PFAS in de grond

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: PFAS in de grond



Bericht door metatoon »

Meine schreef:
vr 01 nov 2019, 13:06
Helemaal waar natuurlijk. Ook de ecological footprint van het hebben van een camper, en erger nog, van het er mee rijden, is iets wat je eigenlijk niet op je geweten zou moeten willen hebben toch? :wink:

En even een stiekeme tip aan onze politici: dat wegenbelasting kwarttarief is eigenlijk dus een verkapte vervuilingssubsidie.
Zo ook het belastingvrije systeem van electrisch rijden ( tot 2025 zoals het er nu voorstaat)
En ik zit te wachten op subsidie op een NIET electrisch ondersteunde fiets. :bow:

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1790
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: PFAS in de grond



Bericht door doov »

Ben ff een uurtje naar https://www.geenstijl.nl/ toe hoor.
Als de links mensen dan ff naar https://joop.bnnvara.nl/ gaan, dan kan hier de rust weder keren.

Laters.
Laatst gewijzigd door doov op vr 01 nov 2019, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Camper_01

Re: PFAS in de grond



Bericht door Camper_01 »

bupozaanstad schreef:
vr 01 nov 2019, 9:12
Camper_01 schreef:
vr 01 nov 2019, 8:19
Ik dacht dat dit een "camperforum" is, waarover gaat dit nu allemaal?
Misschien nog eens lezen dan weet je waar het over gaat ;-) ;-)
Maar op het camperforum kan je ook wel eens een discussie voeren over andere zaken dan campers, er bestaan meerdere dingen op de wereld.
Beste Henk, er bestaan voor een hele hoop zaken ook nog andere forums :cheers:
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: PFAS in de grond



Bericht door PE1OPQ Theo »

doov schreef:
vr 01 nov 2019, 13:35
Ben ff een uurtje naar https://www.geenstijl.nl/ toe hoor.
Als de links mensen dan ff naar https://joop.bnnvara.nl/ gaan, dan kan hier de rust weder keren.

Laters.
je mist het punt waar het even om gaat, het direct de schuld geven aan iemand groepering en je zelf daarmee boven alles verheven.
Het wij zij gehalte, het zijn de links mensen die daar en daar schuld aan hebben, wij zijn goed bezig.
Het is de boodschapper die de schuld krijgt, niet de veroorzaker van deze rommel.
Is het korte termijn doel dan zo belangrijk? Het geld willen verdienen ten koste van alles?
En ten koste van iedereen?
Krijgen de links mensen hier ook de schuld van dan straks?

Theo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: PFAS in de grond



Bericht door de Jonckheer »

Natuurlijk is er een probleem. Maar dat los je niet op door onwerkbare normen vast te leggen zodat alles vast loopt. Neem stikstof. Waar staat geschreven dat elk plantje moet kunnen groeien in Nederland, inclusief de de ooit geïmporteerde soorten? Want dat is wat er nu gebeurt. Kijk eens langs de snelwegen hoe daar alles uitbundig groeit en bloeit, die planten zijn dus gek op co2 en stikstof. Wat mateloos irriteert is de besluiteloosheid van het kabinet. Waarom houd die muts van een Schouten kletspraatjes en neemt ze geen beslissing? Wat komt zo'n nitwit eigenlijk doen? Ik denk dat dit de meest waardeloze regering is sinds 1900.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door thole »

@ Theo :thumbup:

Ik denk dat dit de meest waardeloze regering is sinds 1900.
Gelukkig dat er geen linkse partijen in zitten :lol:

Die prachtig bloeiende bermen?
We komen net terug uit onze reis uit Spanje en Portugal.
Inderdaad prachtig geel bloeiende bermen vanaf Valencia tot bij huis.
In Spanje de kleverige Alant , hier het Jaobskruiskruid, een giftige plant, vooral de bloemen. Het wordt steeds meer een plaag, het gemaaide bermgras is als hooi onverkoopbaar vanwege het giftige Jacobskruiskruid.
We zien steeds meer de biodiversiteit verdwijnen, grote delen van Spanje en Portugal, Zuid Frankrijk zijn bedekt met pampagras.
Waardoor het precies komt weten we niet, wel van de woekerende braamstruiken en brandnetels die oprukken, zij zijn stikstofminnende planten, evenals gras.
Laatst gewijzigd door thole op vr 01 nov 2019, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1790
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: PFAS in de grond



Bericht door doov »

PE1OPQ Theo schreef:
vr 01 nov 2019, 14:14
doov schreef:
vr 01 nov 2019, 13:35
Ben ff een uurtje naar https://www.geenstijl.nl/ toe hoor.
Als de links mensen dan ff naar https://joop.bnnvara.nl/ gaan, dan kan hier de rust weder keren.

Laters.
je mist het punt waar het even om gaat, het direct de schuld geven aan iemand groepering en je zelf daarmee boven alles verheven.
Het wij zij gehalte, het zijn de links mensen die daar en daar schuld aan hebben, wij zijn goed bezig.
Het is de boodschapper die de schuld krijgt, niet de veroorzaker van deze rommel.
Is het korte termijn doel dan zo belangrijk? Het geld willen verdienen ten koste van alles?
En ten koste van iedereen?
Krijgen de links mensen hier ook de schuld van dan straks?

Theo
Man man man. Jij denkt dat ik het punt mis. Ik zie dat anders.
Jij hebt linkse praatjes. Ik rechtse.
Jij hebt Vrij Nederland. Ik Elsevier.
Jij hebt Joop. Ik Geen Stijl.
Het camperforum hebben we beiden.
Meer beweerde ik niet.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: PFAS in de grond



Bericht door Kroppie »

nog zo iets, een klimaatakkoord is in juni gesloten voor een periode van 10 jaar(2030), en nu in november na 5 maanden weet men al te vertellen dat de in dat akkoord gestelde doelen niet gehaald gaan worden, wat voor amateurs hebben die doelen dan gesteld, en wat hebben ze voor dat werk(gepruts) betaald gekregen, en hebben die andere lui die dat akkoord gesloten hebben, dat ongezien afgesproken/gesloten dan, of enkel onder het genot van een reisje, drankje, hapje, en hotelletje, wat papiertjes getekend.

ik ben niet tegen een beter millieu, maar e.e.a. moet wel haalbaar en reeel naar anderen zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Re: PFAS in de grond



Bericht door Guus&Marjatta »

Zowel PFAZ in de grond als verontreiniging door veel te hoge stikstofwaarden zijn het topje van de ijsberg. Nauwkeurig meten en rekenen, en dat kan tegenwoordig, laat zien dat in de afgelopen eeuw onverantwoord veel rotzooi in de grond is beland. En dat met de bijbehorende potentiële ziekten tot gevolg. Dit is het begin van een hele reeks ontwikkelingen waar maatschappij/politiek een antwoord op moeten vinden.

Schuldigen vinden lijkt mij niet de eerste prioriteit maar alla.
1. Natuurlijk de industrialisatie die veel welvaart gebracht heeft maar ook vervuiling op allerlei manieren die nu langzaam zichtbaar/meetbaar worden.
2. Opeenvolgende kabinetten die de welvaart voorrang gegeven hebben boven een kritische blik slaan op de gevolgen. Overigens hebben kabinetten van linker en rechter signatuur daarin een rol gespeeld.
3. Neo liberalisme van met name rechtse kabinetten heeft, zeker de laatste jaren, meer oog gehad voor financiën als voor milieu.
4. Landbouw en andere bedrijfstakken klagen steen en been over wat ze wordt aangedaan en claimen bescherming van CDA en VVD die nauwelijks
durven te weigeren uit angst voor stemmenverlies.

Kritische volgers van de ontwikkelingen konden vanaf begin 2000 deze ontwikkelingen zien aankomen, dus waarom wilden bedrijfstakken hier blind voor blijven? Waarom bleven kabinetten naar sluipweggetjes zoeken in plaats van de problemen te aanpakken?

Ook wij camperaars zullen ons deel van de oplossing moeten gaan leveren. Hoe? Geen idee. Maar we kunnen het niet ontkennen of er voor weglopen. En elkaar de schuld geven, of het buitenland, of de Europese Unie lijkt mij weinig productief en zeker geen oplossing.
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door thole »

:thumbup:
nog zo iets, een klimaatakkoord is in juni gesloten voor een periode van 10 jaar(2030), en nu in november na 5 maanden weet men al te vertellen dat de in dat akkoord gestelde doelen niet gehaald gaan worden, wat voor amateurs hebben die doelen dan gesteld,
Jos, ik denk dat je het verkeerd ziet. Ik denk dat die doelen niet gehaald worden omdat de maatregelen om die doelen te halen òf niet worden nageleefd òf onvoldoende zijn. Maar ik kan het verkeerd zien natuurlijk.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: PFAS in de grond



Bericht door Kroppie »

na 5 maanden al een negatieve conclusie voor een resultaat over 10 jaar, ja dat spreekt zeker voor een gedegen onderzoek van oorzaak, gevolg, en maatregelen.

maar ik ga hier niet verder op door, heb een goede bui en die wil ik zo houden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door Autocaravana »

Het klopt inderdaad niet. Het gaat niet om het klimaatakkoord maar om de gerechtelijke uitspraak in de Urgendazaak. Het terugbrengen van CO2 in 2020 met 25%, zoals het kabinet wilde en wat door de rechter is bevestigd, wordt niet gehaald. De doelstelling in het klimaatakkoord voor 2030 is -49% en daar is nu natuurlijk nog niet echt een uitspraak over te doen.

Jammer dat veel mensen hier een simplistische discussie voeren: linkse partijen wilden te strenge regels en daardoor ligt het land stil.
In werkelijkheid heeft links weinig te vertellen in Nederland en worden de problemen veroorzaakt door een loopje te nemen met de door de regering zelf of door de EU opgelegde milieumaatregelen. Op een gegeven moment keert de wal het schip en zul je toch serieus iets moeten gaan doen.
Vergeten wordt ook vaak dat juist de milieubeweging waarschuwt tegen het op zijn beloop laten van echte maatregelen. Uitstel betekent vaak dat het moeilijker en duurder wordt.

Het Pfas probleem is overigens tijdelijk. Doordat er niet tijdig een onderbouwde norm is gesteld en omdat het gaat om gif is de regering verplicht voorlopig alle grond waar Pfas wordt gedetecteerd te laten liggen. Dat is die beruchte detectiewaarde. Zodra er een realistische waarde is vastgesteld kunnen de grondwerkers weer los.
Aan de reacties te zien zijn er weinigen hier die het punt snappen, hetgeen hen niet weerhoudt grote woorden te gebruiken.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: PFAS in de grond



Bericht door Kroppie »

gelukkig snapt u het wel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: PFAS in de grond



Bericht door metatoon »

MEA MAXIMA CULPA!!!!!

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie