AGM accu slecht laden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

Maar het stroomverbruik op 24 uur is niet opgegeven door TS helaas.
Wel dat om een of andere reden de ebl uitgeschakeld wordt en de panelen niet meer kunnen laden.
Ik vraag mij af of ook dit een gewenste situatie is.
Wordt ook eerst het paneel uitgeschakeld?
Zo niet kan dat ook een ongewenste situatie veroorzaken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Exact. Ik heb dat ook al min of meer aangegeven. Je kunt je focussen op de technische aspecten, maar begin bij je eigen campergedrag. Wat doe je zelf aan handelingen in ontladen = verbruik en laden. Wat doe je zelf om er voor te zorgen, dat de accu niet te veel ontladen wordt en voldoende geladen. Wat weet je van de eigenschappen van een accu en wat de diverse verbruikers en laders doen.

Aspecten in deze leercurve.

1. Theoretische kennis verwerven.
2. Kennis van de eigen installatie hebben.
3. Door schade en schande wijs worden.
4. Van een goede accumonitor, die je inzicht geeft, leer je veel.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

Vooral die laatste.
Heb je er helemaal geen kaas van gegeten en wil je je daar ook niet in verdiepen heeft een accumonitor geen enkele zin en moet je genoegen nemen met het feit dat het mis kan gaan.
Ik kom regelmatig tegen dat men wel iets wil weten en dan een voltmetertje koopt met het liefst kleurtjes, want ja dan kun je goed zien hoe de accu erbij staat.

Nu zullen er wel reacties komen van, als je een accumonitor hebt kijk je er toch nooit op, doe ik ook niet en gaat altijd goed.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door travelscout »

Het investeren in randapparatuur waarvan de waarde in de buurt komt van een nieuwe accu, zal ik zelf niet snel doen.
Wel zal ik proberen mijn AGM-metje uit 2015, een lange en fijne ouwe dag te geven.
Immers verreweg de meeste AGM's hier op het forum, halen die 7 jaar niet eens.
Lukt tot nu toe aardig ook al daalt de resterende energie ervan ook iets.
Net zoals bij mijzelf...
Paul.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door peterkon »

hallo collega's camperaars.
Vandaag opgevallen dat de accu in de camper nog redelijk vol is, dop de schaudt display als ik dat mag geloven geeft hij nog 90% aan.
Ik ben vandaag gaan rijden met de voltmeter op de accu, spanning blijft 14,2 . laden volgens schaudt display 0,3 aph.
Op ons plekje in de noordwaard gekomen wederom gekeken en hetzelfde.
Motor uit en alles aan gezet wat ik maar gewoon verbruik van 12v, verlichting = led, kachel, koelkast niet wand die draait op gas. water kraan had ik niet open.
levering volgens schaudt uit de accu 1,5 aph en levering zonnepaneel 2,1 aph bij 14,2volt. 3,6 totaal.
Alles uit gaat de levering uit het zonnepaneel terug naar 0,3.
Dus accu is alleen laadbaar bij een hoger voltage dan 14.2 en het zonnepaneel werkt goed
Ik ga gewoon een na een tijdje de lader er op zetten en dank er hard over na om een andere accu aan te schaffen.
Maar waarschijnlijk geen Beaut.
Hij moet zonder omwegen gewoon goed kunnen laden op het systeem wat aanwezig is bij 14,2 volt.
grt peter :cheers:
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Metor »

Het enige probleem is dat het paneel 90% aangeeft, terwijl dat eigenlijk 100% is.
Kijk even in de manual van de ebl hoe je de SOC weer op 100% kunt zetten.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

Beste Peter ik probeer wijs te worden uit jouw verhaal.
Maar het Is mij niet geheel duidelijk.

Dat je onder het rijden 14,2V meet is duidelijk. Dat is de spanning van de dynamo.

Verder. Als een accu vol Is levert een zonnepaneel niets meer. Hoeveel zon er ook schijnt. Ook een acculader niet en ook de dynamo niet. Immers de accu bepaalt of deze nog wat opneemt van wat er aangeboden wordt.

Wil je meten of er goed geladen wordt, kun je de accu tot 50% ontladen. Eerst de accu 24 uur aan een Moderne lader zetten, zodat je er vanuit kunt gaan, dat de accu volledig geladen is. Sluit dan een verbruiker over meerdere uren aan, die continu een bepaald wattage verbruikt. Bij een 80Ah accu is 50% 40Ah. Bij10 uur ontladen is dat een verbruiker van 12Vx4A=48 Watt. Over 5 uur 96Watt. Heb je een verbruiker van 24 Watt, zul je deze dus 20 uur moeten laten afnemen. Ga dit berekenen en ga niet op de SOC af op jouw display, want die kan wel eens niet betrouwbaar zijn, zoals Metor ook aangeeft.
Heb je de accu zover ontladen, sluit dan weer de lader aan en volg het laadproces met wat je kunt meten. Erg leerzaam.

Hoe je tot de conclusie komt, dat de accu alleen boven 14,2V laadt kan ik niet uit jouw verhaal opmaken. Wat overigens, nogmaals, een foutieve conclusie is.

Ik ga dus mee met de conclusie van Metor, dat jouw display waarschijnlijk een verkeerde SOC aangeeft. Als het display aangeeft, dat er minder dan 1A geladen wordt is de accu nagenoeg vol. Daar hoort een SOC van 100% bij. Als het goed is kun je dit, zoals ook Metor aangeeft, handmatig synchroniseren.

Aanvulling. Een SOC is altijd een schatting van de accumonitor, op basis van bepaalde parameters. Geen apparaat kan echter met de accu bellen. Dus de daadwerkelijke toestand blijft gissen. In de regel geldt ook, dat hoe duurder de monitor, hoe betrouwbaarder de gegevens. Het voltage is eenvoudig te meten en daarom ook vrij betrouwbaar. Het amperage is al weer lastiger te meten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door travelscout »

Nog een paar aanvullingen.

voor de korte termijn:
Ontlaad je Beaut AGM accu tot de minimum specs (maximaal 70% SOC!) met een stroom van 1A constant.
Laadt hem daarna op 100% conform de specificaties van Beaut zelf (en dus niet hier volgens allerlei forum informatie!).
Herhaal dit proces en onderzoek of dit de capaciteit daadwerkelijk verbetert.

Voor de lange termijn:
Zorg ervoor dat de laadspanning uit je dynamo 14,45V wordt én zorg er ook voor dat die aankomt op je AGM-metje.
Controleer of laat controleren of de rest van je installatie werkt zo als het hoort.
Pas of laat eventueel aanpassen; de laadspanning en vooral laadduur van de laadfasen in je EBL, aan die van je AGM specs.
Paul.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

Ook ik begreep het verhaal niet geheel.
Je gaat rijden, maar heeft het zonnepaneel de accu vooraf al helemaal vol geladen?
Als dat zo is gaat de dynamo naar zijn normale spanning maar wordt er bijna niets geladen.
Dat klopt volgens jou waarneming.

Ik begrijp uit jou verhaal dat je de solarregelaar apart kunt uitlezen.
Welke regelaar is dit?
Bij aanzetten van verbruikers worden deze gevoed door een gedeelte uit het zonnepaneel en een deel uit de accu.
Tot zo ver gaat het helemaal goed.

Als ik zo’n accu moet testen gaat dat als volgt
Eerst meet ik met een Midtronic of de accu al een storing geeft.
Geen storing wordt de accu aangesloten op een bmv en een acculader die ik beide uit kan lezen met Bluetooth.
Is de accu vol wordt de lader uitgeschakeld en komt er een verbruiker op, in geval van een 80 Ah accu, van 4 Amp
Die moet dan 10 uur blijven branden.
Gaat dat goed, doe ik nog een test.
De accu wordt weer geladen en daarna ontladen met een belasting , voor een accu van 80 Ah, van 20 Amp en dan zie je soms dat de accu na een uur plotseling door zijn hoeven gaat.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Mickel Moen »

travelscout schreef:
wo 27 okt 2021, 7:52
Nog een paar aanvullingen.

voor de korte termijn:
Ontlaad je Beaut AGM accu tot de minimum specs (maximaal 70% SOC!) met een stroom van 1A constant.
Laadt hem daarna op 100% conform de specificaties van Beaut zelf (en dus niet hier volgens allerlei forum informatie!).
Herhaal dit proces en onderzoek of dit de capaciteit daadwerkelijk verbetert.

Voor de lange termijn:
Zorg ervoor dat de laadspanning uit je dynamo 14,45V wordt én zorg er ook voor dat die aankomt op je AGM-metje.
Controleer of laat controleren of de rest van je installatie werkt zo als het hoort.
Pas of laat eventueel aanpassen; de laadspanning en vooral laadduur van de laadfasen in je EBL, aan die van je AGM specs.
Met zo'n advies ga je toch denken, dat de Beaut een onmogelijke accu is. Alleen inzetbaar voor specifieke doeleinden.
Geen accu voor doorsnee campergebruik. Het mag duidelijk zijn, dat ik die mening niet deel. Maar ik vind het goed zo. Dit was mijn laatste bijdrage in dit draadje. TS veel wijsheid in je verdere zoektocht en oplossingen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op wo 27 okt 2021, 8:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

travelscout schreef: Laadt hem daarna op 100% conform de specificaties van Beaut zelf (en dus niet hier volgens allerlei forum informatie!).
Wat insinueer je hier nou?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door Atoz »

travelscout schreef: Laadt hem daarna op 100% conform de specificaties van Beaut zelf (en dus niet hier volgens allerlei forum informatie!).
Dat we vanuit die richting al meermaals gekke antwoorden zagen verschijnen.

Maar een Baut is absoluut geen onmogelijke accu.
Stop met jouw display te ''geloven'' en meet eens met een Ampere tang of er daadwerkelijk stroom loopt tijdens het laden.
Je hebt al veel bijgeleerd over accu's maar meten (het echt meten) is weten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

Ik heb nu natuurlijk een uitdaging.
Ik heb een 80ah Beaut voor de helft leeg getrokken.
De lader staat nu aan in bulkfase laadspanning in absorptie staat ingesteld op 14.4 volt.
Morgen hem nog een keer op de helft leeg trekken en ga ik hem laden met 14.7 volt.
We gaan het zien of er verschil zit in die twee laadcycli.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM accu slecht laden



Bericht door myway »

Afbeelding

Uhm gaat ff moeilijk, tapatalk heeft weer iets nieuws verzonnen.
Hierboven het verloop van het laadproces van de Beaut 80 Ah accu.
In dit geval met een instelling voor agm met een spanning van 14.7 volt

Afbeelding

Deze afbeelding met de instelling voor natte loodzuur, met een spanning van 14.4 volt.
Tja zoek de verschillen.
Plaats reactie