Over e-Bike onderhoud

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 777
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: E-bike onderhoud



Bericht door linus »

Vooraf: ik heb geen verstand van fietsen of ebikes 😁😉, maar dat een fietsketting na 2500 km vervangen moet worden vond ik verrassend 🤔.
Ik heb meer ervaring met motorfietsen en bij een motor moet normaal gesproken de ketting vervangen worden als de ketting té lang wordt, óf als sommige schakels niet meer soepel bewegen (mijn niet vergelijkbare motor heeft sinds 35000km dezelfde ketting). Ik hoop dat ik nooit een ebike krijg want ik lees alleen maar over problemen met ebikes 😁😉, maar ik zou na 2500km gewoon nog doorrijden als de ketting nog ok is😐
Toni
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: E-bike onderhoud



Bericht door gjvonk »

Het is wat mijn lokale fietsenmaker zei toen ik bij hem vroeg wat er aan een telkens eraf vliegende ketting kan doen bij een fiets met een 7 speed Shimano derailleur op een achterwiel naafmotor

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: E-bike onderhoud



Bericht door EasyBee »

Als E-biker (al een jaar of 10) en motorrijder (ergens in de 40 jaar) zat ik me ook vanaf het begin te verbazen over de noodzaak van een ketting na 2500 km. Ik heb nu mijn 3e E-bike en rijd er zo'n 5000 km per jaar me (woon-werk en vrije tijd) en vanwege woon-werk dus ook in de barre seizoenen, maar nog nooit een ketting hoeven vervangen. Dat is pas aan de orde als de ketting over tandwielen gaan springen omdat er stijve schakels in gaan komen of als de tandwielen meer haaietandvorm dan schone tanden vertonen. Tegen het gespetter doe je niets met een nieuwe ketting als je het zelfde smeermiddel en de zelfde smeergewoonten aanhoudt. Ketting schoonmaken en ander en beter kettingsmeer gebruiken. Met een derailleur heb je altijd wel wat vet dat wegspringt, dat heb je met een open kettingsysteem. Als de ketting er telkens afloopt, moet er eens goed gekeken worden naar de afstelling van de derailleur ipv gelijk een nieuwe ketting er op hangen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: E-bike onderhoud



Bericht door Kroppie »

ketting smeren deed ik vroeger altijd in een blik ketting vet dat mmoest je op een kookplaatje warm maken dan werd het dun , en dan de ketting erin en een tijdje laten 'pruttelen, dan de ketting eruit en uit laten druipen , ketting aflaten koelen, buitenkant afvegen en weer monteren , en weer klaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: E-bike onderhoud



Bericht door PaulBng »

Mijn e-bike heeft een gesloten kettingkast en een (automatische) naaf versnelling..

Ik heb de ketting in anderhalf jaar nog nooit gezien.

Zal binnenkort eens kijken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: E-bike onderhoud



Bericht door gjvonk »

@easybee: kun je me dan ook helderheid geven over de volgende uitspraak van deze fietsenmaker over mijn fiets?

De fiets is verkeerd gebouwd; het voorste kettingwiel moet ten opzichte van de tandwielcassette zo geplaatst zijn, dat de ketting bij het hoogste verzet precies in een rechte lijn loopt. Bij mij is die rechte lijn er als de ketting precies op het middelste blad van de cassette ligt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-bike onderhoud



Bericht door hathi »

Het is wel zo dat de ketting,tenminste bij een derailleur,(buiten de banden natuurlijk,) de grootste slijtage geeft,vandaar heb ik nu een automatische versnelling met een riem, deze zou 5 x de levensduur van een ketting mee gaan,Ben benieuwd.
Hans
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: E-bike onderhoud



Bericht door mMario »

Inderdaad die fietskettingen kan een oerwoud van soorten zijn.
Vooral bij derailleurs is de pen breedte heel belangrijk.
Dus de oude opmeten met digitale schuifmaat en aantal rollen tellen.
De 8-,9, en 10 speed cassettes vragen allemaal een speciale ketting. Ketting Verschil is soms 0,5 mm in breedte pen, maar maakt wel uit of het goed of slecht schakelt.
Bij Ali zijn die Shimano cassettes niet zo duur.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-bike onderhoud



Bericht door hathi »

gjvonk schreef:
ma 31 aug 2020, 17:28
@easybee: kun je me dan ook helderheid geven over de volgende uitspraak van deze fietsenmaker over mijn fiets?

De fiets is verkeerd gebouwd; het voorste kettingwiel moet ten opzichte van de tandwielcassette zo geplaatst zijn, dat de ketting bij het hoogste verzet precies in een rechte lijn loopt. Bij mij is die rechte lijn er als de ketting precies op het middelste blad van de cassette ligt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Dat moet je met een korreltje zout nemen,of hij wilde je nog vlug een fiets verkopen? En wel, omdat, die lijn bij een derailleur bijna nooit recht is, omdat iedereen een andere lijn gebruikt,( lees verzet fietst),wel is het ideaal als je dat grootste verzet,ook meestal gebruikt,maar dat is niet de praktijk,.....dan zouden er veel fietsen verkeerd gebouwd zijn,men spaakt wel meestal de achternaaf uit het midden,om een ideale lijn te creëren ,en daar zit je Nu dicht bij?
Hans
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: E-bike onderhoud



Bericht door EasyBee »

gjvonk schreef:
ma 31 aug 2020, 17:28
@easybee: kun je me dan ook helderheid geven over de volgende uitspraak van deze fietsenmaker over mijn fiets?

De fiets is verkeerd gebouwd; het voorste kettingwiel moet ten opzichte van de tandwielcassette zo geplaatst zijn, dat de ketting bij het hoogste verzet precies in een rechte lijn loopt. Bij mij is die rechte lijn er als de ketting precies op het middelste blad van de cassette ligt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Of je fiets fout of goed gebouwd is, ga ik geen uitspraken over doen. Dan moet je nog mee gaan rekenen hoe vaak je in welke versnelling rijdt en dan zou het voorste tandwiel daar recht tegenover moeten staan. Dat zou wel eens niet het hoogste verzet kunnen zijn. Die fietsenbouwer heeft de middenweg gekozen. Die weet ook niet wie het meest in welke versnelling rijdt.
Aanvulling op kettingsmeermiddel. https://grimpeur.nl/wax-of-olie-alles-o ... ng-smeren/
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Een e-bike kopen: bomen en bos?



Bericht door panda58 »

Bendia schreef:
zo 30 aug 2020, 10:47
panda58 ben je zeker dat er geen usb of andere aansluiting is op jou elektrische fiets ? mijn verhaal is 100 % juist , heb er al honderden voorzien van nieuwe software en herstellingen gedaan , Tip …...meestal zit de usb aansluiting aan de display verborgen achter een rubber klepje :thumbup: of sommige merken via de batterij plug
Nee, fietsenmaker vertelde het zelf.
Geen laptop aansluiting.

Gr Jan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Over e-Bike onderhoud



Bericht door hathi »

Mss op jouw specifieke fiets niet ,maar Bendia heeft wel gelijk,ook je telefoon of navi,kun je hier op aansluiten.(micro usb mini)
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Over e-Bike onderhoud



Bericht door gjvonk »

@bendi: ik heb een e- vouwfiets met een motor in de achterwiel naaf. Als ik de ketting wil vervangen, moet het achterwiel los. Moet het systeem daarna opnieuw gecalibreerd worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Over e-Bike onderhoud



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij kan je beter een keer een leuk weekendje plannen en die 80km naar de originele verkoper maken. En dan effe goed uitvragen, met name over dit specifieke onderwerp.
Weet je het gelijk voor de rest van de levensduur en kan je fietsenmaker je niks meer wijsmaken ;-)

Verder geen handleiding bij de fiets gekregen?
Plaats reactie