Het Coronavirus

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Het Coronavirus



Bericht door willemzon »

De regering gooit alles op het coronavirus en operaties die uitgesteld worden, maar er is te weinig geanticipeerd op natuurlijke uitstroom.
Een vriendin van ons is O. K. verpleegster, zij hebben in haar ziekenhuis 8 operatiekamers waarvan 6 in gebruik, gewoon door personeel tekort, heeft niets met corona te maken.

Hetzelfde is met de politie, toen ik daar als 23 jarige bijkwam was de helft tussen de 20 en 30 jaar, die stromen nu bij bosjes uit.

Dat was 10 jaar geleden al bekend.
Waarom is daar niets aan gedaan.
Zo kan ik nog wel even doorgaan met 3 kabinetten van de hr Rutte, die gewoon mazzel heeft dat er in het land van blinden, 1 oog koning is.

Vr groet
Willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Het Coronavirus



Bericht door Marco Polo »

Blijkbaar heeft een meerderheid van de Nederlanders er de afgelopen jaren - in het stemhokje - de voorkeur aan gegeven meer voor het eigen belang dan voor het algemeen belang te gaan :mrgreen:
Van vergrijzing hebben alle sectoren last.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Het Coronavirus



Bericht door AadenAnke »

Meneer Rutte en zijn voorgangers hebben door alles richting de markt te verplaatsen hun zeggenschap en verantwoording op een andere tafel gelegd en daar hebben wij allemaal mee in gestemd. Ja de naoorlogse geboorte golven van eind 40e tot eind 50e begin 60e jaren kwamen massaal de arbeidsmarkt op en die stromen allemaal uit rond deze tijd. Het is niet voor niets dat de aow gerechtelijke leeftijd omhoog gaat. Wordt verkocht als om het pensioen overeind te houden maar Nederland heeft gewoon te weinig arbeiders. Kijk in het vervoer als we hier net als nu in de UK de buitenlandse chauffeurs eruit zetten staat Nederland stil! Kijk in de bouw een aannemer vinden is op dit moment een ramp. In het onderwijs in de IT in de kinderopvang overal is een tekort aan arbeidskrachten. Gevolg van de vergrijzing. Veroorzaakt door het kleiner worden van de gezinnen het ouder worden van de bevolking en de toegenomen vraag van consumptie. Ja en dan is er natuurlijk altijd iemand die moet worden aangewezen als de verantwoordelijke maar dat is te simpel. Begrijp me goed ik ben een overtuigd SP er dus ik verwijs voor schuld en oorzaak met liefde naar de rechter vleugel van de politiek maar dat is niet helemaal eerlijk ook aan de linkerkant hebben we er flink aan mee gedaan. Dat laatste vergeten we oké?

Gr Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Het Coronavirus



Bericht door Marco Polo »

Op zich is het dan wel weer aardig dat we nu antivaxxers de schuld geven van een probleem, een symptoom van iets wat eigenlijk een structureel dingetje is :mrgreen:
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Het Coronavirus



Bericht door PE1OPQ Theo »

AadenAnke schreef:
wo 27 okt 2021, 10:02

De politiek speelt hierbij zeker een rol maar omdat nu alles op het boord te leggen gaat iets te ver.

Gr Aad
De politiek maakt de kaders en bepaalt wie wat hoeveel geld krijgt.
Dat is iets wat jaren geleden besloten is, en waar je nu de gevolgen van ziet.
Dat er te korten zijn is niet iets van de laatste jaren, hetzelfde beeld zie je bij andere overheids diensten, maar is een gevolg van politieke beslissingen.
Marktwerking staat voorop en een kleine terug trekkende overheid, dat is het beleid.

Theo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Het Coronavirus



Bericht door Dafluc »

We hebben het nou wel tegelijk over twee verschillende zaken. Aan de ene kant de marktwerking, aan de andere kant het tekort aan personeel (lijk Ferry Mingelen wel :mrgreen: ).
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Het Coronavirus



Bericht door AadenAnke »

2 oorzaken die samen met nog wat andere kwesties een gezamenlijk gevolg hebben wat nu op een onplezierige wijze duidelijk te voorschijn komt en waar mensen eigen een zondebok voor moet worden aangewezen. Dan natuurlijk wel een ander dan wij zelf.
Van de hoge instroom van arbeidskrachten in de jaren 70/80 hebben wij natuurlijk allemaal de lasten en de lusten gekregen. Hoge werkeloosheid in de jaren 80 maar atv en adv minder werken in uren en dagen VUT en prepensioen en nu deze groep al voor een groot gedeelte is uit gestroomd en de laatsten dat spoedig zullen doen is VUT en prepensioen intussen verleden tijd! Er wordt aangedrongen op het afschaffen van adv en atv pensioen/aow leeftijd verhoogd maar in de rij bij de kassa verlangen we wel dat als we er 3 voor ons hebben er een kassa bij! De komende jaren zullen we er steeds meer achter komen dat we moeten wachten simpel omdat er geen personeel is. Maar ook bij verenigingen gaan we dat merken. De fitte 60 jarige die stopte met werken ging aan de gang bij voetbal bridge en andere clubs. Gingen helpen op school met verkeersonderwijs en handvaardigheid in het bejaarde en verzorgingshuis. Nu gaan ze met 66/67 jaar stoppen partner werkt nog een paar jaar door want die is van na 31-12-1949 dus krijgt geen partner aow. Vaak werkt de aow gerechtigde dus nog geheel of gedeeltelijk wat jaren door. Als men dan echt stopt zijn het vaak al bejaarden van bijna 70. Een enkeling van de gewone arbeiders kan nu nog eerder (lees betalen om eerder te) stoppen. Oppassen op kleinkinderen dat wordt ook minder dus hop de kinderopvang moet worden uitgebreid en daar is weer personeel voor nodig wat er niet is. Net nog een telefoontje van de oude baas of ik vanavond nog een vrachtje kan/wil gaan lossen in de Eemshaven zo niet moet hij de opdracht weigeren. Ik kijk vanavond gewoon tv. Het probleem is groter dan simpel wijzen naar hun van die hadden er wat aan moeten doen.
Nu gaat deze bijna bejaarde zijn middageditie doen :shh:

Gr Aad
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Het Coronavirus



Bericht door Will »

Aad en Anneke,
Net nog een telefoontje van de oude baas of ik vanavond nog een vrachtje kan/wil gaan lossen in de Eemshaven zo niet moet hij de opdracht weigeren.
Er was een tijd dat je trots was om vrachtwagenchauffeur te worden net als een verpleegster maar deze trotse mensen zeggen nu tegen hun kinderen je mag alles worden maar geen verpleegster of chauffeur. Waarom?, Omdat deze mensen de kruimels mochten opeten omdat men geen geld meer over had voor deze diensten. Geen geld geen nieuwe aanwas.

Maar dit staat los van de corona, maar dit heeft zoveel geld gekost dat het eenvoudiger was om twee nieuwe ziekenhuizen in te richten voor de corona patienten.

Mvrgr.W#il
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Het Coronavirus



Bericht door PaulBng »

Ik las recent dat er 270K vacatures zijn, en dat het onbenut arbeidspotentieel 1M is.
En dat die onbalans veroorzaakt wordt door regelgeving, communicatie problemen en de onwil om personeel om te laten scholen/bijscholen...


Paul
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Het Coronavirus



Bericht door marjasjaak »

Als je voor hetzelfde geld (of meer) een 9 - 5 baantje kan krijgen, dan ga je in het ziekenhuis toch geen avond/nacht/weekend diensten doen.
De bouwvakkers worden nu in de bouwput al aangesproken door andere bedrijven, waar ze meer kunnen verdienen.
En met een hoger salaris kan je weer een leuke camper kopen. :-B
Sjaak.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Het Coronavirus



Bericht door Dafluc »

Allemaal leuk en aardig. Maar ik vraag me toch iets af. Stel er was geen marktwerking gekomen. Dan hadden we nu net zo goed geen handen aan het bed gehad. Al waren die te weinig handen dan waarschijnlijk wel beter betaalde handen. Maar of het probleem daarmee minder zou zijn?
Afbeelding
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Het Coronavirus



Bericht door PE1OPQ Theo »

Dan waren de inservice opleidingen er nog geweest Luc.
Scholing werd ook aan marktpartijen overgelaten, met een goedkopere prijskaartje.
Maar er werd alleen theorie geleerd, de praktijk moest ingekocht worden bij de instellingen.
En daar ging het mis, de vergoeding ging niet uit van een volleerde verpleegkundige die vrijgespeeld moest worden.

Theo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Het Coronavirus



Bericht door seth_space »

Het zorgtekort verhaal is ook nogal gekleurd.
In duitsland hebben ze meer dan voldoende IC bedden bijv maar zijn de problemen net zo groot.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Het Coronavirus



Bericht door AadenAnke »

Meerdere oorzaken waarvan we er maar een paar zien.
Inderdaad als je (klein) zoon of dochter nu zegt ik wil mijn brood op de bok gaan verdienen dan krap je jezelf ff goed achter de oren om te over denken hoe je ze van dat idee af te brengen. Geloof me het loon met toeslagen van een chauffeur is best aardig! Maar vraagt wel dat de partner de verzorging van de kinderen en de huishouding op zich neemt en dus zelf geen of geen volledige baan kunnen nemen. Dan te weten dat we nog steeds Bulgaarse Roemeense en andere voormalige Oostblok chauffeurs via allerlei slinkse wijze hier de regels laten ontduiken en daar door voor een dikke :bang: 300a350€ per maand laten rondrijden :oops: zo werkt dat ook in de bouw e.d. Wat betreft het arbeidspotentieel van 1 miljoen daar zitten ook werkende bij die parttime werken ook ik zit daar tussen ik ben 3 jaar en 2 maanden eerder gestopt met werken voor mijn aow leeftijd en heb mijn pensioen naar voren gehaald. Over 1 jaar en 11 maanden ga ik afscheid nemen van die 1 miljoen :lol: bij die miljoen zitten ook de gehandicapte die volgens de participatie wet zouden kunnen en moeten werken maar die geen werkgever wil hebben. Dat 1 miljoen is echt zo managers getal dat in de werkelijkheid niet benaderd kan worden!

Gr Aad
Plaats reactie