Camper trekt naar rechts

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 489
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Camper trekt naar rechts

Bericht door Don Esteban » di 18 dec 2018, 0:33

Ik lees zojuist een draad over banden en mij schiet het volgende te binnen:

Toen ik 3 jaar geleden mijn Hymer kocht en langer ging rijden, viel me op dat de wagen best wel naar rechts trok als ik het stuur losliet. Opnieuw uitlijnen misschien? Aangezien Carsupport de voorvering ging verbeteren en dáárna het uitlijnen sowieso een must is, heb ik met uitlijnen gewacht tot ná de nieuwe vering. Zeer tevreden over de nieuwe vering maar het uitlijnen bracht uiteindelijk niet het gewenste resultaat. De chef van een Fiatgarage in Spanje waar ik al vele jaren veel vertrouwen in heb, zegt tegen me: de Fiat Ducato (de basis van mijn Hymer) kent een elektrische stuurbekrachtiging die voor- en nadelen kent. Het stuurt superlicht maar reageert direct als de weg niet 100% vlak is. En dat zijn de meeste wegen dus. Een weg is veelal bol mede om aquaplanning te voorkomen. Echter, rijd je rechts van de weg trekt de wagen naar rechts en rijd je links trekt de wagen naar links. We rijden 95% op de rechter weghelft dus ik moet constant bijsturen. Niet veel maar toch genoeg om de wagen in de berm te rijden als je langer dan een paar seconden het stuur loslaat.

Om het naar rechts trekken te verminderen ben ik eens gaan experimenteren met de bandenspanning. Linksvoor 4,1 bar en rechts 4,5 bar. Ik heb Kleber banden en er wordt maximaal 4,5 bar aangeraden. En verdraaid, ik voel positief verschil.

Ben ik nu de enige die klaagt over het naar rechts trekken? En zijn er nadelen die ik niet weet door de banden op verschillende spanning te zetten?
AfbeeldingB 514 CL 2008

Gebruikersavatar
Janpinz
Berichten: 1954
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Janpinz » di 18 dec 2018, 8:56

een band krijgt meer rolweerstand als de druk lager wordt. En wordt ook iets warmer.
Verklaart wel het effect, maar Dat lijkt mij niet de oplossing. Onze ducato (2012) heeft alleen wat last van trekken bij dikke zijwind. Verder altijd als op rails. Michelin Agilis
Volgens mij hoort een moderne goed afgestelde auto niet aan het stuur te trekken.
Staat het stuurwiel wel precies in de middenstand bij rechtuit op mooi vlakke weg?

Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door JoopBrekken » di 18 dec 2018, 10:13

Wij hebben in het verleden ook zoiets gehad met een LT bus. Het lag bij ons aan de voor banden. Waren vreemd afgesleten. Nieuwe ( andere ) banden erop en het hele naar rechts trekken was over
Groeten Joop en Ria

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 32378
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Kroppie » di 18 dec 2018, 12:33

elektrische stuurbekrachtiging :idea: , staat de stuurhoeksensor goed afgesteld?

jos.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft dus nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
Dick-B
Berichten: 832
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27
Locatie: Vriezenveen

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Dick-B » di 18 dec 2018, 13:11

Ook het probleem gehad met een eerdere camper,
bleek een veerpootlager de boos doener,
Gelijk allebij laten vervangen,
Was wel eventjes 400€,
gr.Dick.
Reizen nu met een Laika x 595 R, 2010, was een SEA T 750 2008,
Laika 1997.Hymer 1991,Pilot 1987, Fiat 238 1981,Fiat 238 1985,
Reunault Saviem 1968,Ford trasit ??.

Joske
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Joske » di 18 dec 2018, 14:11

@ Dick-B
Camper is bij Carsupport geweest; indien de voorveren zijn aangepast, worden ook de veerpootlagers vervangen.
@ Don E
Is het onderstel een 244 of 250? Die hebben verschillende uitlijnspecificaties.
Staat de achteras er wel recht onder? Zou op het meetrapport moeten staan.
Rijden op een bolle weg: logisch dat hij naar rechts wil.
Maar hoe is het op een rechte weg? Zoals een meerbaansweg?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 22416
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contact:

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Bob Diesel » di 18 dec 2018, 14:35

hij is bij CS geweest ,dus aangepast, neem ik aan

de meeste hangen van af fabriek al een beetje rechts over
moet vaak ook een blok onder om waterpas te komen

die van mij hebben ze een jaar geleden ook na nieuwe banden tot 2 x toe moeten uit lijnen
voor ik tevreden was en nu nog ben
ligt wel een alko breedspoor achter as onder waar je niks aan kan bij stellen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door 't Busje » di 18 dec 2018, 16:02

Ik kan het stuur gewoon loslaten zonder dat onze Ducato direct uit de koers raakt. Het lijkt erop dat de wieluitlijning (toe- of uitspoor, caster, camber) bij TS niet helemaal in orde is. Het lijkt me geen goed idee om dat te compenseren met een verschillende bandenspanning links en rechts.
Verder lijkt het me onwaarschijnlijk dat het soort stuurbekrachtiging (hydraulisch of elektrisch) er iets mee te maken zou hebben.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 32378
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Kroppie » di 18 dec 2018, 16:28

google maar eens op : elektrische stuurbekrachtiging en niet recht uit rijden.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft dus nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 489
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Don Esteban » di 18 dec 2018, 22:09

Bedankt voor alle reacties. Diverse meningen dus. Rijd ik op een naar links hellende linker weghelft trekt de wagen naar links dus verkeerde wieluitlijning sluit ik uit. Joske, op een vlakke meerbaansweg gaat de wagen gewoon mooi rechtuit. Het heeft echt met de bolling van de weg te maken. Ietwat bolling in de weg en ik moet direct licht tegensturen. In de personenauto's die ik rijd, heb ik hier totaal geen last van. Het is allemaal niet zo erg als een café zonder bier maar ik vind het toch hinderlijk. Vandaag reed ik 220 km naar een bedrijf waar morgen een zonnepaneel geplaatst gaat worden. Vrachtwagens inhalende bevind ik me op de linker weghelft en als de bolling sterker wordt moet ik naar rechts sturen.
Jos, jij schrijft: google maar eens op elektrische stuurbekrachtiging en niet rechtuit rijden. Kan je me naar een artikel verwijzen waar ik wijzer word?
AfbeeldingB 514 CL 2008

Joske
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Joske » di 18 dec 2018, 22:25

Don Esteban schreef:
di 18 dec 2018, 22:09
Bedankt voor alle reacties. ... Joske, op een vlakke meerbaansweg gaat de wagen gewoon mooi rechtuit....
Wat je beschrijft is het effect van iets te weinig toespoor.
Dan kom ik weer terug op de vraag van welk model: 244 of 250, is gebruikt bij het meten/aanpassen. Is je camper van ongeveer 2006/2007?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 13952
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Hoofdnoorman » di 18 dec 2018, 23:09

Even los van het feit of alles volgens fabrieksnormen is afgesteld, blijkt dat de afstelling waarschijnlijk gewoon goed is. De wagen stuurt neutraal want hij loopt de kant op van de afloop.

Op verschillende manieren is daar wat aan te doen, maar ik zeg er bij dat geen van die manieren mogelijk volgens de richtlijnen zijn en soms andere gevolgen hebben. Wellicht zijn die gevolgen van minder belang dan het vergroten van het rechtuit effect.

Er zijn verschillende, soms kostbare, oplossingen mogelijk. Het is echter wel specialistenwerk en zeker niet iets voor een normaal uitlijncentrum welke alleen maar volgens specificaties werken, mede i.v.m. de aansprakelijkheden.

Allereerst zou je kunnen kijken hoe het met de schuurstraal staat. Dat is de denkbeeldige lijn die midden door het bovenste scharnierpunt (schokbrekerschotel) en het onderste scharnierpunt (fusee onder) en dan de weg raakt.
De schuurstraal is gelijk 0 als deze precies in het midden van de band het wegdek raakt. Hij is negatief als hij buiten de midden van de band het wegdek raakt. Positief in het andere geval. Een schuurstraal kan op verschillende manieren aangepast worden. Er bestaan speciale excentrische bouten die in draagarmen of astappen kunnen worden gemonteerd. Ook het plaatsen van andere velgen met een andere ET waarde kan oplossing bieden. Het nadeel van het verhogen van de voorzijde van een auto d.m.v. sterkere veren, is o.a. het veranderen van deze schuurstraal. Hij wordt altijd positiever. Hoe positiever deze schuurstraal, des te "zoekeriger" wordt de auto.

Dan kan de "askanteling" (Caster) meer positief worden gemaakt. In hoeverre dit mogelijk is, ligt o.a. aan de fexibiliteit van de draagarmrubbers aan de binnenzijde of, bij "Double Whisbone" van alle 4 draagarm rubbers. Double Whisbone heeft echter wel weer vaak de beide scharnierstangen die met shims gesteld kunnen worden.
Een uitlijncentrum heeft een hekel aan om het caster te verstellen. Dat is vaak veel werk en ze hebben veelal een vastgesteld uitlijn tarief. Daarom zullen ze nooit deze verstellen als de waarden binnen de toleranties vallen.
Het caster verstellen heeft m.i. een zéér grote invloed op het rechtuit effect. Men kan deze positiever maken door vulschijven aan de achterzijde van de stabilisator/trekarm te verwijderen en dus zodanig het wiel naar voren te trekken. Het spreekt vanzelf dat dan ook de andere wielstanden weer nagesteld moeten worden.

Ook bestaat er nog een verschuifbare/verstelbare plaat waar het bovenlager van de McPherson poot in draait. Of deze ook voor onderhevige auto er is, weet ik niet.

Dit was het ongeveer van de mechanisch instelbare mogelijkheden.

Het elektrisch stuurhuis/bekrachtiging.
Bij sommige auto's is het mogelijk om de rechtuitstand te bekrachtigen. Soms door handmatig afstellen soms per computer. Deze kracht moet echter wel weer overbrugt worden bij het uitsturen in een bocht. Ik weet zelf niet genoeg van dit item, omdat ik er niet mee opgegroeid ben. Vraag het aan een echte specialist.

Dit zijn slechts een paar mogelijkheden. Het maken van verschil in bandendruk is een foutieve. Als je een band zachter maakt, dan wordt de schuurstraal weliswaar negatiever maar de weerstand van de band ook groter. Het gevolg is dat men de band aan de tegenovergestelde kant van het "trekken" zachter maakt in de veronderstelling dat de wagen dan die kant op wil. Door de vergrote negatieve schuurstraal echter, wil die band juist de andere kant op. Welke kracht sterker zal zijn geeft het resultaat op het wegdek. Tegelijkertijd echter ook een grotere warmteontwikkeling. en soms desastreuze gevolgen. Niet doen dus. Trouwens, bij de APK wordt er nu nauwlettend op de juiste bandenspanning gelet. Verkeerde bandenspanning is afkeur.

Onderstaand een goede link met meer over de afstellingen.
Lees dat maar eens.
https://www.mvwautotechniek.nl/onderste ... metrie.htm
En klik ook even door op het onderwerp "Rolcentrum".
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy.

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 8031
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door hathi » wo 19 dec 2018, 11:53

Volgens mij ,omdat hij reeds uitgelijnt is ,( zover als dat al zou kunnen ) is het gewoon een kwestie van goede merk banden monteren,en is je probleem opgelost
Hans

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 6403
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Camper trekt naar rechts

Bericht door Peter LMC » wo 19 dec 2018, 12:03

TS vermeld niet welk merk banden/type er op liggen.
Dit kan inderdaad, zoals Hans opmerkt, van grote invloed zijn.

Plaats reactie