Werking EBL lader

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Werking EBL lader



Bericht door Mickel Moen »

Waarom TS zonder de accu wil is mij ook niet duidelijk. Stel dat dat is, om de accu minder te belasten en zo de levensduur te verlengen. Dan is het de vraag, hoeveel gaat dat dan schelen in levensduur cq kosten. Is dat het gedoe waard? Dat is lastig te bepalen. Twee factoren die daar een hoofdrol in spelen, de accu zelf en de kwaliteit van de laders. Je zult het moeten uitproberen.

Je kunt het ook omdraaien. Plaats een accu met ruime laadmarges en kies voor moderne laders.

Mijn situatie: Twee Optima gerolde cel AGM, met zeer ruime laadmarges. Een moderne Ctek acculader. Zijn de accu’s (bijna) vol, gaat deze lader al zeer snel naar druppelading en dient dan als voeding. Jojoot nooit.
Daarnaast een moderne solarlader van Victron. Staat dag in dag uit aan, het hele jaar door. Idem, regelt zelf ook mooi de verschillende fases afhankelijk van actuele verbruik en vraag van de accu’s. Met dien verstande, dat dit natuurlijk geheel, afhankelijk is van de lichtomstandigheden. Tenslotte de dynamo middels een Cyrix. Staat ook continu aangesloten en regelt zelf of er gekoppeld wordt.

Als deze systemen vechten het met elkaar maar uit. Ik wil er geen gedoe om hebben. Het zou best kunnen, dat de levensduur van de startaccu hiermee iets gekort wordt. Wel met een kostprijs van +/- €120 en een levensduur van 5 jaar ben ik tevreden. De Optima’s zijn aanzienlijk duurder, maar inmiddels bijna aan hun 12e jaar toe.

Bus wordt het gehele jaar gereden, dus ook niet recreatief. De grootste verbruiker een 50liter compressor koeler.

Heb je weinig vertrouwen in de lader. Dan kun je er ook voor kiezen een moderne lader te plaatsen. Dat hoeft de kop ook niet te kosten. Als de acculader vooral onderhoudslader is, volstaat een kleine lader, ook bij wat grotere systemen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Werking EBL lader



Bericht door evdoetelaar+larana »

In onze camper is de Schaudt 208 S G geplaatst. De handleiding meldt het volgende over gebruik van de installatie met afgekoppelde hh-accu.

Do not operate the Schaudt solar charge regulator without a battery. This might damage the solar charge regulator or any connected consumers. If the battery is going to be changed or removed, please first take off the positive lead "+ Solar Module" on the solar charge regulator.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Werking EBL lader



Bericht door PaulBng »

Die laatste opmerking zat ik net ook te bedenken.
De boordspanning zou wel eens te ver op kunnen lopen...


Paul
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Werking EBL lader



Bericht door CaradoT135 »

Maar wie zegt/waar staat dat er een solar charge regulator aanwezig is?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Werking EBL lader



Bericht door myway »

Rene-66 schreef:Ik zal straks even kijken welk type het is.
Daar zou TS nog uitsluitsel over geven.
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Werking EBL lader



Bericht door CaradoT135 »

Die zou het type EBL, vraag van Wim, doorgeven, dat is wat anders dan een solar lader.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Werking EBL lader



Bericht door hathi »

Gaat weer lekker,er word geopend,met de EBL lader,en er word al weer gesproken over een Solarlader ……n.m. Als de ebl lader niet aan de huisaccu staat doet ie het dan niet? ……..En naar dit type zou TS even kijken ,zoals ik het lees tenminste?
Hans
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Werking EBL lader



Bericht door travelscout »

Heerlijk toch Hans? Een éénregel vraag en een veelregels antwoord....

Maar om dat uitvechten van o.a. de lader in onze EBL te voorkomen, schakelen wij inderdaad een (huishoud-)accu wel eens af.
Vooral als we de camper een hééĺ enkele keer eens als caravan gebruiken.....
Met als motivatie: als onze lader onze agm hh-accu aan het egaliseren is (13,8V) waarbij de stroom dus afneemt tot 0,000A (nee geen druppelen meer), wil ik die lader niet in de war brengen doordat ik maar hééĺ even,
een beetje water tap (en dus de pomp gebruik).
Paul.
Rene-66
Berichten: 126
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 6:34

Re: Werking EBL lader



Bericht door Rene-66 »

De reden is had mijn huisaccu eruit gehaald om te laden maar als ik er 220 volt op zet dan werkt mijn 12 volt installatie niet.

Dus vandaar de vraag.
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Werking EBL lader



Bericht door Will »

Vo1gens mij als je 12 volt eruit haalt (accu) dan werkt je 12 volt installatie ook niet als je er 230 v op zet en dat is maar goed ook.
Of vertel ik nu onzin of heb je de accu weer terugeplaatst.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Werking EBL lader



Bericht door campertje »

Hallo,

Ik heb diverse campers met schaudt EBL de HH accu er wel eens uitgehaald en de 12 volt bleef dan gewoon werken. Het trapje de verlichting etc.
Bij div hymers (bwj 1997, 2002, 2007) dethlefs 2007 etc.
Dus ik veronderstel dat het gewoon moet werken zonder HH.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Werking EBL lader



Bericht door travelscout »

Volgorde bij ons is tenminste:
1) huishoud accu koppelen met verbruikers woondeel (incl EBL).
2) indien EBL nog niet aan staat, die aan zetten.
3) 230VAC paal aansluiting tot stand brengen met de EBL.
4) accu ontkoppelen.

Moet natuurlijk niet de paalaansluiting uitvallen want dan zit je in het donker :-).
Nogmaals: extra oppassen indien je bijvoorbeeld zonnepanelen gebruikt (die kunnen hun energie niet kwijt, zoals ook bij sommige mensen).
Paul.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Werking EBL lader



Bericht door evdoetelaar+larana »

Rene-66 schreef:
ma 25 okt 2021, 12:25
De reden is had mijn huisaccu eruit gehaald om te laden maar als ik er 220 volt op zet dan werkt mijn 12 volt installatie niet.

Dus vandaar de vraag.
Je accu wordt toch via de EBL geladen? Waarom dan eruit halen om hem aan een andere lader op te laden?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Werking EBL lader



Bericht door PaulBng »

Precies.
Dat doe je normaal alleen als je (lood) accu te ver ontladen is geweest, en je wil proberen hem te redden door er een lader aan te hangen die kan regenereren.


Paul
Plaats reactie