AGM accu slecht laden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Dan komen we nu bij het volgende.
1. Is de Beau AGM inderdaad al overleden? Zo ja, dan zul je een nieuwe accu moeten kopen. Koop dan wel een die in vermogen bij jouw verbruik past.
2. Ik heb geen verstand of ervaring met de Schaudt, maar afgaand op de info van VeeTee en het schema lezend, begrijp ik dan goed, dat deze zowel een ingebouwde 230V laadregelaar heeft en een solarregelaar? Zo ja, dan heb je een vrijwel zorgeloze situatie, waarbij verder extern opladen niet nodig is. (Tenzij de al eerder genoemde situaties betreffende een winterstalling) (Die oude lader zou ik echt niet meer gebruiken. Ik vermoed dat die toch de oorzaak is van alle ellende.)
3. Bij gebruik van alleen de Schaudt, hoef je alleen nog in de gaten te houden, of de accu voldoende geladen is. Ik veronderstel, dat er een of ander metertje is wat je hierover informeert. Geeft die aan, dat er geladen moet worden en is laden met de dynamo en met de zonnepanelen niet toereikend, dan kun je het beste een nacht aan de paal gaan.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 21 okt 2021, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door veetee »

@Geert, alle Schaudt EBL's hebben de ingebouwde acculader LAS1218 aan boord. De naam zegt het al, laden met max. 18A. Gangbaar/aanbevolen is een lader met 20% van de accucapaciteit, bij TS 410Ah, dus 82A.
De Schaudt techniek en specificaties lopen wat achter in de tijd, "vroeger" was een hh accu van 95Ah heel gangbaar, en dan volstaat die 18A ook.
TS moet dus heel veel rijden, of heel veel (lang) aan de paal staan, om die grote accubank vol te krijgen. Zoals gezegd was 2x150 Wp panelen ook niet voldoende, maar TS heeft al aangegeven dat daar meer bijkomt..
Uiteidelihk blijft het toch altijd een kwestie van "wat er uit gaat, moet er ook weer in komen..." . :wink:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

:thumbup:

@ VeeTee. Mooie berekening wat de lantaarn betreft. Het doet bij mij de volgende vraag opkomen, waar ik het antwoord zo gauw niet op weet. Bij donker weer laden panelen nauwelijks. Ik heb 2,64KWh op mijn dak liggen. Het is nu zwaar bewolkt met de panelen in de meest optimale richting. 17.15 uur opbrengst 52,3 Watt. Nog genoeg licht om ook binnen nog genoeg te zien. Zelfde ervaring met de bus. Later op de dag bij donker weer doen de panelen vrijwel niets meer.

Nu mijn vraag. Maakt de breedte van het spectrum ook nog uit? Daglicht bestrijkt een breed spectrum. Kunstlicht een beperkt deel.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Kroppie »

dat weet ik niet, wat ik wel gemerkt heb is dat mijn panelen soms meer opbrengen als er in een strakblauwe lucht van die enkele witte wolken verschijnen dat dan door de reflectie van het zonlicht op die wolkjes de paneel opbrengst merkbaar stijgt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door veetee »

@Geert, dat maakt zeker wat uit. Ben pas verhuisd, op het dak van het vorige huis had ik 4.5 kWh liggen, nu heb ik half juli 3,65 kWh op het dak van het nieuwe huis laten liggen. Nu, 17:53, geheel bewolkt en grijs weer, wordt er maar 88W opgewekt. Exact weet ik het niet, zou ik moeten bestuderen, maar ik denk dat sowieso de lichtintensiteit nu bij dit weer sowieso heel veel minder is dan bij direct zonlicht (onbewolkt). Ook de stand van de zon t.o.v. het paneel (de zon staat nu in de herfst erg laag) maakt natuurlijk uit. Kunstlicht is veel minder intens dan zonlicht, bovendien bevat het meeste kunstlicht geen UV licht, en zonnecellen reageren ook op UV licht.

Due 52W van jou onder deze omstandigheden dus wel...


0E9526C6-F90D-454C-96F2-23C68A8111BC.jpeg
0E9526C6-F90D-454C-96F2-23C68A8111BC.jpeg (94.07 KiB) 208 keer bekeken
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Atoz »

veetee schreef:
do 21 okt 2021, 17:44
@Geert, alle Schaudt EBL's hebben de ingebouwde acculader LAS1218 aan boord. De naam zegt het al, laden met max. 18A. Gangbaar/aanbevolen is een lader met 20% van de accucapaciteit, bij TS 410Ah, dus 82A.
De Schaudt techniek en specificaties lopen wat achter in de tijd, "vroeger" was een hh accu van 95Ah heel gangbaar, en dan volstaat die 18A ook.
TS moet dus heel veel rijden, of heel veel (lang) aan de paal staan, om die grote accubank vol te krijgen. Zoals gezegd was 2x150 Wp panelen ook niet voldoende, maar TS heeft al aangegeven dat daar meer bijkomt..
Uiteidelihk blijft het toch altijd een kwestie van "wat er uit gaat, moet er ook weer in komen..." . :wink:
Vincent
Je gooit twee topics door elkaar
viewtopic.php?f=10&t=8475867
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door veetee »

@Atoz, ik zie het nu. Excuus...
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

Pdf-je er maar eens bij gehaald

http://www.beaut.nu/fileuploads/wms_agm100-12.pdf

Kijk maar eens hoe diep je mag ontladen om 1600 laadcycli te halen.

Nou werk ik nog wel eens met accu’s die bij 70% ontladen 1600 laadcycli halen, maar dan hangt daar een heel ander prijskaartje aan dan die van Beaut.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

Zo’n Beaut is soms slecht te ontmaskeren of hij defect is.
Daar ben ik dan wel ff mee bezig om daar achter te komen.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

hallo.
Ik heb gisteren een de accu helemaal opgeladen volgens mijn oude lader dan.
Daarna een lamp van 55 wat er aan gehangen en eens gekeken om het half uur wat de spanning doet.
Na een half uur 12,5 volt en dit na een 1 uur 2 uur 3 uur nog eens gekeken. na 3 uur 12 volt.
lamp er af gehaald en een nacht laten rusten, vervolgens vanochtend gekeken en meet ik 12,5 volt.
Oude lader er weer op gezet om weer op te laden.
Ik doe het er maar meen en ga de accu binnen kort vervangen voor een nieuwe.
Waar ik ook nog aan zit de denken is dat er toch iets niet goed is aan de schaudt. Ik zag dat er ook een verhaal was dat de schaudt bij iemand 1 volt minder aangaf op de display dan dat er werkelijk in de accu zat.
Is wel iets om mee te nemen, al die elektronica kan ook afwijken.
Er zijn er zelfs die beweren "wat er niet op zit kan ook niet stuk"
Daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Zoals ik al had verteld zat bij mijn vorige camper een zonnepaneel met een simpel regelaartje rechtstreeks op de accu.
Met veel zon achter het paneel 18 volt, maar bij erg slecht weer of onder de l..... meten ik 14 volt. of hij dan nog wat ampère gaf weet ik niet, zal wel niet.
Accu was een normale van 90aph, nooit heb ik hiermee aan een paal gestaan om extra op te laden.
verlichting in de camper is wel vervangen voor led maar dat is bij die ik nu heb ook.
Maar nooit mee gemaakt dat ik een lege accu had.
Bedankt camperaars foor alle info, ik heb wel gelezen en begrepen dat er nogal wat verschillen zijn in accu's en de manieren om op te laden.
grt peter :cheers:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Natuurlijk kan er iets mis zijn met de Schaudt.
En zeker jouw acculader kan helemaal ok zijn. Toch zou ik in de verschillende laadfases eens het voltage gaan meten. Voor de zekerheid. Dan weet je wat deze doet.

Als alle apparaten gewoon doen wat ze moeten doen, dan kan het natuurlijk ook zijn, dat jouw campergedrag de oorzaak is van een snellere veroudering.

Ooit van iemand gelezen die om de twee jaar een nieuwe accu plaatste. Die was daar content mee omdat hij geen zin had zich er verder in te verdiepen. Het tegenovergestelde is de accu vrijwel in optimale laboratorium omstandigheden gebruiken en bewaken. Dan heb je er vrijwel een dagtaak aan.

Uit jouw antwoorden meen ik op te mogen maken, dat het wel eens aan de verhouding ontladen-laden kan liggen dat je niet tevreden bent, hoewel het mij nog niet duidelijk is, wat nu echt het probleem is.

Je wilt de accu vervangen, maar waarom eigenlijk?

Als je veel korte ritjes maakt en de panelen daarnaast onvoldoende goedmaken van wat er verbruikt wordt, waarbij de accu zelden weer volledig geladen wordt door niet regelmatig eens even aan de paal te gaan, slijt de accu sneller dan je zou mogen verwachten uit de documentatie.

Om bij mijn extreme voorbeeld te blijven. Misschien is het bij jou iets minder extreem en gaat de accu 4 jaar mee. Wel als je je campergedrag niet aanpast wees daar dan tevreden mee.

Ik heb twee Optima opgerolde cel AGM’s liggen. Die zijn nu met hun 11e jaar bezig. Als we op reis zijn, zorg ik er wel voor, dat deze accu’s minimaal twee keer per week volledig geladen zijn. Als de dynamo en de panelen dat niet voor elkaar krijgen, ga ik aan de paal. In voor en na seizoen is dat overigens dagelijks, omdat we elektrisch verwarmen.

We hebben de neiging om bij falen eerst naar de techniek te kijken, maar misschien ligt het wel aan jouw campergedrag dat je niet tevreden bent.

Hoe dan ook, het blijft wat gissen over wat er nu echt aan de hand is. Uit jouw metingen maak ik nu op, dat de accu nog niet overleden is, maar wel zijn beste tijd gehad heeft. Hoe oud is die accu eigenlijk? En wat verwacht je eigenlijk, waarom je je zorgen maakt?

En wat jouw opmerkingen betreffende de metingen op de zonnepanelen betreft. Daar kan ik geen pap van maken. Een paneelspanning van 18V is zo ongeveer het minimum waarop een MPPT solarregelaar gaat werken. De opbrengst is dan vrijwel nog nihil. Maar wellicht kan VeeTee daar een licht over laten schijnen wat de Schaudt betreft. Een solarregelaar die aan de accukant 18V levert is kapot en een accumoordenaar geworden. Maar dat ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 22 okt 2021, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

hallo.
Ik meet aan de kant van het zonnepaneel, niet erna, na het zonnepaneel regelaar komt 14,nogwat uit.
dus dat is goed.
Ik ben net weer gaan meten, maar dan in de camper zonder accu en het blijkt zonder dat de schaudt is ingeschakeld er spanning op de aansluiting van de accu pool staat.
Dus via wat dan ook geeft de zonnen panelen toch spanning aan de accu.
Dus ben ik gaan kijken wat er dan verder kan zijn en ik heb wel een aantal draden gevonden die aan de accu pool zitten maar niet thuis kan brengen waar ze van zijn met ze volgen.
Er moet dus iets aanwezig zijn in de camper wat stroom vraagt zonder dat er wat is in geschakeld en dat dat de oorzaak kan zijn die de accu er onder uit haalt.
Ik heb verder geen interieur schema van de camper dus zoeken.
Vraagt een track systeem veel stroom? ik dacht het niet.
Een verwarming element in de watertank om bevriezing tegen te gaan wordt pas in geschakeld als het echt kout is dus die kan het denk ik niet zijn.
Afijn ik ben er me bezig.
grt peter :cheers:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Kroppie »

spanning (volt) aan de accu,s betekend niet dat er geladen word, daarvoor zijn er ook amperes nodig, ontbreken die, dan word er dus niet geladen.

een tracker kan dan wel weinig gebruiken, maar weinig gedurende lange tijd word ook veel.

al eens als ALLES uit staat eens gemeten hoeveel er aan [m]Amperes loopt tussen de losgenomen minklem en minpool van de accu dan weet je wat er in rust nog gebruikt word door een eventuele sluipverbruiker.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 22 okt 2021, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Als er spanning op de accupool staat, zonder dat er een accu is, is de eerste vraag. Hoe hoog is die spanning? Is dit een accuspanning rond de 13V, dan is het geen condensator o.i.d. die nog iets van spanning geeft. Vervolgens wat is de bron? Dit kan de startaccu zijn die doorgeschakeld wordt, maar natuurlijk ook het zonnepaneel.

Sta je aan de paal, dan zal ook een acculader als voeding, dus spanningsbron kunnen dienen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie