AGM accu slecht laden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

En dit is de accu en lader.
grt peter :cheers:
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-10-21 at 09.31.23 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-21 at 09.31.23 (2).jpeg (90.82 KiB) 187 keer bekeken
WhatsApp Image 2021-10-21 at 09.31.23.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-21 at 09.31.23.jpeg (75.55 KiB) 187 keer bekeken
WhatsApp Image 2021-10-21 at 09.31.23 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-21 at 09.31.23 (1).jpeg (100.55 KiB) 187 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Ik probeer het te begrijpen.

Ten eerste 16V op de solarregelaar. Ik neem aan, dat dit de spanning is van de panelen op dat moment. Dat is niet de spanning die de solarregelaar aan de accu geeft. Een paneel zal ook bij weinig licht iets van spanning laten zien. De opbrengst zal echter nihil zijn. Zoiets van 0,01Watt.

Over die Schaudt. Wat bedoel je met een Schaudt in rust? Dat ding staat aan of uit. Simpel gezegd is het niet meer dan een apparaat wat stroom doorgeeft van een stroombron aan de accu. Is dit een dynamo die actief is, is het de dynamo die de stroom levert. Is het een aangesloten zonnepaneel, dan zorgt die voor de stroom. Sta je aan de paal, dan is dit de stroombron.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Die acculader zou ik zo snel mogelijk in de kliko gooien. Dat is een zeer ouderwets ding, waarbij je veel verstand van laden moet hebben. Een potentiële accumoordenaar. Ik vermoed, dat je die kostbare mooie AGM er al mee om zeep geholpen hebt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Toevoeging. Een misverstand wat vaak gemaakt wordt, is dat de de acculader in dit geval de Schaudt iets regelt. Dat is niet zo. De accu regelt. De accu bepaalt of deze stroom af kan geven of opnemen. Wat de accu niet kan is zich wapenen tegen accumoordenaars. De Schaudt, of een solarregelaar of een acculader probeert afhankelijk van de eigen intelligentie op basis van laadalgoritmes een inschatting te maken van wat het meest optimale laadregime is op basis van wat deze meet. Dan nog doet ook dit apparaat een schatting. De regelaar gaat bijvoorbeeld naar druppellading als deze schat, dat de accu vol is. Om zo langdurige overlading te voorkomen.

Die laadregelaar die jij laat zien mist naar ik het zo kan bekijken iedere intelligentie. Die geeft alleen een bepaalde spanning af. Dan moet jij dus de gene zijn die intelligent is en goed kan inschatten, wanneer de accu weer van de lader af moet.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 21 okt 2021, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

Als de schaudt niet aan staat is wordt er niet bijgeladen door de zonnecel, en dit was wel met mijn andere camper. de zonnecel met de regelaar van schaudt zit aan de schaudt 226. als de hh accu op het bediening paneel niet is ingeschakeld wordt er niet bij geladen.
grt peter :cheers:
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

de accu lader die ik heb kijkt eerst de staat van de accu, daarna bepaald hij of er geladen wordt, dit met verschillende spanningen en aph, Na het lde gaat hij op na laden en na verloop van na laden einde lading. dus als de groene lamp onderaan brand is hij vol.
De lader zit van binnen vol met electronics dus is geen rechttoe rechtaan lader die de boel sloopt en nergens naar kijkt.
Grt Peter :cheers:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Waarom zou je de Schaudt uitzetten?

In mijn voorbeeld heb ik aangegeven, dat het het meest zorgeloos is, dat iedere lader/bron actief is mits deze intelligent genoeg is om enigszins af te stemmen op de accu. De bronnen zorgen voor de stroom en de accu regelt wat er opgenomen wordt van de beschikbare stroom.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Wat de acculader betreft. Aan het apparaat zelf kun je niet zien, dat dit een meertrapslader is. Misschien kun je een foto maken van wat de handleiding hier over zegt. Op mij komt ie over als al een zeer oude lader die 230V omzet naar gelijkstroom met een zekere spanning met maximaal 15A.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Atoz »

peterkon schreef:
do 21 okt 2021, 10:03
De lader zit van binnen vol met electronics dus is geen rechttoe rechtaan lader die de boel sloopt en nergens naar kijkt.
Als je dat met het blote oog allemaal kan dan maak je veel kans om stinkend rijk te worden.
Blote oog technicus, een nieuwe STEM richting?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Even in het algemeen. Hoe meer je je verdiept in accutechniek, hoe ingewikkelder het wordt. Ik heb mij er nogal in verdiept, omdat ik de bus zelf ingebouwd heb en dus ook de elektrische installatie.

Ik kan mij heel goed voorstellen, dat als je een kant en klare moderne fabriekscamper koopt, waarin door een vorige eigenaar niet geknutseld is in de Electra, je helemaal niet zit te wachten op deze kennis. Het spul moet het doen punt.
Voorzichtig mag je er van uitgaan dat de camper door de fabrikant uitgerust is met een systeem gericht op gemiddeld gebruik. Ook hier geldt weer alle waar naar zijn geld.

TS gaf al aan, dat hij veel korte ritjes maakt. Dan loop je dus de kans, dat de accu niet steeds voldoende geladen wordt. Een beetje een systeem geeft een indicatie van de laadtoestand. Vaak is het een eenvoudige voltmeter die dit met kleurtjes aangeeft. Groen: voldoende geladen. Geel: dit heeft aandacht nodig. Rood: als je niet ingrijpt gaat de accu kapot, of hij is het al.

Mijn advies.
Houd dit in de gaten. Zakt de meter in het geel, ga aan de paal staan en laat het systeem de accu weer vol laden.

Bij thuiskomst zet je de camper minimaal 24 uur aan de stroom op het eigen systeem. Waarna desgewenst het gehele systeem uitgeschakeld wordt. Dus ook de eventuele sluipverbruikers. Dan volstaat periodiek weer 24 uur aan de paal om de zelfontlading te niet te doen. De gebruiksaanwijzing van de camper zal hier ongetwijfeld advies over geven. Is dit niet mogelijk, omdat de camper in een winterstalling staat, zou ik de Accu verwijderen en periodiek thuis even een poosje aansluiten op een moderne meertrapslader.

Heb je een zonnepaneel, dan kan het systeem actief blijven. De panelen zorgen voor het onderhoud. Dat geldt natuurlijk weer niet als de camper maanden in een donkere loods staat.

Ga niet knutselen met een oude acculader zoals de acculader van de foto van TS, waarover ik nog steeds zeer grote twijfels heb, tot ik het tegendeel gezien heb.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Camper_01

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Camper_01 »

Beste Geert, dit klopt helemaal als je alles echt moet uitzoeken en een systeem ontwerpen. Maar ik neem nu mijn camper als voorbeeld. Nieuw gekocht bij een dealer, we noemen voor deze casus geen merk of naam. Jammer genoeg niet de zonnepanelen, accu's en de andere opties af fabriek gekocht. De dealer kon het zelfde leveren zeker en zeker zo goed installeren. Helaas jammergenoeg hem gelooft op zijn blauwe ogen omdat mijn vrouw vond dan is het klaar en hoef ik het niet zelf te doen. Spijt als haren op mijn hoofd, het was prutswerk. En dan krijg je de problemen zoals voorkomen hadden kunnen worden, nu alles zelf moeten oplossen. Hopenlijk kan men hier een voorbeeld aan nemen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Kroppie »

is er IN die oude acculader enkel gekeken?, of is er ook AAN gemeten?, en verder een moderne accu vraagt een moderne lader.
en als iemand er wat anders van vind, wel het is zeer goed voor de omzet.!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

Atoz schreef:
do 21 okt 2021, 10:42
peterkon schreef:
do 21 okt 2021, 10:03
De lader zit van binnen vol met electronics dus is geen rechttoe rechtaan lader die de boel sloopt en nergens naar kijkt.
Als je dat met het blote oog allemaal kan dan maak je veel kans om stinkend rijk te worden.
Blote oog technicus, een nieuwe STEM richting?
Ik heb deze lader zelf gerepareerd omdat deze defect was, ik heb behoorlijk verstand van elektronica gezien mij opleidingen en kennis. Alleen van Accu's
laden gel, agm, lithium, lood, etc dat is nog een ander verhaal. Ook hetzelfde soort maar een ander merk kan al verschil opleveren. is een beetje vreemt en veel mensen weten meer als 1.

Grt peter :cheers:
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

Aan de voorkant van de lader is te zien dat het een meertraps lader is.
Wat doet hij in de diverse laadcycli??
Overigens is 80 Ah niet heel veel, er is dus 40 Ah ter beschikking.

En een zonnepaneel onder een lantaarnpaal die het doet, Jaja en Sinterklaas bestaat echt.
Plaats reactie