Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Marco Polo »

Dat was, omdat zorgvuldig het gele boekje invullen teveel tijd kostte :D
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door PaulBng »

Yep.
Maar de inhaalslag kostte waarschijnlijk nog meer tijd...

Ik heb soms zeer mijn twijfels aan alle "adviseurs" in het hele Covid gebeuren....


Paul
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Jan en Simonne »

Joh...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door FrankdB »

janmetdoka schreef:
za 31 jul 2021, 17:47
Zo’n GGD die de boekjes stempelt zonder te controleren of de personalia in het boekje bij de gevaccineerde horen, heeft daar minstens net zo veel schuld aan.

De GGD, U weet wel: de organisatie die al het mogelijke heeft geprobeerd om het gebruik van dat gele boekje te frustreren.👎
Het eerste verklaart deels het tweede: met 12 miljoen gevaccineerden en uitgaande van 2 minuten per boekje ben je potentieel 400000 manuur/250 manjaar kwijt aan het invullen ervan.

Als je daarbij op telt de onbetrouwbaarheid van het boekje, de beperkte acceptatie, en het gegeven dat er toentertijd gewerkt werd aan een digitaal systeem, zou ik mijzelf ook hardop afvragen of die mankracht/tijd/energie niet beter besteed kan worden.


Frank
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Kroppie »

ik heb ook zo,n geel boekje, ik heb de sticker die op het vaccinatie bewijs zat in het boekje geplakt en klaar, raakt ie niet weg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door AadenAnke »

PaulBng schreef:
za 31 jul 2021, 19:31
Yep.
Maar de inhaalslag kostte waarschijnlijk nog meer tijd...

Ik heb soms zeer mijn twijfels aan alle "adviseurs" in het hele Covid gebeuren....


Paul
Ik heb in het OV aardig wat veranderingen binnen de diverse bedrijven en diensten gezien en meegemaakt. De adviseurs en adviesbureaus slokte meestal het grootste deel van het budget op en wat eruit kwam was vaak iets vergelijkbaars met iets dat al jaren daarvoor was mislukt. Vaak bleek na veel veranderen en opnieuw/anders doen dat de mensen uit de praktijk/werkvloer een beter en al jaren geopperde methode het toch beter wisten. Keuzes worden vaak gemaakt met andere motieven dan het moet werken. Hugo is erg van het digitale dus die vindt boekjes maar niets. Dan zijn er natuurlijk ook nog velen die alleen de euro’s zien vaak komt dan uit zo’n situatie een al dan niet werkend compromis uit

Gr Aad
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door pwhooftman »

Net terug van een weekje Lanzarote. Op de heenweg was óf de Coronacheck app plus id, of een via https://www.spth.gob.es/ gegenereerde qr code voldoende. Omdat één can de coronacheckapps weigerde was ik blij dat ik voor iedereen ook de spaanse qr code had gemaakt en afgedrukt.

We waren met zijn zessen, voor twee deels gevaccineerden kon in het hotel een antigeentest voor de terugreis afgenomen worden a 30 euro pp.

Terug bleek het gele boekje onmisbasr: op het spaanse vliegveld had het baliepersoneel geen scanapparaat voor de qr code, men wilde de details zien. Pas later bleek dat die details achter de ? in de coronacheckapp zitten.

Niemand heeft gevraagd naar de NL gezondheidsverklaring, https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nederlands

Kortom, mijn ervaring is dat het loont om alle vormen van bewijzen en formulieren te produceren, en reken er dan op dat je de helft voor niets gedaan hebt.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Camperic »

FrankdB schreef:
zo 01 aug 2021, 8:48
janmetdoka schreef:
za 31 jul 2021, 17:47
Zo’n GGD die de boekjes stempelt zonder te controleren of de personalia in het boekje bij de gevaccineerde horen, heeft daar minstens net zo veel schuld aan.

De GGD, U weet wel: de organisatie die al het mogelijke heeft geprobeerd om het gebruik van dat gele boekje te frustreren.👎
Het eerste verklaart deels het tweede: met 12 miljoen gevaccineerden en uitgaande van 2 minuten per boekje ben je potentieel 400000 manuur/250 manjaar kwijt aan het invullen ervan.

Als je daarbij op telt de onbetrouwbaarheid van het boekje, de beperkte acceptatie, en het gegeven dat er toentertijd gewerkt werd aan een digitaal systeem, zou ik mijzelf ook hardop afvragen of die mankracht/tijd/energie niet beter besteed kan worden.
:thumbup:

Het is weer o zo makkelijk (ver)oordelen, maar als je jezelf een keer in de situatie probeert te verplaatsen dan heb je vaak ook begrip :clap:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Marco Polo »

pwhooftman schreef:Net terug van een weekje Lanzarote. Op de heenweg was óf de Coronacheck app plus id, of een via https://www.spth.gob.es/ gegenereerde qr code voldoende. Omdat één can de coronacheckapps weigerde was ik blij dat ik voor iedereen ook de spaanse qr code had gemaakt en afgedrukt.

We waren met zijn zessen, voor twee deels gevaccineerden kon in het hotel een antigeentest voor de terugreis afgenomen worden a 30 euro pp.

Terug bleek het gele boekje onmisbasr: op het spaanse vliegveld had het baliepersoneel geen scanapparaat voor de qr code, men wilde de details zien. Pas later bleek dat die details achter de ? in de coronacheckapp zitten.

Niemand heeft gevraagd naar de NL gezondheidsverklaring, https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nederlands

Kortom, mijn ervaring is dat het loont om alle vormen van bewijzen en formulieren te produceren, en reken er dan op dat je de helft voor niets gedaan hebt.
Vliegen is dus blijkbaar de grootste uitdaging qua Corona bewijzen.
Ook niet verwonderlijk omdat ze daar structureel al allerlei papieren checken, al is het maar de boardingpas of het ticket bij inchecken.

Duitsland is nog wat op de “ouderwetse” toer omdat ze niet overal de Europees afgesproken DCC kunnen checken maar wel de impfpasse accepteren.

En Frankrijk accepteert volgens mij wel vrij structureel de QR dacht ik?

De rest controleert niet of nauwelijks en / of heeft de QR nog niet in het openbare leven geïntroduceerd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door AadenAnke »

Ego ‘tjes iets waar heel veel managers en baasjes een iets te groot formaat van hebben? :lol:
Verder is er natuurlijk erg veel onbegrip naar mensen die tijdens hun werk gewoon doen wat hun is opgedragen. De politieagent die opdracht krijgt te handhaven op campers die illegaal staan fout parkeerders buschauffeurs die mensen vertellen dat ze moeten inchecken het kassameisje dat in je kar kijkt of alles wel op de band licht de apk keurmeester die de uitstoot na kijkt en zegt net niet goed genoeg de pompbediende die de lpg pomp niet vrij geeft als er een camper bij staat allemaal mensen die gewoon doen wat hun is opgedragen en als ze het niet doen hun functioneren ter discussie staat. Eigenlijk zijn diegene die dus niet/anders doen dan wat hun opgedragen wordt klojo’s of een soort helden?

Gr Aad
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door iSonic »

janmetdoka schreef:
zo 01 aug 2021, 11:22
Die twaalf miljoen gevaccineerden hebben elk twee keer een kwartier verplicht op een stoeltje moeten zitten niks doen, bekeken door medewerkers achter een tafeltje of ze niet onwel werden. Die medewerker achter dat tafeltje kon en wilde vaak ook wel boekjes stempelen maar mocht dat niet van hun leidinggevenden. Sterker nog: in het begin zijn er GGD'en geweest die zonder problemen stickers in die boekjes plakten en stempelden. Zowel logistiek en moreel was daar geen enkel probleem...totdat de koepelorganisatie hun vertelde dat ze daar mee op moesten houden. Bij enkele van die GGD-en hebben een aantal omhooggevallen overbezorgde agogen vooral erg veel tijd en geld verspild met dwarsliggen. Die hadden in de tijd dat ze daar druk mee waren ook heel veel nuttigs kunnen doen.

Reken nu die manjaren nog eens uit en ga lekker begrip tonen. :thumbdown:

Nu zijn alsnog, op verzoek en deels achteraf, die boekjes gestempeld. Er is bij mijn weten geen enkele GGD onder de werkdruk bezweken.
Wat was dan het probleem?
Die mensen zitten daar om te kijken of je onwel wordt. En er zitten 3 of 4 mensen op een groep van toch wel 30-40. Als die boekjes moeten stempelen en controleren hoe moeten ze dan nog iedereen in de gaten houden?
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door iSonic »

Ach het is allemaal makkelijk oordelen hier. Maar realiteit is dat er tot op heden nog vraag is geweest naar een europees of wereldwijd systeem waarin je kan controleren of iemand gevaccineerd is. Dan kun je hier als een baby blijven bleren dat het gele boekje moet gelden maar als in vrijwel alle landen niemand weet hoe hij moet zien of een 'geel boekje' met wat stempels erin een bewijs van vaccinatie is dan stelt zon controlere toch niks voor? Helemaal niet als hij/zei/hun niet weten of er middelen in dat boekje zitten om de echtheid te controleren (waarvan ik niet weet of dat zo is). Wie kan mij vertellen of dat boekje echt is? En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat elk land waarschijnlijk een eigen 'geel boekje' heeft. Zo'n beambte kan dan toch niet vast stellen of zo'n boekje echt is? Dus is het per definitie nutteloos (voor dat doel).
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie