Airco in woonkamer vraag

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Airco in woonkamer vraag



Bericht door Stieneke en Donald »

Beste techneuten, ik heb een vraag over installatie van een Mitsubishi Single Split airco inverter warmtepomp.
Wordt bij ons thuis in de woonkamer geplaatst. De airco heeft een Capaciteit 3,5 kW voor koelen. Is best wel veel vind ik.
Moet er in de meterkast een extra groep geplaatst worden? Heeft de installateur niet over gehad.

Gaat over deze airco unit: https://www.vakhandeljanssen.nl/aircond ... gLdT_D_BwE
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51293
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Airco in woonkamer vraag.



Bericht door Kroppie »

als een groep afgezekerd is met 16ampere, dan kan die groep met 16[ampere]x230[volt]=3680watt belast worden.
betekent dat er op die groep enkel de airco aangesloten mag worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Airco in woonkamer vraag.



Bericht door Bob Diesel »

Donald
ik ben in onze nieuwe woning ook zoekende naar een airco
dit type is voor 105 m3 dat is zeer weinig ,id alleen een woonkamer :!:

vind je dan dat het daar lekker is ,dan wil je ook al vlug de andere ruimte,s op de zelfde verdieping
mee laten koelen/ verwarmen ,en dan blijkt dat je ete weinig capaciteit heb aangekocht

niks mis mee als het voor jou voldoende is
maar ik ben aan het kijken voor een met een beetje over capaciteit

net als die nieuwe camperaars die altijd meer PK power willen :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Airco in woonkamer vraag.



Bericht door Stieneke en Donald »

Dank Jos. Betekent dus dat er een nieuwe groep geplaatst moet worden? We hebben verschillende groepen in de meterkast.
Een groep met alleen 2 lampen in 2 slaapkamers. Kan hier de airco unit bij? Hoe kan ik in de meterkast zien of er 16 A gezekerd is?

Kan je hier aan ziet of e e a 16 A afgezekerd is? Geen verstand van dus. :crazy:

Afbeelding

Bob, Kamer is 88 M3, Bedoelde airco zal voldoende moeten zijn.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Airco in woonkamer vraag.



Bericht door vanHooltje »

Zijn alle 16 amp.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51293
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Airco in woonkamer vraag



Bericht door Kroppie »

de woonkamer waar de airco voor bedoeld is , als die 1 groep heeft voor alles dan is er een extra groep nodig, laat de installateur maar kijken wat nodig is, meestal is de woonkamer meer dan 1 groep, zodat je niet in kompleet donker zit als er 1 groep uitgaat.
en een tip:plak bij elke zekering een stickertje/papiertje waarop staat waar die groep op zit,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Airco in woonkamer vraag



Bericht door Stieneke en Donald »

Jos, de woonkamer en keuken zitten op/in één groep. Is verlichting plus elektronische apparatuur. Vaatwasser, magnetron en wasmachine zitten op 3 andere groepen. (Alles gelijkvloers dus) Een lijst is aanwezig in de meterkast wat er op elke groep aangesloten is.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51293
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Airco in woonkamer vraag



Bericht door Kroppie »

dan denk ik dat er een groep bij moet voor de airco, want die heeft maximaal verbruik, er is nog ruimte in de kast.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Airco in woonkamer vraag



Bericht door Bob Diesel »

88m3 en wat als je een deuropen zet en de hal , of bv de keuken mee wilt koelen :?:
of zo als img de slaapkamer naast de woonkamer
en dat ga je gewoon doen :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Airco in woonkamer vraag



Bericht door appellover »

Wij hebben 3 airco’s laten plaatsen,slaapkamers en huiskamer.
Geen extra groepen nodig hoor.
Koelcapaciteit is 3,5 kw.Het opgenomen vermogen 0,9 kw.
Ik heb LG, geloof verbruik 1150 watt,cap 3,2 kw.
Zou niet best zijn,A+++ en dan 3500 watt.
Zou bij 3 stuks meer dan 10.000 watt zijn,2,20€ per uur!!! Help.
Maar zijn al weer 5 jaar oud.Verwarm er zelden mee.
De slaapkamer gaat om 23.00 aan (nachtstroom 0,10€)na een uur is het van 28 naar 24 graden.s’morgens is het weer 28.komt omdat alleen de lucht koelt,alles blijft warm,muren enz.
Bij slapen gaat hij uit ,te veel herrie.
Als het erg warm is ( +35) blijft die in de woonkamer permanent aan.Doen we voor de honden,anders vindt mijn vrouw het zielig,mag wat kosten die honden.
Kost dan ongeveer 1,50€ per 24 uur.Thermostaat 25 graden.
Ook als ze alledrie draaien is nog nooit zekering er uit gegaan.
Ben wel heel blij met airco,familie roept altijd wat een onzin je hebt toch zwembad,maar gebruik airco veel meer en veel lagere investering,en die pomp draait ook elke nacht,zomer en winter 1100 watt,dus ook 1 euro per nacht.
Heb 5 jaar geleden voor 3 airco’s incl.montage totaal 1900 € betaald.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51293
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Airco in woonkamer vraag



Bericht door Kroppie »

da,s een ander verhaal, ik ging uit van 3,5 Kw verbruik, maar gelukkig komt er iemand met ervaring met airco,s met een gunstiger verhaal :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Airco in woonkamer vraag



Bericht door appellover »

Jos,denk dat er voor in huis niet veel apparaten zijn boven 3 kw.
Ook kachels meestal 2 en soms 3 kw.
Normaal is max 16 amp.in Nederland.
In Frankrijk heb ikzelf de electra in mijn nieuwe huis aangelegd en paar groepen met 20 amp. gemaakt voor elektrische kookplaat,die was 3600 watt.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Airco in woonkamer vraag



Bericht door Vopper »

Heb in de slaapkamer een zgn. monobloc geplaatst, dit is een platte alles in 1 airco dus geen gedoe met koelgasleidingen waar een stekmonteur moet bijkomen(vroeger zelf opleiding voor gehad). De unit is iets groter dan de binnenunit van een splitsysteem.
Er zijn alleen 2 gaten van 16 cm rond nodig, heb die in klein raam gemaakt. Koelvermogen is 2,5 kw en opgenomen vermogen 700watt, kon dus mooi op bestaande groep.
De unit is goed geisoleerd en maakt iets meer geluid dan een koelkast. Was heel lekker met de hittegolf :D

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Airco in woonkamer vraag



Bericht door DJSmiley »

Idd, koelcapaciteit is een faktor 3-4 hoger dan het stroomverbruik (de COP).

Vroeger moest je een aparte groep hebben, want de aanloopstromen van een compressor waren hoog. Tegenwoordig zijn eigenlijk alle airco's een 'inverter' type en die hebben niet meer de enorme hoge aanloopstromen. En zijn ook een stuk comfortabeler.
Een oude airco is aan/uit, dus lucht, of koude lucht.

Een inverter kan ook een klein beetje koelen om t op temperatuur te houden, ipv periodiek in 1x een bult koude, laten opwarmen en dan weer aan.
Stuk gelijkmatigere temperatuur dus, en ook comfortabeler.

Mijn airco (dual split, dus 1 buitenunit en 2 binnenunits) gebruikt maximaal een goede 1300 watt. Afgelopen zomer tijdens de hittegolf was t binnen 21 graden en gebruikte ie zo'n 300 watt, hield hiermee zowel de woonkamer als de slaapkamer koel.

Persoonlijk zou ik wel een aparte groep doen. Niet dat het nodig is,maar vanuit comfort. In jullie foto zie ik al 8 groepen, dat betekend dat je vermoedelijk 2 aardlekschakelaars hebt. Je mag namelijk max 4 groepen achter 1 aardlek zetten.

Voor de airco zou ik een alamat doen, dat is een groep en aardlekautomaat in 1. In jullie geval is dat zoiezo het handigst, want een losse groep + aardlek is duurder en neemt meer ruimte in (zoals gezegd, je kan geen extra groep bijplaatsen achter de huidige aardleks)

Voordeel is: Een airco staat buiten en dus wat meer kans op vocht enz. Met een eigen alamat zal die als er wat zou zijn uit springen. Pak je een bestaande groep, dan neemt die aardlek ook 3 andere groepen mee en zit je dus deels meteen in het donker.

Maar zoals gezegd, nodig is het niet, ik zou t alleen doen als je makkelijk een kabeltje naar de meterkast kunt trekken.


Split airco is wel heel relaxed :) Als je geen haast hebt en de gok neemt mbt garantie dan kun je ze ook een keertje meenemen: In Italie/Spanje/Portugal zijn die dingen 40-50% goedkoper.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op wo 09 sep 2020, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie