Standkachel Webasto opnieuw elektrisch aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
TransitCamperBus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 03 mei 2021, 11:00

Standkachel Webasto opnieuw elektrisch aansluiten



Bericht door TransitCamperBus »

Hallo,

Ik kocht mijn bus met een standkachel van Webasto. Voor het ombouwen heb ik alle elektra losgekoppeld. (De kachel zelf dus niet).
Nu heb ik een bruin draad die rechtstreeks op de accu zat aangesloten.
Daarnaast heb ik 2 rode draden die ergens anders op aan waren gesloten. Ik heb geen idee hoe dit verder zat.
Daarnaast heb ik 1 draad dat naar de user interface potential meter gaat. (dat is verder geen probleem).
Zie foto's
Hopelijk kan iemand mij helpen!
groetjes Tom
Bijlagen
IMG_1739.jpeg
IMG_1739.jpeg (19.49 KiB) 496 keer bekeken
IMG_1737.jpeg
IMG_1737.jpeg (52.87 KiB) 496 keer bekeken
IMG_1736.jpeg
IMG_1736.jpeg (46.35 KiB) 496 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Standkachel Webasto opnieuw elektrisch aansluiten



Bericht door DJSmiley »

Welke Webasto en welke thermostaat?

De Airtops kun je 'dom' inschakelen door een 12V signaaltje. Hij heeft een vaste 12V voeding waarmee ie functioneert en een 12V schakeldraad.
Die 2e zorgt dat ie aan gaat en als die losgekoppeld wordt, uitgaat na het afkoelen. (Dat laatste is van belang, daarom moet er altijd een 12V continuedraad zijn)

Dat inschakelsignaaltje wordt meestal verzorgd door de thermostaat. Bij mij zat er alleen een domme aan-uit schakelaar in, ik heb later zelf de regelaar bijgebouwd (Rheostat nagemaakt)

Afhankelijk van het type thermostaat moet je de draden tussen kachel en thermostaat aansluiten. Officieel met het kabelboompje, maar bij veel al ingebouwde is die kabelboom al aangepast en wordt het toch even meten.

Butlertechnik heeft gelukkig heel veel documentatie van de Webasto's, met alle pinouts. Even jouw model zoeken en meten

https://www.butlertechnik.com/technical ... heaters-d6
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Standkachel Webasto opnieuw elektrisch aansluiten



Bericht door kampo »

Ik kan het typeplaatje niet zien.
Daar staan de referenties op en zo kan je het bijbehorende elektrische schema googelen.
Groeten Kampo
Plaats reactie