijk met het verwisselen van de behuizing is uitgevallen. Hij had het ontbrekende deel toegevoegd, de zaak opnieuw ingelezen en de sleutel werkte weer. Hoera!
Een dag later starten en verdraaid, de sleutel werkt wéér niet. Terug naar de garage waar de sleutel opnieuw werd ingelezen. Daar na heeft de sleutel een week gewerkt.
Als ik nu 's morgens start wil de motor de ene keer wel aanslaan, de andere keer weer niet. Puur willekeur. Draai ik de sleutel een halve slag om en start ik springt de motor direct weer aan. Er is geen vaste kant die werkt. Nogmaals: puur willekeur. Dus ik weer terug naar de garage waar de motor alsmaar bleef aanslaan, hoe ik de sleutel ook instak. (tandpijn-effect als je naar de tandarts gaat) De volgende morgen.... nou ja, je snapt het onderhand wel.
Uiteraard de vraag: wat valt hier tegen te doen? Nieuwe sleutel kopen daar ben ikzelf al achter maar autosleutels met ingebouwde electronica zijn best prijzig.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Contactsleutel Peugeot 107 spookt



Bericht door Kroppie »

in de sleutel behuizing zit waarschijnlijk een chip (ziet eruit als een steentje), dat zend een signaal uit wat door de antenne rond het contactslot opgevangen word, en dan de electronica vrij geeft, is de afstand chip en antenne te groot dan werkt e.e.a. niet.

of de chip zit in de behuizing op een plek te ver van de antenne, effe kijken of de chip in de behuizing dichter bij de sleutel geplaatst kan worden [en vast geplakt]

ik heb bij mijn fiat panda [2003] de chip uit de sleutel behuizing gehaald, en met een klodder kit OP de antenne(ronde ring op contact slot) geplakt.
sindsdien werkt het weer perfekt, en als een evt dief toch al binnen is heeft die chip toch geen zin meer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Contactsleutel Peugeot 107 spookt



Bericht door Marianjacques »

Dat chipje is een soort rechthoekig rijstkorreltje.
Hij kan op 2 manieren in de sleutel geklikt worden.
Dat chipje is richtingsgevoelig.
Als hij met de verkeerde kant naar de antenne (de besproken ring van Kroppie) gericht is, dan is de afstand kritisch...soms wel of niet herkend.
Het chipje een slag draaien is dan de oplossing.
Bij mij waren de sleutel helften uit elkaar gevallen....het chipje weg gesprongen.
Toch het chipje weer kunnen vinden.
Deze teruggeplaatst..en soortgelijke wel of niet probleem.
Chipje omgedraaid en nu stabiel goede herkenning van de sleutel.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Contactsleutel Peugeot 107 spookt



Bericht door the kapitein »

Wanneer de auto niet wil aanslaan, gaat er dan ook geen sleutel lampje knipperen? Meeste moderne auto geven een signaal op het dashboard wanneer de transponder van de sleutel niet word herkend.
Ik weet niet of dat ook op een 107 zit.

Marco .

Sent from my SM-A530F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Contactsleutel Peugeot 107 spookt



Bericht door Kroppie »

de 107 is alweer een paar jaar op de markt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jaap prins
Berichten: 75
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05

Re: Contactsleutel Peugeot 107 spookt



Bericht door jaap prins »

Jos heeft alles al geschreven, maar een klein puntje nog: zorg dat er geen andere sleutels aan je sleutelbos zitten, een andere chip kan dan ook door de transponder gelezen worden en dat kan storing geven.
Tevens kan het zijn dat het contact zelf niet goed werkt waardoor de startmotor geschakeld word maar de ontsteking niet, maar ga maar uit van het eerste.
Kijk eerst maar eens of die rijstkorren dicht genoeg bij de antennering zit. en na iedere startpoging de sleutel volledig uit het contact en een halve meter er vandaan houden, alleen dan ben je zeker van dat hij opnieuw inleest.
Dat de rijstkorrel zoals eerder geschreven richtinggevoelig is betwijfel ik.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Contactsleutel Peugeot 107 spookt



Bericht door Don Esteban »

Iedereen bedankt voor de tips. Zodra onze campertrip voorbij is en we weer op onze stek zijn, ga ik het een en ander testen. Mocht het positief uitpakken, laat ik het uiteraard weten.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Plaats reactie