AGM accu slecht laden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

myway schreef:
do 21 okt 2021, 12:22
Aan de voorkant van de lader is te zien dat het een meertraps lader is.
Wat doet hij in de diverse laadcycli??
Overigens is 80 Ah niet heel veel, er is dus 40 Ah ter beschikking.

En een zonnepaneel onder een lantaarnpaal die het doet, Jaja en Sinterklaas bestaat echt.
80Ah 12V AGM Solar accu / 10 uur: Afmetingen: L35 x B17,5 x H19 cm). 23,5kg. Schroefaansluiting M6. Wordt i.v.m. ideale afmetingen veelal gebruikt voor campers met FIAT onderbouw.
UNIEKE EIGENSCHAPPEN:
•Levert 1600 cycli i.p.v. de reguliere 400 cycli (lange levensduur, ook bij intensief gebruik)
•Laadt 2 x sneller bij & herstelt sneller na diepontlading
•Levert 30% meer stroom •100% lekvrij en gasdicht / kan in iedere gewenste positie gemonteerd worden
IN ZEEFDRUK STAAT VANUIT DE FABRIKANT OP DE ACCU VERMELDT DAT HET HIER EEN ECHTE “AGM SOLAR ACCU & DEEP-CYCLE ACCU” BETREFT
De afkorting AGM staat voor ABSORBED GLASS MATERIAL. Als materiaal gebruikt men de glasvezel als isolator welke doordrenkt is met een verdund zwavelzuur. De eigenschappen van onder andere de startcapaciteit gaat hierdoor met sprongen vooruit, waardoor de AGM accu’s kleiner gebouwd kunnen worden. Deze AGM accu’s zijn tevens tot 70% ontlaadbaar zonder schade te berokkenen aan de accu. De accu’s kunnen met een geschikt laadtoestel weer in 5 tot 6 uur volgeladen worden. Een lood-zuur accu doet hier gemiddeld 10 tot 12 uur over. Hierdoor zijn AGM accu’s zeer geschikt voor gebruik met windgeneratoren en zonnepanelen.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

Ahhh je gelooft echt in sprookjes.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door veetee »

peterkon schreef:
do 21 okt 2021, 9:27
... ook mede dat de zonnecel continu spanning aan de accu gaf, zelfs onder de lantarenpaal in de avond zag ik dat er uit de zonnecel voor de regelaar 16Volt er op stond.
Daar is al wat over gezegd hier, misschien wel spanning bij onder de lantaarn, maar laadstroom, echt niet...
peterkon schreef:
do 21 okt 2021, 9:27
bij de schaudt ebl 226, gaat hij pas laden als ik de spanning op de hh accu aan zet. Dit is dus ook iets. accu laad niet overdag als de schaudt in rust is.
Dat kan, volgens schema van de Schaudt 226 zit er een D+ versterker (die het Trennrelais aanstuurd), die gevoed moet worden. Als de Schaudt uit staat werkt 'ie waarschijnlijk niet - maar waarom zou je de Schaudt überhaupt uitzetten?
peterkon schreef:
do 21 okt 2021, 9:27
En de schaudt 226 kijkt wat er uit de accu gehaald wordt en stopt dat er ook weer in als daar de kans voor is, niet eerder.
Zie schema. Dat klopt niet, de Schaudt is dat betreft niet intelligent, hij kijkt niet naar de ladingstoestand van de accu. Alle voedingsbronnen, solar, dynamo,230-lader, zitten gewoon op de zelfde lijn verbonden (of ingeval dynamo wordt door D+ bijgeschakeld).

3806AE3D-1730-4878-A0C5-9C33B72264A6.jpeg
3806AE3D-1730-4878-A0C5-9C33B72264A6.jpeg (193.53 KiB) 225 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Kroppie »

he jammer die uitleg, al die gelovigen is net zo goed voor de omzet kom je met die gegevens, :thumbdown: :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door CaradoT135 »

In dat schema staat ook het antwoord op de eerste vraag van dit topic.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

veetee schreef:
do 21 okt 2021, 12:51
peterkon schreef:
do 21 okt 2021, 9:27
... ook mede dat de zonnecel continu spanning aan de accu gaf, zelfs onder de lantarenpaal in de avond zag ik dat er uit de zonnecel voor de regelaar 16Volt er op stond.
Daar is al wat over gezegd hier, misschien wel spanning bij onder de lantaarn, maar laadstroom, echt niet...
peterkon schreef:
do 21 okt 2021, 9:27
bij de schaudt ebl 226, gaat hij pas laden als ik de spanning op de hh accu aan zet. Dit is dus ook iets. accu laad niet overdag als de schaudt in rust is.
Dat kan, volgens schema van de Schaudt 226 zit er een D+ versterker (die het Trennrelais aanstuurd), die gevoed moet worden. Als de Schaudt uit staat werkt 'ie waarschijnlijk niet - maar waarom zou je de Schaudt überhaupt uitzetten?
peterkon schreef:
do 21 okt 2021, 9:27
En de schaudt 226 kijkt wat er uit de accu gehaald wordt en stopt dat er ook weer in als daar de kans voor is, niet eerder.
Zie schema. Dat klopt niet, de Schaudt is dat betreft niet intelligent, hij kijkt niet naar de ladingstoestand van de accu. Alle voedingsbronnen, solar, dynamo,230-lader, zitten gewoon op de zelfde lijn verbonden (of ingeval dynamo wordt door D+ bijgeschakeld).


3806AE3D-1730-4878-A0C5-9C33B72264A6.jpeg
Heb jij dit systeem ook? je weet er echt veel van. kan je tek lezen. heb je het schema van het bedieningspaneel of gebruik aanwijzing. op het bediening paneel moet je namelijk opgeven hoeveel aph je accu is en hoeveel % hij opgeladen is, daardoor weet hij in wat voor staat de accu is en je kan zien hoeveel aph je er uithaalt en wat hij laad, dit apart van de zonnecel of dynamo etc.
Ook moet je door middel van een pincode diverse gegevens invoeren. wist jij dit.
Ik wel en de pin code weet ik ook.
De tekening die je laat zien is alleen van het schakel gedeelte met een klein stukje elektronica. Van deze elektronica is alleen een blokschema kan je dat ook zien?

Grappig dat er div zijn die het beter te weten zonder specifiek te weten hoeveel licht mijn lantarenpaal geeft.
Je zet je zelf voor schut met deze opmerkingen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

myway schreef:
do 21 okt 2021, 12:22
Aan de voorkant van de lader is te zien dat het een meertraps lader is.
Wat doet hij in de diverse laadcycli??
Overigens is 80 Ah niet heel veel, er is dus 40 Ah ter beschikking.

En een zonnepaneel onder een lantaarnpaal die het doet, Jaja en Sinterklaas bestaat echt.
He ja je hebt gelijk. :thumbup: Ik zie nu het woord naladen. Als einde laden dan druppelladen is, dan is het zowaar een drietrapslader. Dan is het dus inderdaad interessant om te weten, wat hij in de verschillenden fasen aan spanning levert. Hoe dan ook, ik schat dit ding op toch tenminste 40 jaar oud. Ik zou zo’n mooie Beaut AGM er niet aan blootstellen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Kroppie »

jouw zonnepaneel zal in geval van belichting door een straatlantaarnpaal nooit meer dan 15% (gemiddeld rendement van een paneel) van het vermogen van de lantaarnpaal aan de accu doorgeven en een vermogen van meer dan 60 watt in een straatlantaarnpaal ben ik nog niet tegengekomen, dus veel zoden aan de dijk zal dat niet zetten, wel zal er een redelijk hoge spanning afkomstig van het paneel meetbaar zijn , maar veel mA,s [zoden] zullen dat niet zijn hoeveel watt jouw straatlantaarn ook is.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 21 okt 2021, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Wat de lantaarnpaal betreft. Ik kan mijn panelen met een schakelaar voor de solarregelaar ontkoppelen. Een ledje voor de schakelaar en 1 erna. Om misverstanden te voorkomen. Daarmee kun je de panelen niet uitschakelen. Dat kan alleen door er een deken overheen te leggen. Die ledjes beginnen ‘s ochtends al heel vroeg te branden, al ver voordat de solarregelaar daar iets van kan gaan bakken en gaat leveren. ‘s Avonds Idem dito, maar dan andersom natuurlijk. Zo’n ledje vraagt een minimale hoeveelheid stroom om al te gaan branden. Ik heb bij mijn weten nog nooit geconstateerd, dat ze dit ook onder een lantaarnpaal doen. Maar ik heb totaal geen verstand van het licht van lantaarnpalen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 21 okt 2021, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Kroppie »

meeste [gangbare] straatlantaarns zijn tl.

wel jammer anders kon je je elektrische auto onder de lantaarnpaal opladen op kosten van de gemeente, jammer hoor. :mrgreen: :mrgreen:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Uit Wikipedia:
De lichtbron kan bestaan uit een gloeilamp, een tl-buis, een pl-lamp of spaarlamp, een (hogedruk- of lagedruk)natriumlamp, een kwiklamp, een inductielamp, een metaalhalidelamp of ledlamp. De oudere straatlantaarns waren voorzien van gloeilampen. Later zijn de tl-buis, de kwiklamp en de lagedruknatriumlamp hiervoor in de plaats gekomen. Nog later de pl-lamp en de hogedruknatriumlamp. In 2005 is er in Ede een proef gestart met straatlantaarns die voorzien zijn van leds als lichtbron.
Ik kan mij voorstellen, dat een paneel enigszins reageert op kunstlicht. Maar ik heb sterke twijfels dat het licht van een lantaarnpaal een solarregelaar kan activeren. Theoretisch misschien, als er genoeg panelen zijn en de lichtbron er vlak op staat. Maar praktisch?????? Een spanning meten betekent nog geen opbrengst.

Maar we dwalen af.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door veetee »

peterkon schreef:
do 21 okt 2021, 13:15
Heb jij dit systeem ook? je weet er echt veel van. kan je tek lezen. heb je het schema van het bedieningspaneel of gebruik aanwijzing. op het bediening paneel moet je namelijk opgeven hoeveel aph je accu is en hoeveel % hij opgeladen is, daardoor weet hij in wat voor staat de accu is en je kan zien hoeveel aph je er uithaalt en wat hij laad, dit apart van de zonnecel of dynamo etc.
Ook moet je door middel van een pincode diverse gegevens invoeren. wist jij dit.
Ik wel en de pin code weet ik ook.
De tekening die je laat zien is alleen van het schakel gedeelte met een klein stukje elektronica. Van deze elektronica is alleen een blokschema kan je dat ook zien?

Grappig dat er div zijn die het beter te weten zonder specifiek te weten hoeveel licht mijn lantarenpaal geeft.
Je zet je zelf voor schut met deze opmerkingen.
Nee, ik heb de Schaudt EBL99. Maar het basisprincipe van alle Schaudt EBL's is het zelfde, leg de schema's maar eens naast elkaar. Je kunt het schema gewoon bij de website van Schaudt opvragen.
Als je een beetje schema kunt lezen dan zie je ook dat er niks geregeld wordt, er wordt alleen geschakld via de D+ indien de motor draait. De uitgang van de in de Schaudt ingebouwde lader (LAS1218) zit gewoon, net als de uitgang van de solar regelaar, en een eventuele externe 230V lader (Zusatzladegerät) allemaal op de zelfde lijn naar de hh accu. De accu zélf bepaalt, "vraagt", zoals eigenlijk bij vrijwel alle regelaars (LFP met BMS uitgezonderd) wat er geladen wordt, i.c. welke fase van de laadkarakteristiek doorlopen wordt.
Het feit dat je de accugegevens moet invoeren (Ah capaciteit) is er om op het display de laadtoestand in % te kunnen laten zien, wordt berekend en gemeten via de shunt. Maar dat bepaald nog steeds niet wat er geladen (aan de accu aangeboden) wordt, dat bepaald de (ladingstoestand / spanning van de) accu zelf.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Atoz »

De vraagsteller is een gelovige...
Daglicht....
Hoe ouder de lader hoe beter deze geschikt is om nieuwe accu's ''dood'' te laden.

Laat ons met elkaar de volgende afspraak maken:
Vergeet wat de verkopers je vertelden en sta open voor onze ''wilde'' verhalen.
Waarbij je best alles vergeet wat je ooit op school leerde, want accu's en laagspanning leer je niet op school.

Gewoon een open geest voor de (voor jou vreemde) oplossingen die men je aanbied op dit forum....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door veetee »

Ik hou er van (vanwege mijn natuurwetenschappelijke achtergrond) om, soms met behoorlijk wat aannames, de dingen te berekenen.
Voortbordurend op het lantaarnpaallampje van 60W door Jos genoemd: stel je die lamp voor in het midden van een kubus. Eén van de zijden is het paneel. Dat vangt dus maximaal 1/6 van 60W = 10W aan lichtenergie. Met een (nogal positief gesteld) rendement van 15% wordt 1.5W opgewekt, dat is 125 mA (bij 12V). En dat onder theoretische optimale omstandigheden. Ik denk niet dat je daar je accu mee vol krijgt... :wink:
Plaats reactie