Hardhorend en Canal Digitaal

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door Digiwalker »

We worden wat ouder en een van ons is wat hard horend.
We hebben de mz 102 van can. Digital. Is het mogelijk op hierop een bluetooth koptelefoon aan te sluiten zodat ik niet in de 85db herrie zit :bang:
En wij dus daarna weer kunnen :hug:
Wie heeft ervaring hiermee??
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
CaradoT135
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door CaradoT135 »

Geen idee of het mogelijk is, maar je kan een USB BT dongel proberen. Voor Linux boxjes zie ik ze wel te koop.
https://www.google.com/search?q=bluetoo ... irefox-b-d
jansloos
Berichten: 6833
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door jansloos »

Ga er maar van uit dat dit niet mogelijk is.
Ik had de duitse fabrikant van IP radios daar naar gevraagd, maar zijn daar niet mee bezig.

Ook hier op zoek geweest naar een oplossing voor het slecht horen probleem.

Eerst opgelost met een klein versterkertje van Alie, achter de bank met twee boxjes achter ons.

Later met de nieuwe hoorapparaten konden zowel op de TV als (nieuwe IP) radio zendertjes geplaatst worden waarop de hoortoestellen aangemeld kunnen worden.

De tv zit via een glasvezel op de zender en de USB schakelt de zender met de tv aan/uit
Het normale tv geluid moet dan op nul.

De radio geeft t signaal via de koptel aansluiting door aan de zender. Het gewone kamergeluid haat dan wel uit.
De USB zorgt ook hier voor de spanning, maar schakelt niet uit. Dat kan alleen via een schakelaar achterop.
Maar schKelen heeft geen zin, door de ingebouwde batterij.
Je kunt de zender nl ook bij een spreker omhangen.



Wel handig is de zender ook op de pc aan te kunnen sluiten. En dan het (veel betere dan een koptel) geluid via de hoortoestellen te horen.

Maar vooral van belang : zit er een audio uitgang op.
Laatst gewijzigd door jansloos op ma 18 okt 2021, 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13306
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door hathi »

Digiwalker,volgens mij zit er een aansluiting op de TV,en niet op de ontvanger?
Hans
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door linus »

Ik weet niet of ik het probleem goed begrepen heb maar als je slechthorend bent dan heb je een hoorapparaat nodig. Ik bijvoorbeeld heb Phonak gehoorapparaten met een bijpassende zogenaamde "tv connector" waardoor ik tv kijk op mijn geluidssterkte zonder dat anderen daar last van hebben.....
Bedoelde je zoiets ?
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door hermanusb »

Klopt.

Ik heb ook een zeer sterk gehoorverlies.
Gebruik Phonak hoortoestellen met de tv link en compilot 2 ringleiding,

Ik zou niet meer anders willen.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door Digiwalker »

Mijn vrouws gehoor is niet zo slecht dat ze een gehoorapparaat aangemeten krijgt. Ze is al gaan laten testen.
Mijn gehoor is juist super, wat ook lastig is,
Ik heb nu de lage tonen er uit gefilterd. Maar desondanks zitten we met dat verschil.
Bedank voor de tips.
De mz102 heeft 2 geluisuitgangen. Ik ga proberen op een een bluetooth zender te hangen. Misschien heb ik geluk

Greetzzzz

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door seth_space »

Ik weet niet wat er voor uitgangen beschikbaar zijn.
Maar vaak een gewone minijack met iets zoals dit voldoet prima.
https://www.bol.com/nl/nl/p/philips-shc ... lEQAvD_BwE
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door Kroppie »

ik ben ook hard /slechthorend, en heb al sinds 15 jaar geen radio meer in huis, en in de auto heb ik 14 jaar geleden tijdens de proefrit 1x de radio aangeraakt, ...... om hem uit te zetten, heerlijk rustig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door Digiwalker »

Haha kroppie. Die luxe heb ik niet.
6 weken op een grieks strand gestaan .
Wat een rust. Geen bereik. Heerlijk

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
CaradoT135
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door CaradoT135 »

seth_space schreef:
di 19 okt 2021, 13:27
Maar vaak een gewone minijack met iets zoals dit voldoet prima.
Ik zou toch eerst eens een USB dongel willen testen, je besteld deze bij Bol, proberen en geen succes stuur je hem weer retour als je dat ding verder niet kan gebruiken.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bluetooth-u ... vMQAvD_BwE
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5961
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door TestCase »

En waar moet die dongel dan in? De tv heeft er waarschijnlijk geen stuurprogramma voor en dat kastje van can. digital ook niet. Er zit misschien helemaal geen usb connector op?

Zo'n draadloze hoofdtelefoon op de (mini)jack is veel handiger en die zit er waarschijnlijk wel op. Wel even controleren.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jansloos
Berichten: 6833
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door jansloos »

De moeilijkheid is, dat ze niet gelijkluidend hardhorend zijn.

De een hoort prima de ander minder.

Ga je voor de een een koptel. aansluiten, sluit je daarmee het geluid voor de ander uit.

Je zou iets van een regelbare splitter moeten hebben.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hardhorend en Canal Digitaal



Bericht door DJSmiley »

De koptelefoonuitgang gebruiken kan maar die schakelt ook de ingebouwde speaker uit. Dan is het of/of

Een eventuele partner zit dan zonder geluid. Niet perse wenselijk.

Daarnaast kunnen de meeste bluetooth zendertjes maar 1 headset aansturen, dus je kan niet met 2 koptelefoons tegelijk luisteren

Je hebt dus een bluetooth transmitter nodig. Die kan van een bestaand audiosignaal bluetooth maken zodat je het met een bluetooth koptelefoon kunt beluisteren, bijvoorbeeld
https://www.bol.com/nl/nl/p/bluetooth-t ... 007747545/

Op dat canaldigital boxje zit een AV output. Daar kun je het geluid vanaf halen. Maar dan heb je alleen het geluid de canaldigital box, niet van eventuele andere bronnen op je TV (usb stickje, chromecast, xbox of weetikveel wat je aansluit)
heb je dat niet, of niet nodig? dan is het een prima oplossing. Alleen je hebt een apart audiokabeltje nodig, zoals bv https://www.allekabels.nl/delock/6335/1 ... e-1.5.html
Het kan zijn dat de pinout anders is, dus dat de stekkertjes niet overeenkomen, maar dat is even proberen. Normaliter is rood/wit het geluid en geel het videosignaal (die je in dit geval niet gebruikt)

Wil je flexibeler zijn en bv ook het geluid van een ander op de TV aangesloten apparaat gebruiken dan kun je kijken of de TV een eigen geluidsuitgang heeft. Soms zit die erop in de vorm van rood/witte tulpstekkers, maar anders kun je ook de SCART gebruiken en daar het geluid vanaf halen.
In dat geval is het onafhankelijk van de ingebouwde speakers, dus een eventuele partner kan gewoon de speakers op eigen volume gebruiken naast een koptelefoon op standje hard.

Andere (wel wat duurdere optie) is een kleine ringleiding aanleggen. Dan kun je gewoon een eventueel geschikt hoortoestel gebruiken voor de TV
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie