AGM accu slecht laden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

hallo camperaars, ik zit met het volgende. mijn agm gel accu laad gewoon slecht bij.thuis aan de lader gaat het primma.
eerst laden dan naladen en einde lading, dit met een de drie lader van 15 aph. in de camper staat de regelaar op gel accu.
schaudt 226 als regelaar. maar ik zie hem nooit boven de 14,2 volt komen en dat moet wel.
of is een gewone accu wel een beter idee.
grt peter :cheers:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: agm accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Ten eerste of het is een Gel accu of een AGM. Dus eerst daar maar eens meer duidelijkheid over verschaffen.

Een AGM of Gel Laden met 14,2V is op zich prima. Voor Gel zelfs een normale laadspanning.
Ook met die spanning wordt een AGM echt wel geladen. Dat een AGM altijd met een hogere spanning geladen MOET worden is een fabeltje. Dat een AGM met een hogere spanning geladen KAN worden is wel een voordeel. De accu laadt dan sneller en is dus ook sneller vol. Bij laden op de dynamo of met zonnepanelen kan dat een punt zijn, als de laadtijd te kort is I.v.m. de reisduur en/of de opbrengst van de panelen.

Wat wel een punt is, is dat de accu regelmatig weer volledig geladen wordt. Dat komt de levensduur ten goede. Een accu die steeds te weinig geladen wordt veroudert snel.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di 19 okt 2021, 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: agm accu slecht laden



Bericht door EasyBee »

Ik weet niet wat je thuis voor lader hebt, maar een Schaudt 226 is voor lood-zuur en lood-gel-accu's en niet specifiek AGM.
Zo lang je hem thuis wel volledig kunt laden (goed voor de levensduur) is er voor onderweg toch niets aan de hand.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: agm accu slecht laden



Bericht door myway »

De lader van thuis is niet verplaatsbaar?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door travelscout »

Die regelaar regelt alleen wat die kan regelen vanaf de paal aansluiting (230VAC) of zonnepanelen (indien voorzien).
Maar vormt de door de dynamo geleverde spanning niet om tot een hogere spanning, zolas voor een GEL of AGM
Bovendien krijgt de huishoudaccu door parallel schakeling, dezelfde spanning weer als de startaccu.
Daarmee laadt de huishoudaccu dus weer de startaccu.

Een thuislader past daar vaak beter bij moderne accu's.
Zeker als je de parallel schakeling naar de startaccu kunt onderbreken en daarmee een betere rust situatie kunt creëren.
In alle andere gevallen heeft het allemaal weinig zin je huishoudaccu helemaal vol te proppen.

Bovendien hebben GEL's en AGM 's wel vaak een vergelijkbare bulklaadspanning,
Maar met name voor wat betreft de tijdsduur, van een willekeurige volgende fase.
Dus laadt een AGM altijd op de stand loodzuur staan van je EBL (tenzij je wel een AGM keuze mogelijkheid hebt).

14,2V is eigenlijk te weinig voor iedere accu.
Paul.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

Bedankt collega's, ik denk hem te vervangen voor een gewone. Kost minder of voor hetzelfde geld een sterkere.
Het peter :cheers:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

travelscout schreef:
wo 20 okt 2021, 8:22

14,2V is eigenlijk te weinig voor iedere accu.
Zo, dat is een flinke uitspraak. Leg eens uit.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door GeMa »

Zoals altijd ligt de waarheid ergens in het midden.

1. Er zijn 2 typen AGM accu's (1 en 2) die ieder een eigen laadkarakteristiek hebben, de ene moet op de acculader de stand "lood" hebben, de ander "AGM".
2. Afhankelijk van de stand van de acculader, laadt deze met (afhankelijk van type) 14,1 - 14,4 of 14,7 volt. De onderhoudslading gaat met 13,5 of 13,8 volt.
3. Voor LifePO4 (lithium) heb je een geheel andere lader nodig, die een constante spanning afgeeft.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door travelscout »

Ts geeft te kennen nooit een hogere laadspanning dan 14,2V te zien.

Lijkt me zeker een goede reden om die laadfasen dan allemaal eens te onderzoeken.
Uiteraard in spanning en tijdsduur en te vergelijken met de laadspecificaties van de accu.
Paul.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Paul,

Je gaat niet in op mijn vraag. Mag ik daarop vaststellen, dat jouw bewering “ 14,2V is eigenlijk te weinig voor iedere accu.” een loze ononderbouwde kreet is?

Wat mij opvalt, is dat er vaak van alles over accu’s beweerd wordt, zonder dat hier een natuurkundige onderbouwing of bronvermelding bij gepaard gaat. Er wordt vaak een bijna mythisch accu-universum geschapen.

De werkelijkheid is toch simpeler en tegelijk weerbarstiger. Te beginnen met het verbruik. De verschillen in het gebruik zijn gigantisch. Campergedrag, aangesloten apparaten enz zijn zeer divers. Mishandeling en vertroeteling eveneens.

Vertroeteling vraagt veel kennis en veel tijd. Daarvoor is het nodig, dat je de specifieke eigenschappen van jouw accu kent en het onderhoud zeer specifiek afstemt op het gebruik. Voor een vorkheftruck die dagelijks gebruikt wordt is dat vrij nauwkeurig te bepalen. Voor een camper zal dat ondanks alle goede bedoeling vooral verzanden in pogingen aannames en gokken. Voor wie daar veel tijd en energie aan wil besteden. Ga lekker je gang.
E0BDA528-02A0-4C59-AABC-08AF23233DFD.jpeg
E0BDA528-02A0-4C59-AABC-08AF23233DFD.jpeg (91.72 KiB) 648 keer bekeken
Ter illustratie een opgave van Victron betreffende hun accu’s. Allemaal kunnen met 14,2V geladen worden. Neem iedere willekeurige loodzuuraccu en je zult zien, dat deze met deze spanning geladen kunnen worden. Vreemd. Nee natuurlijk niet. Een accu laadt sowieso, als de laadspanning hoger is dan de actuele spanning.

Als we ons focussen op de opgave van de fabrikant en geen rekening houden met het meest wezenlijke, het gebruik en het campergedrag, hebben we de verkeerde focus.

Voorbeeld. Heb je een zware verbruiker bijvoorbeeld een compressor koeler, laad je alleen op de dynamo, is de dagrit te kort, dan wordt de accu niet vol geladen. Dit kan wel eens een keer en ook wel enkele dagen achter elkaar, maar het is wel zaak om dan weer eens aan de paal te gaan om weer volledig vol te laden.

Ook een zonnepaneel is geen garantie. Ook dit is weer relatief met verbruik en zonneomstandigheden.

Kortom bekommer je meer om of de accu regelmatig weer volledig opgeladen wordt, dan om de technische specificaties. Een goede accumonitor kan daarbij zeker helpen, maar ook die kan niet met de accu bellen. Ieder type accu heeft wel haar specifieke eigenschappen. Het is maar net wat voor jou doorslaggevend is.

Zo heb ik als startaccu een gewone Varta uit de Silverline serie. Die gaat bij mij 5 jaar mee. Dat is prima. Als hh-accu’s heb ik twee Optima’s AGM. De voornaamste reden: Het formaat en dat ik ze liggend onder de voorstoelen kon plaatsen. Gaan al 11 jaar mee. Grootste verbruiker een compressor koelbox. Laden op dynamo middels een Cyrix, dus bidirectioneel, zonnepaneeltjes en een victron solarlader en zeer regelmatig een Ctek acculader aan de paal. Alles in de gewone loodzuurstand en niet specifiek AGM om het bidirectionele van de Cyrix. Geen omkijken naar. Ik houd wel steeds de accumonitor in de gaten als we wat vaker vrij staan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

GeMa schreef:
wo 20 okt 2021, 9:55
Zoals altijd ligt de waarheid ergens in het midden.

1. Er zijn 2 typen AGM accu's (1 en 2) die ieder een eigen laadkarakteristiek hebben, de ene moet op de acculader de stand "lood" hebben, de ander "AGM".
2. Afhankelijk van de stand van de acculader, laadt deze met (afhankelijk van type) 14,1 - 14,4 of 14,7 volt. De onderhoudslading gaat met 13,5 of 13,8 volt.
3. Voor LifePO4 (lithium) heb je een geheel andere lader nodig, die een constante spanning afgeeft.
Een kleine nuancering. Er is verschil tussen moeten en optimaal. Een AGM die optimaal op 14,7 laadt, laadt ook wel degelijk op 14,2V. Het verschil zit in de snelheid. Hoe hoger het laadvoltage, hoe sneller de accu laadt. Daar zit dus met name in de absorptiefase het voordeel voor de AGM. Als de laadmarges van een accu zeer beperkt zijn, is deze meer bedoeld voor specifiek gebruik.

Als je de Victron AGM van hierboven neemt: 14,2 V tot 14,6V. Lager dan 14,2V zal een onevenredig lange laadtijd geven. Hoger dan 14,6V geeft de kans op vroegtijdig overlijden.

Een accu met ruime laadmarges heeft dus de voorkeur.

Ik heb de marges van de Optima’s die ik heb weer even opgezocht. Je ziet, dat die zeer ruime laadmarges hebben.
Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door travelscout »

Prima en zeker gewaardeerde toelichting Geert maar ik ben wel benieuwd of de vraag van TS hiermee voldoende en vooral duidelijk genoeg beantwoord is.
Paul.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Dat weet ik ook niet. De enige die daar iets over kan zeggen is TS zelf. TS geeft echter geen informatie waar je wat mee kunt. Ten eerste hebben we nog geen antwoord op de vraag of het nu een AGM of Gel accu is. Vervolgens is de informatie over het thuisladen met een acculader eigenlijk non-informatie. Als een acculader thuis over een bepaalde tijd alle stappen doorlopen heeft en naar druppellading gaat, zegt dat meer over de acculader dan over de accu. Ook bij een nagenoeg kapotte accu zal de acculader keurig zijn werk doen. Want helaas ook de acculader kan niet met de accu bellen. TS geeft verder ook geen info over het laden thuis. Wordt er een halfvolle accu aan de lader gehangen of een nagenoeg volle en hoe weet hij dat?
En over de Schaudt. Ook dat zegt niet zoveel. Overigens weet ik niets over dit apparaat. Wellicht kan iemand dit toelichten. Wat doet deze met de stroom van de dynamo? Wordt dit integraal doorgegeven, of is er sprake van een drietrapslaadschema, zoals ik dit veronderstel als minimum, als de camper aan de paal staat.

Dat TS hier 14,2V meet lijkt mij volstrekt normaal. Voor de meeste loodzuuraccu’s voldoende.

Wat vaak vergeten wordt is de factor tijd in relatie met de mate van ontlading. Hang je een halfontladen accu een nacht aan een acculader dan heb je een zee van tijd. In de meeste gevallen voldoende om de accu weer op te laden. Is de tijd beperkt tot een paar uurtjes rijden, zal dit onvoldoende zijn. Bij laden met zonnepanelen ben je weer afhankelijk van het totale vermogen van de panelen in relatie met de lichtomstandigheden.

Wil je enigszins grip krijgen op de accu, dan is een goede accumonitor als een BMV van Victron het enige goede antwoord. Ook deze kan echter niet bellen met de accu, laat ik daarmee beginnen. Je leert jouw systeem wel beter begrijpen. Hoeveel is je gemiddelde verbruik? Was de rit lang genoeg om de accu weer acceptabel vol te krijgen. Wat doen de zonnepanelen? Enz.

Overigens niet iets om constant mee bezig te zijn. Het mooiste is natuurlijk zo zorgeloos mogelijk.

Mijn situatie zonder in detail te treden van de specificaties. Ik koel met een compressorkoeler. Dus een relatief groot verbruik.
Dynamo middels een bidirectionele Cyrix, solarregelaar en acculader aan de paal staan continu aangesloten. Uiteindelijk is het de accu die bepaalt hoeveel er geladen wordt met de op dat moment beschikbare stroom. Rijden we, dan wordt de bulk geleverd door de dynamo. Bezoeken we een dag een stad dan leveren de paneeltjes, natuurlijk afhankelijk van de lichtomstandigheden. Gaan we aan het eind van de dag op een camping aan de paal, dan redt de acculader er verder wel mee. Volstrekt zorgeloos.

Pas als we meerdere dagen vrij staan, is het zaak om te zorgen, dat er maximaal voor 50% ontladen wordt en er vervolgens voor te zorgen, dat er weet voldoende geladen wordt. Is dit met de dynamo en de panelen ontoereikend, dan is het zaak om een paal op te zoeken.

Het type accu is daarbij niet zo belangrijk. Daar is in het algemeen ook weinig zinnigs over te zeggen, omdat de gebruiksomstandigheden en campergedrag zo divers zijn. Zo heb ik, ik meende hier op dit forum eens gelezen van iemand die er altijd gratis verkregen gebruikte accu’s in stopt. Voor zijn verbruik voldoende om weer een tijdje vooruit te kunnen.

Een heel verhaal om aan te geven, dat een laadspanning van 14,2V prima is.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 21 okt 2021, 9:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

Ik ben goed geholpen door jullie, wij rijden meestal korte stukjes en hierdoor zal hij slecht bijladen en zal de meeste stroom naar de start accu gaan.
ik kan natuurlijk wel iedere keer de lader thuis er aan zetten maar bij mij vorige camper had ik er totaal geen last van, ook mede dat de zonnecel continu spanning aan de accu gaf, zelfs onder de lantarenpaal in de avond zag ik dat er uit de zonnecel voor de regelaar 16Volt er op stond.
bij de schaudt ebl 226, gaat hij pas laden als ik de spanning op de hh accu aan zet. Dit is dus ook iets. accu laad niet overdag als de schaudt in rust is.
En de schaudt 226 kijkt wat er uit de accu gehaald wordt en stopt dat er ook weer in als daar de kans voor is, niet eerder.
Dus stof voor mij om na te denken.
grt Peter :cheers:
Plaats reactie