Help: hulp bij elektronica!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Help: hulp bij elektronica!



Bericht door Niessina »

Ben mijn jumper aan het ombouwen. Nu zie ik met een groot probleem. Heb helemaal geen verstand van electronica. Ben dus dringend advies/hulp nodig. Welke accu, welke bedrading, welke omvormer, alvast rekening houden met een zonnepaneel? Walstroom? Heb ook iets als een omvormer gekregen heet Dolphin of zo. Wensen: dieselkachel, paar lampjes, oplaadpunten laptop/telefoons, koelbox, kraantje, dak ventilator. Er is al heel veel over geschreven, maar ik snap het gewoon niet 🙈. Ik woon in het Noorden dus als iemand een x even tijd voor me heeft zou ik heel blij zijn.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door bupozaanstad »

Als je het zelf niet snapt dan zou ik dit deel uitbesteden en er zelf afblijven.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5961
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door TestCase »

Inderdaad, klinkt vervelend maar hier kunnen zaken flink misgaan wanneer het niet juist gedaan wordt. Het is ook niet 'even uitleggen' helaas.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door 309T16 »

Hulp bij het ontwerpen kan hier. Maar het plaatsen vanaf scratch is veel werk. Ik zou op zoek gaan naar een handige Harry of het uitbesteden aan een gerenommeerd bedrijf.

Het begint bij een lijst maken wat de verbruikers zijn: verlichting, koelkast, waterpomp, TV, opladen accu's enz.

Vervolgens het verwachte dagelijks gebruik berekenen. Deze optelsom resulteert in de benodigde energie uit de accu en zo ga je verder.
Belangrijk is ook de keuze van walstroom of een x aantal dagen vrijstaan. Regelmatig rijden of juist niet (dynamolading)?
Zonne-energie is heel mooi, maar stort aardig in tijdens donkere dagen en zeker tijdens de winter.

Genoeg over te vinden op dit forum.
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 361
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door camperaap »

Niessina schreef:
zo 17 okt 2021, 18:37
Er is al heel veel over geschreven, maar ik snap het gewoon niet 🙈. Ik woon in het Noorden dus als iemand een x even tijd voor me heeft zou ik heel blij zijn.
TS vraagt toch ook of er iemand tijd heeft om hierbij te helpen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door 309T16 »

Tijd heb ik wel en woon in het Noorden :wink:
Helpen via het forum kan ook heel goed. Er zit een hele wereld tussen (op weg) helpen en volledig uitbesteden.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4144
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door beatrix18 »

Ben mijn trui aan het breien. Nu zie ik met een groot probleem. Heb helemaal geen verstand van wol. Ben dus dringend advies/hulp nodig.

Tja, er zal toch maar ineens een bus op je oprit vallen...ik snap de paniek!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door Atoz »

Het enige advies dat ik jou nu kan geven is om te stoppen met bouwen en dan nu op zoek naar iemand die jou advies kan geven wat je waar moet gaan inbouwen voor je elektrische installatie.

Want gewoon verder doen en we zien wel wie wat waar en hoe we uitkomen is ellende zoeken.
Je hebt toch geen zin om de wandbekleding terug te verwijderen omdat er kabel achter moet.

Anderzijds heb je wel een leuk klusje, je elektriciteitswensen en elektriciteitsgebruik met het daarbijhorende verbruik op papier te zetten.
Want wie je ook adviseren kan/wil kan dat niet allemaal voor jou beslissen.

Nee geen leedvermaak, overkomt ons allemaal wel eens.
Mij toch :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door DJSmiley »

Alles wat je laat doen zal $$$ kosten, zeker momenteel (al dan niet icm een lange wachttijd ivm drukte)

Dat je het niet ziet zitten is heel prima. Da's beter en vooral veel verstandiger dan aanklooien met alle risico's van dien.

Wel scheelt het wat je WEL zelf kunt doen en kunt voorbereiden. Maar een overzicht van alles wat stroom gebruikt, hoeveel uren je die wilt gebruiken, hoe lang je vrij wilt kunnen staan, maar ook bv eventuele beschikbare dakruimte (voor een zonnepaneel).

Hoe meer info je hebt, hoe beter het advies kan zijn (En dat scheelt ook weer kosten voor het uitzoeken)
Adhv dat advies kun je zelf alle kabels wel leggen, met overlengte, in overleg met degene die de adviezen doet. Bij twijfel kun je altijd hier ook navragen.

Je beperkt dan de kosten behoorlijk, want dan heb je alleen een stukje advies, en het werkelijke afmonteren. Daar gaat nog altijd snel een dagje in zitten, maar het scheelt een hele hoop geld als ze ook nog alle kabels moeten gaan trekken en afwerken. Dat is het meeste werk.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6685
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door evdoetelaar+larana »

Voor het berekenen van je energiebehoefte kun je op deze site een rekentool downloaden.
https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/

Met wat eigen voorwerk stel je de deskundigen hier op het forum in staat je te helpen met een goed electrisch plan.

1. Welk voertuig heb je > model, type, bouwjaar, etc.
2. Maak een plattegrond van je indeling en geef daarin aan waar welke electrische verbruiker komt.
3. Maak een overzicht van alle electrische verbruikers en apparatuur die je wil kunnen plaatsen en gebruiken (model, type, etc), zowel 12V als 230V (koelkast, kachel, boiler, waterpomp, wc, verlichting, radio, TV, schotelantenne, router, stopcontacten, telefoonladers, tabletladers, laders fietsaccu, waterkoker, koffiezetter, oven, fohn, scheerapparaat, omvormer, etc, etc) en verzamel daarvan alle electrische specificaties (te vinden in documentatie van de producent).
4. Probeer de rekentool (zie hierboven) in te vullen > uren gebruik x wattage > dan krijg je inzicht in je dagelijkse verbruik.
5. Bepaal hoe je het dagelijkse energieverbruik wil opwekken > altijd aan walstroom (niet vrijstaan) - zelf opwekken (vrijstaan) en hoeveel dagen je vrij wil kunnen staan.
6. Op welke manier wil je zelf stroom opwekken en opslaan:
- welk type accu heb je in gedachte?
- tijdens het rijden > hoe vaak verplaats je en hoe lang rijd je dan>
- ga je wel of geen zonnepanelen plaatsen > hoeveel ruimte heb je daarvoor beschikbaar?
7. Wat is je budget om de gewenste installatie te kunnen maken?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door Niessina »

Alvast bedankt voor de reacties. Heb nog helemaal niets aan de electrische installatie gedaan omdat ik het dus niet weet. Ga idd beginnen met wat ik zou willen aan electriciteit en ga een ritje naar Grootegast maken. 😂
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door Niessina »

beatrix18 schreef:
di 19 okt 2021, 20:59
Ben mijn trui aan het breien. Nu zie ik met een groot probleem. Heb helemaal geen verstand van wol. Ben dus dringend advies/hulp nodig.

Tja, er zal toch maar ineens een bus op je oprit vallen...ik snap de paniek!

Peter
Gelukkig heb ik heel veel verstand van wol/breien etc.. Je weet dat ik in het noorden woon, dus kom maar langs! 😂🥲🤣
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4144
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Help: hulp bij elektronica!



Bericht door beatrix18 »

We gaan nu eerst naar het Teutoburgerwoud, maar ik zal het onthouden. :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie