Aansluiten Hella relais

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Aansluiten Hella relais



Bericht door Stieneke en Donald »

Goede morgen.

Heb dus een Fiamma drukpomp ingebouwd. Nu wil ik een relais gebruiken in het circuit.
Heb al een relais, een Hella 4RA 933 766-111.

Kan ik gewoon het schema volgen om de pomp te laten werken? Zie schema; https://www.genius-electrics.nl/algemen ... aansluiten

Alvast dank voor het meedenken. :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Aansluiten Hella relais



Bericht door rijschoollucassen »

Drukpomp in combinatie met een relais, neem ik aan dat je dus op de kranen gaat schakelen. Zou ik zelf niet doen, de pomp kan dat prima zelf. Maar als je de draden die de dompelpomp hebben aangestuurd gebruikt om het relais te bedienen zit je altijd goed. In de hoofdstroom kabel wel even een zekering opnemen zo dicht mogelijk bij de EBL of accu. Als je de aansluiting op de EBL gebruikt, mag dat rustig dezelfde zijn die nu gebruikt wordt, de relais moet alleen de kraan contacten beschermen.

Dacht trouwens dat jullie (ook) in Zweden zaten..




Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Aansluiten Hella relais



Bericht door Stieneke en Donald »

Ik heb bedrading voor de drukpomp apart aangelegd vanaf de HH accu. Pomp werkt dus pas als ik een kraan open zet. Is bekend.
Ik gebruik dus niet de draden die de dompelpomp hebben aangestuurd. En ja, een zekering hoort er ook bij.

Geen relais nodig dus?

We zitten gewoon lekker thuis bij de kachel Jaap. :mrgreen:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aansluiten Hella relais



Bericht door DJSmiley »

Normaliter heb je

- Dompelpomp via de kraanschakelaar

of

- Drukpomp die continue draait. (Schakelt zelf in als de druk lager wordt door bv een opengedraaide kraan)

De drukpomp heeft geen kraanschakelaar nodig en kan dus met elke kraan werken, en schakelt zelf aan- en uit

Het relais gebruik je om de kraanschakelaarcontacten te ontlasten. In het geval van een drukpomp is dat niet relevant want die wordt niet geschakelt via de kraan.

Je KAN de drukpomp wel via de kraanschakelaar doen. In dat geval is een relais wel handig/raadzaam. Maar dat gaat het hele idee van een drukpomp voorbij. Functioneel wordt het dan eigenlijk bijna een dure dompelpomp (maar dan met veel meer druk).

Ik zou wel even checken of alles die drukpomp aan kan, sommige kranen / boilers hebben beperkingen met de maximale druk. En een eventueel matige/oude verbinding/leiding (die met weinig druk van een dompelpomp wel goed gaat) kan bij een hoge druk t alsnog begeven.

Bij een drukpomp zou ik wel een 'hoofd'schakelaar plaatsen. Dan kun je de pomp uitzetten. Dat voorkomt dat ie ongemerkt aanslaat tijdens bv het rijden, parkeren, eventueel 's nachts oid, met alle gevolgen van dien.


Dat schema is trouwens prima bruikbaar, ongeacht dompel of drukpomp. (Even los van de reden om een drukpomp te willen schakelen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten Hella relais



Bericht door myway »

Ik maak heeeeeeel zelfde mee dat de microschakelaar in een drukpomp kapot gaat.
Die zijn bedoeld om het vermogen te schakelen van de pomp.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Aansluiten Hella relais



Bericht door Stieneke en Donald »

@mayway.
Je bedoelt met "heeeeeeel zelfde mee" "heeeeeeeel zelden?"

@Dj.
Ik had al een idee dat jij zou antwoorden. :thumbup: Duidelijk verhaal.
Vwb de hogere druk van de drukpomp in de leidingen. Ik heb jaren geleden een afgedankte drukpomp (ik dacht 2 Atm) geplaatst. Heeft 1 of 2 seizoenen gewerkt zonder lekkage. Toen ging uiteindelijk die oude pomp kapot. Ben toen weer teruggegaan naar de oude dompelpomp.

Ik ben er wel uit denk ik. Geen relais gebruiken. Veel dank allen voor de aangedragen info! :thumbup: Super forum!
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten Hella relais



Bericht door myway »

Ahja dat bedoel ik.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Aansluiten Hella relais



Bericht door Stieneke en Donald »

Slip van de pen zeg maar. Ik begreep het al. 😜
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie