wat mag er wel en niet: de elektrische step

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door saagstree »

Wij zien thuis en op de vakantie steeds meer elektrische steppen en ook van die kleine soort bromfietsjes rond rijden.
Die dingen gaan behoorlijk hard 40 km. schat ik maar ze rijden zonder kentekenplaat dus geen verzekering.
Mag dit tegenwoordig of word het gedoogd?
En wat als ze een ongeluk veroorzaken?
Het lonkt wel om met zo'n ding ff boodschappen te doen.
geniet van elk vrij uurtje
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door saagstree »

tja wat ik zo lees is het kan wel mits goed gekeurd en verzekerd zijn maar heb er nog geen één gezien met verzekering plaatje, laat staan met helm op.
en hier in ons dorp is een yuppen wijk daar schijnt het wel te mogen ook voor kinderen.
maar dat zijn er maar weinig die zijn goedgekeurd zo te lezen
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door Dafluc »

Zonder plaatje is onverzekerd. En daarmee mag je niet op de openbare weg. Of, kort samengevat:
Elektrische (scooter)step
Een elektrische (scooter)step, die rijdt op oplaadbare batterijen, is alleen toegestaan als hij door de minister is aangewezen als bijzondere bromfiets. Andere elektrisch stepjes zijn dus niet toegestaan op de openbare weg.

Voor de bijzondere bromfiets gelden aparte regels. Hij moet verzekerd zijn en u moet de verkeersregels voor snorfietsers volgen. Er geldt een minimumleeftijd van 16 jaar, en u heeft geen helm of rijbewijs nodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door Antonis »

Alles wat je op de openbare weg ziet met een blauwe kentekenplaat is toegestaan. Blauwe kentekenplaat gaat tot Max 25 km per uur en zonder helm. Dus ook voor de stepjes met blauwe plaat. Bekend merk hierin zijn de stepjes van tante paula (merk).
Daarboven heeft een voertuig een gele kentekenplaat. Deze zijn tot 45 km per uur maar zijn ook helmplichtig. Hier heb ik nog geen stepjes mee gezien.
Ton
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door DJSmiley »

Wat noem je 'op vakantie'?

NL loopt op dat gebied nog achter, hier is het gebruik van zo'n ding nog niet toegestaan (Uitzonderingen nagelaten zoals al vermeld)

In het buitenland zijn de regels anders. In menig stad kun je die dingen overal oppikken. Vind het zelf wel erg handig, meermalen gebruik van gemaakt oa in Warschau, Berlijn en Helsinki (via Lime)

Ik hoop dat het in Europees verband een keertje gelijkgetrokken wordt. Dan zou het ideaal zijn om mee te nemen voor kleine ritjes.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door AadenAnke »

Ja erg prettig al die knulletjes van een jaar of 12 op zo'n ding op top speed tussen de mensen door in de winkelstraat. Nee voor mij hoeven al die dingen niet. Als het fout gaat zijn ze weg en zit het slachtoffer met de schade in de meeste gevallen.

Gr. Aad
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door saagstree »

Jammer dat het topic is verplaatst naar diverse wat minder mensen bezoeken geen reactie meer sinds verplaatsing.
Is toch iets voor ,,Algemeen,, veel camperaars hebben zo een ding of denken er over eentje aan te schaffen!
geniet van elk vrij uurtje
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik denk dat dit niet de reden is, het mag niet ons land.
Daar kun je dan lang en breed over hebben, maar het mag niet.

Theo
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door Antonis »

@PE10PQTheo
Ik heb het idee dat je niet de moeite hebt genomen om iets in te lezen voordat je hier antwoord gaf.
Ton
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door Dafluc »

saagstree schreef:
zo 28 jun 2020, 8:18
Jammer dat het topic is verplaatst naar diverse wat minder mensen bezoeken geen reactie meer sinds verplaatsing.
Is toch iets voor ,,Algemeen,, veel camperaars hebben zo een ding of denken er over eentje aan te schaffen!
Wij hebben op het forum een indeling naar onderwerpen. Die proberen we zo goed mogelijk aan te houden. Algemeen is voor campervragen en -opmerkingen. Daar hoort wat mij betreft de step niet bij. Net zoals ook de koelkast die erin zit in een ander topic hoort. Dat heeft nergens anders mee te maken dan het zo goed mogelijk willen aanhouden van de forumindeling. Anders hadden we het ook bij Algemeen kunnen laten en kan iedereen daar alles in kwijt. Lijkt me niet echt handig.
(En ja, er zullen vast nog onderwerpen aan te wijzen zijn die fout staan).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door Kroppie »

al mag iets niet , dat wil niet zeggen dat het ook niet voorkomt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door DiffRental »

Ik neem altijd zo'n niet in NL goed gekeurde step mee in de camper.
Ideaal voor de kleine verplaatsingen, snelheid 20 km/h en actieradius 25 km. Gewicht 11,5 kg.
Op niet openbare terreinen altijd toegestaan, op de openbare weg afhankelijk van het land wel toegelaten.
Groeten Peter
roma
Berichten: 4553
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: wat mag er wel en niet: de elektrische step

Bericht door roma »

AadenAnke schreef:
za 27 jun 2020, 21:15
Ja erg prettig al die knulletjes van een jaar of 12 op zo'n ding op top speed tussen de mensen door in de winkelstraat. Nee voor mij hoeven al die dingen niet. Als het fout gaat zijn ze weg en zit het slachtoffer met de schade in de meeste gevallen.

Gr. Aad
Beetje bekrompen idée. Nog nooit een knulletje van 12 op zo’n ding gezien. Wel in een aantal buitenlandse steden jongvolwassenen die zich op gemakkelijke en beschaafde manier door het centrum verplaatsen op weg naar werk of winkel. Scheelt veel autoverkeer in een centrum en je bent niet afhankelijk van openbaar vervoer, zeker nu in coronatijd wel zo belangrijk.

De Nederlandse overheid loopt weer eens achter de feiten aan. In bijna alle EUR landen zijn die stepjes toegestaan.

Lijkt me ideaal voor de camperaar: neemt weinig ruimte in, weegt niets en je komt net iets verder dan te voet.
Gesloten