Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
hymer1994
Berichten: 40
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 18:20

Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door hymer1994 »

Hallo! Mijn naam is Esther, ik ben nieuw hier op het forum.

Ik hoop heel erg dat iemand me verder kan helpen. Ik heb een Hymer s560 (bouwjaar 1994) aangekocht uit NL vorige week. Het voertuig is 27 juni blanco gekeurd door NL. Vignet 705 is aangekocht bij douane. Op de keuring in België weigeren ze te keuren gezien geen identificatieplaatje en Europees conformiteitsbewijs COC. De kampeerwagen betreft een Hymer bovenbouw en Mercedes onderbouw.

Ik heb Mercedes gebeld met de vraag een of zij het COC en identificatieplaatje konden leveren. Zij zeggen dat ze me hiermee niet kunnen helpen omdat de bovenbouw een Hymer is en ik nu in het keuringsstation de kampeerwagen als alleenstaand geval moet keuren.

Nu is dus mijn hoop dat er een andere optie is om het COC en het conformiteitsbewijs en identificatieplaatje te bemachtigen. Want de voorgestelde procedure kost veel geld en veel tijd.

Is er iemand die weet of er andere opties zijn om dit COC en plaatje te bemachtigen? Ik wilde Hymer contacteren maar kan nergens een telefoonnummer vinden, enkel een contactformulier (wat ik invulde maar ik kreeg nog geen antwoord).
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door Inferno »

COC moet van de fabriek komen, Hymer. Dat zal niet eenvoudig zijn denk ik voor een 1994. Wat houd het in dat de wagen 'blanco' gekeurd is? Vreemd is wel dat er geen VIN op de wagen zit. Is de wagen bij de RDW gekeurd?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door de Jonckheer »

Ze kijken met een keuring nooit naar een plaatje, wel naar het chassisnummer. Dat plaatje is ook flauwekul, alle gegevens staan immers op het kentekenbewijs en wat daar niet op staat kun je vinden bij de RDW.
Tja, als je een auto gaat importeren zonder de benodigde paperassen loop je tegen dit soort dingen aan. Uiteraard heeft Hymer de gegevens van die wagen en zullen ze daarvan ook wel een kopie willen sturen. Tegen een fikse prijs, dat dan weer wel.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door ellan vannin »

Belgie is door het Europese hof al eens op de vingers getikt omdat ze ondanks dat het in Europees verband niet meer verplicht was een gelijkvormigheidsattest te bezitten, ze dit in Belgie toch verplicht bleven stellen. Afhankelijk van welk keuringsstation worden zelfs nu nog steeds mensen met een kluitje in het riet gestuurd, en dan met name mensen die een voertuig in het buitenland halen. Ik spreek uit ervaring! Wanneer je ze erop aanspreekt (iets wat hier al zowieso als tegen het zere been schoppen wordt ervaren) wordt de stationchef erbij gehaald en die weet het meestal wel. Maar dan zeggen ze er moet een Europees goedkeuringsnummer in staan op een sticker of plaatje, bovendien moet er een identificatieplaatje aanwezig zijn. V.w.b. VW wil de importeur D'ieteren uit Brussel niet echt meewerken/meedenken naar een oplossing (wederom eigen ervaring). Er zal je wanneer er geen identificatieplaatje e.d. te verkrijgen is de enige andere optie overblijven en dat is een keuring als alleenstaand geval. Hierbij wordt echt alles opgemeten, moet je een indelingstekening of foto's overleggen en moet zowel een voor- als achterwiel door jezelf verwijdert worden (bij mij buiten in de regen) en moet bij schijfremmen de blokjes verwijdert worden zodat ze deze kunnen opmeten.
Wanneer dat alles gebeurt is wordt het verslag opgestuurd naar Brussel en als je dan pech hebt kan het heeeeel lang duren. Ik was in totaal 14 maanden verder, waarbij ik 7 keer terug ben moeten gaan :bang: .
Wanneer het echter een voertuig betreft van 25 jaar of ouder schijnt alles veel makkelijker te gaan.
All4dogs
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door Kees2 »

het gaat om een voertuig uit NL wat naar BE gaat
die jongens hebben hun eigen eisen,
dat noemen ze de constructie plaat, en is nog steeds een verplicht onderdeel in NL,
maar de controle is uit de APK gehaald http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
voor een kenteken keuring kan dit nog steeds van belang zijn

constructie plaat kan ook verplaats zijn on aan het oog ontrokken door de ombouw door Hymer,
het kan zelfs een sticker zijn
daar kan het moeite voor lonen even flink te zoeken ,
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door ellan vannin »

Sorry kees2 maar het heet hier toch echt identificatieplaatje of sticker.
All4dogs
hymer1994
Berichten: 40
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 18:20

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door hymer1994 »

Ik heb een metalen plaatje gevonden aan de deuringang. Daar staat een nummer op. Is dat dat identificatieplaatje? Wat betreft verplicht COC in het keuringsstation zeiden ze dat motorhomes hier een uitzondering op zijn. het zou niet verplicht zijn voor voertuigen BEHALVE voor motorhomes. Maw als ik op de antwoorden afga is de enige mogelijkheid nog dat attest te pakken krijgen bij Hymer en amders die ellendige procedure doorlopen...
hymer1994
Berichten: 40
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 18:20

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door hymer1994 »

Ps: blanco gekeurd is een term om te zeggen dat hij bij de APK volledig goedbevonden is!
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door ellan vannin »

Staat er maar een nummer op dat metalen plaatje, en zo ja zal dat wel het chassisnr. zijn. Het chassisnummer moet er zowieso opstaan en volgens mij verder gegevens over o.a. aslasten
All4dogs
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door Kees2 »

ellan vannin schreef:Sorry kees2 maar het heet hier toch echt identificatieplaatje of sticker.
was een reactie op de Jonckheer
en de Nederlandse benaming :wink: zie ook de Nederlandse regelgeving
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door ellan vannin »

oke geen probleem, maar ik denk ''verbeter'' het even voordat TS denkt moet ik dat (constructieplaatje) nu ook nog erbij hebben.
All4dogs
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door hathi »

hymer1994 schreef:Ik heb een metalen plaatje gevonden aan de deuringang. Daar staat een nummer op. Is dat dat identificatieplaatje? Wat betreft verplicht COC in het keuringsstation zeiden ze dat motorhomes hier een uitzondering op zijn. het zou niet verplicht zijn voor voertuigen BEHALVE voor motorhomes. Maw als ik op de antwoorden afga is de enige mogelijkheid nog dat attest te pakken krijgen bij Hymer en amders die ellendige procedure doorlopen...
Ja ?.dat is het juiste,plaatje,het zit Links,en recht voor je het chassis of Vin nummer,meer staat er niet in,,het verhaal van Ellan kan Ik volledig onderschrijven,het liikt wel of die belgische keuringinstantie ,daar alleen zitten om je tegen te werken,door iets te vragen wat Toen nog niet eens bestond,maar Ja deze instantie,maakt binne Europa Hun eigen Regels,b.v. voertuig moet ook uitgelijnt zijn,door een merk dat zij voorschrijven,anders kun je meteen naar huis,onbegrijpelijk dat dit nog kan in Europa,maar Ja daar heeft Hymer Nu Niets aan,Ik zou bellen /mailen of een brief schrijven naar MB,met het verzoek om een kopie v/d wagenkarte,waar al de gegevens op staan en wel naar (D) daar word je tenminste geholpen,als je het probleem voor legt,
Laatst gewijzigd door hathi op wo 03 aug 2016, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door ellan vannin »

hymer1994 schreef: Wat betreft verplicht COC in het keuringsstation zeiden ze dat motorhomes hier een uitzondering op zijn. het zou niet verplicht zijn voor voertuigen BEHALVE voor motorhomes.
Het zou me niets verwonderen als ze dat ter plaatse gewoon zelf erbij verzinnen. Ik heb het nergens kunnen vinden op de sites van autoveiligheid of Ministerie. Vraag eens waar dat geschreven staat.
All4dogs
Gebruikersavatar
Bendia
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 18:33
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: Ontbrekend conformiteitsbewijs en identificatieplaatje



Bericht door Bendia »

kan dit helpen ?

http://www.goca.be/nl/p/vereiste-documenten-ui

het COC zou maar verplicht zijn vanaf 1999 , voor voertuigen voor 1999 zou er een gelijkvormigheidsattest bij het voertuig moeten zijn uitgereikt door de bouwer dus Hymer , het plaatje die je hebt gevonden zal zéér waarschijnlijk het identificatie plaatje zijn van het gelijkvormigheidsattest

probeer eens bij de Hymer dealer in Belgie , er is er maar ééntje nml Campirama in de buurt van Kortrijk :idea: via het plaatje kan hij een gelijkvormigheidsattest aanvragen mits de nodige $$$$
Iedere Gek heeft zijn Gebrek
Plaats reactie