Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Klopt, dat komt omdat bouwers de overhang rechtuit bouwen i.p.v. schuin omhoog zoals het hoort. Zal wel goedkoper zijn.
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Voor bedrijfsauto mag de bumper een maximale hoogte tov de weg hebben. Dit zal voor campers ook gelden want het is voor de veiligheid. Als een camper icm een lange overhang de bumper laag zit dan kan de achterkant wel eens over de grond kan gaan.
https://apk-handboek.rdw.nl/bedrijfsaut ... /stootbalk
https://apk-handboek.rdw.nl/bedrijfsaut ... /stootbalk
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Op de eerste foto een (dure) camper die je heel makkelijk aan de grond rijd met veel schade tot gevolg. In mijn ogen slecht gebouwd. Op de foto daaronder zie je dat de Amerikanen het wél snappen en de overhang omhoog loopt waardoor je die veel moeilijker aan de grond krijgt.
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Ik neem aan dat de concorde luchtvering heeft.
En dus de zaak kan “opblazen “
En dus de zaak kan “opblazen “
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
De Concorde heeft niet voor niks als optie " bokwieltjes " om achteraan te monteren.
Groeten, Henk Geurts
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Iedereen wilt ruimte, dat maak je niet met scheve delen aan de camper, dat er meer bodem ruimte nodig is als de route minder vlak of vals plat word dat kennen wij in Nederland niet zo!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
dat zijn heel gevaarlijke hulpmiddelen
en met gevaarlijk bedoel ik dat daardoor grote schade kan ontstaan aan de opbouw
stel hij rolt met de wieltjes een pont op of af
dan komt er een zeer hoge druk op de overhang te staan met als zeer groot risico dat de zijwanden gaan knikken
wat dan weer zichtbaar wordt door een soort bult of golf op het zwakste punt
meestal tussen de garage deur en de raam er boven
het zal echt niet de eerste zijn die ik gezien heb op camperplaatsen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Lijkt me wel me te vallen Toon.
De camper wordt wat uit zijn veren getild en niet compleet van de grond gelicht.
Deze wieltje zitten op een verstevigingsvlak en niet zomaar onder tegen je vloerplaat of bumper.
De camper wordt wat uit zijn veren getild en niet compleet van de grond gelicht.
Deze wieltje zitten op een verstevigingsvlak en niet zomaar onder tegen je vloerplaat of bumper.
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
het klopt dat het niet aan de bodem zelf zit
maar bij veel campers zit het tegen de zijkant achteraan van het chassis
en als dat dan ook nog is een chassis is van wat gebogen plaatwerk is gemaakt wat er als verlengstuk tegen aan gebout is
kun je de gevolgen wel inschatten
maar bij veel campers zit het tegen de zijkant achteraan van het chassis
en als dat dan ook nog is een chassis is van wat gebogen plaatwerk is gemaakt wat er als verlengstuk tegen aan gebout is
kun je de gevolgen wel inschatten
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Goed gezien Veel mensen kunnen zich niet voorstellen welke krachten er optreden bij dergelijke overhangen, idem met de fietsenrekken aan de achterwand.
Vopper
Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Dat vals plat kennen wij idd niet in Nederland, behalve hier en daar bij een veerpont. In Italië reed ik heuvel af achter een flinke en nieuwe Hymer waarbij het beneden, waar hij rechtsaf de doorgaande weg op draaide, niet goed ging. Met veel gekraak vloog de complete achterbumper van de camper af. We hebben daar even gestaan omdat hij stopte waardoor wij niet verder konden en ik kan melden dat het een fikse schade was.
Ik denk trouwens niet dat wieltjes net zoiets zijn als krikpunten want dan zou het wel goed zijn. Bij even aantikken zal het wel werken maar als je echt zwaar aan de grond komt zoals deze Duitser in Italië heb je schade, hoe dan ook. Onze bus kwam niet aan de grond dus dat zegt genoeg over de bouwwijze van fabriekscampers. Beter iets minder ruimte dan een berg schade, of zie ik dat verkeerd?
Ik denk trouwens niet dat wieltjes net zoiets zijn als krikpunten want dan zou het wel goed zijn. Bij even aantikken zal het wel werken maar als je echt zwaar aan de grond komt zoals deze Duitser in Italië heb je schade, hoe dan ook. Onze bus kwam niet aan de grond dus dat zegt genoeg over de bouwwijze van fabriekscampers. Beter iets minder ruimte dan een berg schade, of zie ik dat verkeerd?
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Met onze vorige Hymer (die ook nog voorover hing) had ik mazzel met het (zware) frame voor de trekhaak dat geheel onder de garage door liep, dat hele spulletje was wel zwaar.
In Noorwegen hadden we veel veerbootjes en daar raakte de onderkant van de trekhaak heel vaak de klep van de veerboot, zo vaak dat er een duidelijk slijtspoor te zien was.
Ook in Frankrijk in menig dorpje, bij indraaien van een bospad, raakte de trekhaak de grond maar nooit zo erg dat er voor gestopt moest worden.
Wel heb ik de stekker van de verlichting en de bedrading anders aangebracht, uit de gevarenzone.
Dus Nico heeft wel gelijk, deze campers zijn niet echt geschikt voor steile opritten en bultjes.
Van die bokwieltjes zag ik in Spanje al eens een fraai resultaat bij een Engelse Concorde, die had bij het indraaien van een tankstation met een korte steile oprit de hele stuurboord achterzijde van het frame verbogen, het bokwieltje zat er dwars onder geplet.
Overigens met het busje dat we nu hebben moet je ook wel opletten wat je doet natuurlijk, je kunt ook wat schuin de opritten op en af sjouwen.
In Noorwegen hadden we veel veerbootjes en daar raakte de onderkant van de trekhaak heel vaak de klep van de veerboot, zo vaak dat er een duidelijk slijtspoor te zien was.
Ook in Frankrijk in menig dorpje, bij indraaien van een bospad, raakte de trekhaak de grond maar nooit zo erg dat er voor gestopt moest worden.
Wel heb ik de stekker van de verlichting en de bedrading anders aangebracht, uit de gevarenzone.
Dus Nico heeft wel gelijk, deze campers zijn niet echt geschikt voor steile opritten en bultjes.
Van die bokwieltjes zag ik in Spanje al eens een fraai resultaat bij een Engelse Concorde, die had bij het indraaien van een tankstation met een korte steile oprit de hele stuurboord achterzijde van het frame verbogen, het bokwieltje zat er dwars onder geplet.
Overigens met het busje dat we nu hebben moet je ook wel opletten wat je doet natuurlijk, je kunt ook wat schuin de opritten op en af sjouwen.
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Zo'n bokwieltje heeft van zichzelf ook nog flink wat hoogte. Eén paar hardhouten glij-latten nemen veel minder ruimte en komen, als de dikte goed is ingemeten, pas in actie als het echt nodig is. Latten zouden dan ongeveer een centimeter lager moeten liggen dan het laagste deel van de bumper.
Als ik dit soort situaties tegen kom, gaat als eerste de luchtvering zo hoog mogelijk en dan héél voorzichtig. Bij onze camper wordt de boel al afgeschermd door de trekhaak.
Jaap
Als ik dit soort situaties tegen kom, gaat als eerste de luchtvering zo hoog mogelijk en dan héél voorzichtig. Bij onze camper wordt de boel al afgeschermd door de trekhaak.
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Een bijzondere, aparte of afwijkende camper
Heel vroeger had ik een boekje waar elke spoorweg overgang in stond aangegeven met de benodigde vrije hoogte voor de dieplader. Bewust zijn van de vorm van je voertuig en bij twijfel niet doen. Inderdaad zijn er soms wagens waarbij je denk de eerste de beste verkeersdrempel zit er schade aan
Gr. Aad
Gr. Aad