Wat zegt de wet?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Mieke tVD
Berichten: 6037
Lid geworden op: za 27 nov 2004, 14:33
Locatie: Z Limburg

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door Mieke tVD »

Bedankt voor jullie reacties, ik had er niet bij vermeld dat haar geestelijke en lichamelijke gesteldheid goed in orde is, sorry ik dacht dat het duidelijk was.

Ik heb het nog even nagevraagd, alleen op haar eerlijke vertellen dat ze niet meer op de autoweg durfde en zij alleen in voor haar bekende omgeving rijd, was het beter haar rijbewijs te laten vervallen en had zelfs de rijexaminator haar het advies gegeven een 40km auto te kopen.

Dus dat mag dan wel en is mijn vraag beantwoord.
Bedankt Mieke
Een gelukkig mens is Zij/Hij die tevreden is.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door durisotti »

Voor deze dame was een gewoon rijbewijs met beperking dus een prima oplossing geweest !
Jammer dat haar deze mogelijkheid niet is geboden.
En mogelijkheid is dan bijvoorbeeld dat je in een straal van bijvoorbeeld 15 km rond je woonplaats mag rijden.

Met code 05.07 mag je bijvoorbeeld niet op de snelweg rijden.

Lijst met beperkingen:

http://www.cbr.nl/brochure/Codelijst2003.pdf
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door Opgezegd »

Mieke tVD schreef:Bedankt voor jullie reacties, ik had er niet bij vermeld dat haar geestelijke en lichamelijke gesteldheid goed in orde is, sorry ik dacht dat het duidelijk was.

Ik heb het nog even nagevraagd, alleen op haar eerlijke vertellen dat ze niet meer op de autoweg durfde en zij alleen in voor haar bekende omgeving rijd, was het beter haar rijbewijs te laten vervallen en had zelfs de rijexaminator haar het advies gegeven een 40km auto te kopen.

Dus dat mag dan wel en is mijn vraag beantwoord.
Bedankt Mieke
Dat is inderdaad de beste oplossing, als je niet meer kan of op een auto(snel)weg durft te rijden voldoe je niet meer aan de eisen van rijvaardigheid. Dat lost een rijbewijs restreint (met beperkingen) ook niet op.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door durisotti »

Kun je dan vertellen waarom deze uitzonderingen wel mogelijk zijn bij een rijbewijs ?
Mieke tVD
Berichten: 6037
Lid geworden op: za 27 nov 2004, 14:33
Locatie: Z Limburg

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door Mieke tVD »

Ik ben het wel met Martin eens dat je dan beter een 40km auto kunt hebben,
Je rijbewijs hoef je dan niet na 5 jaar weer te laten vernieuwen en als je nog eens verder wilt als is toegestaan bij een aangepast rijbewijs, die mogelijkheid ook aanwezig is. :wink:

Maar het ligt er natuurlijk helemaal aan waarvoor je een aangepast rijbewijs hebt.
dat heb ik b.v nu al. Ik mag niet zonder bril rijden :wink:
Een gelukkig mens is Zij/Hij die tevreden is.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door cobes »

Roermond - De politie heeft vrijdagmorgen bij het Veiligheidshuis aan Buitenop in Roermond de bestuurder van een brommobiel aangehouden. De 58-jarige man uit Roermond meldde zich bij het Veiligheidshuis omdat zich bij een officier van justitie moest verantwoorden vanwege rijden onder invloed.

Foto: Archief/JPFDe man arriveerde in zijn brommobiel terwijl zijn rijbewijs vanwege de eerdere zaak al was ingevorderd. Bovendien was hij opnieuw onder invloed. De politie hield de man aan en maakte proces-verbaal op. De zitting die voor de man gepland stond is uitgesteld. Binnenkort moet hij zich opnieuw verantwoorden
bron: Blik op nieuws.

en logies dat ze dat papiertje kunnen invorderen, gebeurd ook als je dronken op een bromfiets rijdt.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door durisotti »

Er zit verschil in het invorderen van een rijbewijs in verband met een overtreding, en het ongeldig verklaren vanwege de geschiktheid om een voertuig te besturen !
Jeannette
Berichten: 6869
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:59
Locatie: Renkum
Contacteer:

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door Jeannette »

Snappen jullie nu waarom ik zo'n hekel heb aan die ondingen? Rijden ook op een 80km weg.
Van dat rijbewijs gebeuren was ik niet op de hoogte. het lijkt mij dat zo'n ding toch niet verkocht mag worden als iemand geen rijbewijs heeft in welke vorm dan ook?
Jeannette
Geniet vandaag, overmorgen is morgen alweer verleden!
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door Ronmekel »

Jeannette schreef:Van dat rijbewijs gebeuren was ik niet op de hoogte. het lijkt mij dat zo'n ding toch niet verkocht mag worden als iemand geen rijbewijs heeft in welke vorm dan ook?
Jeannette, kopen mag altijd.
Daar heb je geen rijbewijs voor nodig, alleen een bak geld :-B
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door Opgezegd »

durisotti schreef:Er zit verschil in het invorderen van een rijbewijs in verband met een overtreding, en het ongeldig verklaren vanwege de geschiktheid om een voertuig te besturen !
Wegenverkeerswet
5. De houder van het ongeldig verklaarde rijbewijs dient dat rijbewijs, zodra de ongeldigverklaring van kracht is geworden, in te leveren bij:

a. het CBR indien het ongeldig is verklaard voor alle categorieën waarvoor het is afgegeven;
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door durisotti »

Het staat er toch echt..... :bang: :bang: :bang: :bang:

Ik lees hier op de website van de RDW:

Als een betrokkene naar een onderzoek naar de geschiktheid moet en hij daar NIET GESCHIKT uit komt dan verklaart het CBR het hele rijbewijs BEHALVE AM ongeldig !

http://www.rdw.nl/NRD/nl/NRD/faq/faqrij ... eldig.aspx
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door Cee Pee »

Je moet wel alles inleveren, het B rijbewijs staat namenlijk op hetzelfde kaartje als het AM rijbewijs, en dan krijg je een nieuw rijbewijs met alleen AM er op en de rest ongeldig.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door Opgezegd »

De wet staat boven de regels van de RdW vergeet dat niet.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wat zegt de wet?



Bericht door hathi »

En er worden ook nog goede wetten gemaakt [in de maak] zoals die vernoemde leeftijd v. 70 welke opgetrokken word naar 75 in het kader dat we allemaal langer leven en vitaler zijn dus ook nog iets positiefs
Hans
Plaats reactie