Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
PaulG
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 18:33
Locatie: Zeeland

Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis



Bericht door PaulG »

Hallo allemaal, zalig Pasen!

Ik hoop dat ik dit topic in het goede hoekje gezet heb, zo niet, sorry.

Wij zijn van plan om een Hymer Mobil uit 1983 aan te schaffen, deze is op basis van een Ford Transit VCS en de benzinemotor heeft 203.000 kilometer gelopen. De transmissie is automatisch.

Het is duidelijk dat er goed voor gezorgd is, gekeken naar zijn leeftijd zijn er maar weinig zichtbare mankementen. Maandag aanstaande gaan we een proefrit maken en ik probeer voor die tijd zo veel mogelijk informatie en tips te verkrijgen en ik hoop dat jullie forum daar bij kan helpen!

Kan iemand vertellen welk type het is? Ik dacht zelf aan een uit de B500 serie?
Is de kilometerstand problematisch of hoeft dit bij deze motoren niet persee lastig te zijn?
Is er ergens een gebruikershandleiding te krijgen?

Nou ja, alle tips zijn welkom, het zou onze eerste camper kunnen worden!

Alvast dank,

Paul
Bijlagen
large_foto8992003-1.6.jpg
large_foto8992003-1.6.jpg (29.17 KiB) 4622 keer bekeken
Hymer B522 - Ford Transit VCS uit '83.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door Toon »

waarom deze keuze
wil per see dit model
wil je per see een ford
wil je per see een benzine
wil je per see een automaat
of wil je deze omdat de prijs gunstig is
dit zijn vragen om je later een teleurstelling te voor komen
menigeen bouwt dit type om naar een diesel motor
op benzine lopen er maar zeer weinig
een benzine motor met die km stand die constant dat gewicht mee moet zeulen zou voor mij never geen optie zijn
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
PaulG
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 18:33
Locatie: Zeeland

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door PaulG »

Tuurlijk speelt de prijs een rol, dat lijkt mij altijd het geval. We zijn een gezin met jonge kinderen dus een camper van 50.000 euro zit er niet in.

Daarnaast vinden we deze camper qua model erg leuk en moet er ruimte zijn voor 4 personen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een benzine om de maandelijkse kosten wat lager te houden dan bij een diesel.

Tuurlijk, ik zou de kilometerstand ook graag lager zien maar juist daarom vraag ik of dit gegarandeerd voor problemen zorgt of dat er misschien ook goede verhalen zijn over deze campers met hoge tellerstand?

Bedankt voor de reactie!
Hymer B522 - Ford Transit VCS uit '83.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door Vertrokken2 »

Benzine is niet alleen negatief. Als je geen grote afstanden maakt kan het al met al nog wel eens voordeliger uitvallen dan een diesel.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door 't Busje »

Heb je op de site van RDW gezien dat de tellerstand mogelijk niet klopt?

Wat bedoel je met maandelijkse kosten bij benzine tegenover diesel? Op basis van het gewicht van 2.140 kg (RDW) scheelt de motorrijtuigenbelasting € 23 per maand. Diesel is goedkoper en zuiniger in het gebruik dan benzine. Diesel zou, afhankelijk van het gebruik, al met al best goedkoper kunnen zijn dan benzine. Voor de tijd dat je hem schorst (de zes wintermaanden?) betaal je helemaal geen motorrijtuigenbelasting en speelt het verschil tussen diesel en benzine ook geen rol.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
dkievit
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:51

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door dkievit »

Beste Paul G

Ik heb zelf een vergelijkbare camper alleen op een fiat basis en dan een diesel van 1986. Wij reizen hier ook in rond met 1 kleine peuter
Het nadeel vind ik dat de kinderen erg ver weg zitten ook zitten er geen driepunts gordels in en zijn deze er niet in te maken. Dus nu is de situatie zo dat ik of mijn vrouw achterinzit en mijn kleine voor in . Ik ben nu aan het kijken of er een mogelijkheid is om er een bijrijders bank in te plaatsen dit valt nog niet mee mede omdat er maar 1 smalle deur in de camper zit ook een nadeel! dus niet elke bank past door de deur.
En ook de bak waar de gas flessen in zitten staat in de weg. Maar zover mijn eigen sores.
Het hefbed is te klein voor 2 volwassenen boven de 1,70
Een veiligheidsnet voorde kleine bevestigen is daar integen moeilijk te bevestigen bij het hefbed.
Dan nog de ford motor die er in zit hoe is het gesteld met onderdelen van deze auto wel een punt wat je mee moet nemen heb je hier al na gekeken?
Als je in deze leeftijd zit zou ik met de kennis van nu persoonlijk nu voor een mercedes kiezen deze motoren zijn sterker als fiat of ford en ook is het makkelijker aan onderdelen komen.
Ik snap dat je op dit model valt het ziet er leuker uit als een alkoof maar met de kennis van nu had ik iets anders gekocht.
Een slag groter minimaal 2 x een zit en een hefbed of alkoof zodat je 2 vast slaapplaatsen kn creeeren eneen zitje heb voor de koude avonden.
Laatst gewijzigd door dkievit op zo 16 apr 2017, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
dkievit
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:51

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door dkievit »

Het is trouwens volgens mij een b534 als je zoiets zoekt kan je beter kijken of het er 1 van de s klasse is hiervan ligt het dak als een schaal er over heen veel minder kans op lekkages
Bijlagen
hymer s klasse.jpg
hymer s klasse.jpg (28.84 KiB) 4515 keer bekeken
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door annoh »

TS,
maar juist daarom vraag ik of dit gegarandeerd voor problemen zorgt
Bij het kopen van een camper uit 1986 krijg je geen garantie dat er geen problemen komen. Als je een proefrit maakt, zorg ervoor dat iemand mee gaat die de automaat kan beoordelen.

Hoe vind jij zelf de veiligheid van dit model?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb er maar één tip voor: maak die proefrit en draai daarna met warme draaiende motor de olie vuldop van het kleppendeksel af. Er moet dan geen dikke walm uitkomen als je wat gas geeft want als ie dat wél doet is de motor versleten. Een beetje oliedamp is normaal maar het mag geen wolk zijn. De Ford motoren uit die tijd zijn prima, niet beter of slechter dan andere merken dus dat is geen probleem. Trouwens, bij een voertuig van 34 jaar oud is de km stand het laatste waar je naar moet kijken omdat de teller A: vervangen kan zijn of B: teruggedraaid. Neem iemand mee en als extra zekerheid, koop hem alleen met een nieuwe APK want dan weet je in ieder geval dat het geen gevaar op de weg is.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door hathi »

Paul als deze camper je bevalt gewoon kopen,het word zo wie zo een collectors item,en de prijs zal alleen maar stijgen,en benzine hoeft geen nadeel te zijn,Mss wel een voordeel ten opzichte van de vervuilende dieselvan dezelfde leeftijd,benzine is nergens zo duur dan hier! Tevens een v/d betere hymers ooit gemaakt.
Hans
PaulG
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 18:33
Locatie: Zeeland

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis.



Bericht door PaulG »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Dat waardeer ik!

Om terug te komen op een aantal van jullie opmerkingen;

Ik heb inderdaad gezien dat de tellerstand als onlogisch gezien wordt omdat er tussen nu en 2014 een afwijkende stand doorgegeven is.

De tip over het opendraaien van de olie vuldop zal ik zeker ter harte nemen, bedankt!

Morgen de proefrit en nog eens goed kijken hoe alles er bij staat, bedankt zo ver!
Hymer B522 - Ford Transit VCS uit '83.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis



Bericht door Marius »

Ik zou een dergelijk oude voertuig alleen maar aanschaffen als je zelf kunt sleutelen of dit wilt leren.
Gegarandeerd dat er meer onderhoud aan nodig is, laat je dit bij een garage doen zal dat flink in de papieren kunnen lopen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
PaulG
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 18:33
Locatie: Zeeland

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis



Bericht door PaulG »

We hebben hem gekocht! Als het goed is kunnen we hem eind van deze week ophalen! Bedankt voor jullie reacties!
Hymer B522 - Ford Transit VCS uit '83.
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Aankoop Hymer Mobil met Ford Transit VCS chassis



Bericht door Free2be »

Succes en veel reisplezier met jullie aanschaf.
Plaats reactie