Scooter Lithium accu opladen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door camperdiksmuide »

Je kan ze toch gewoon opladen als je stil staat, zoals ik ook doe. Dit dus via de omvormer die aangesloten zit op de HH accu. Dan vloeit er niets door de EBL, en hoef je niets aan te passen. Plaats gewoon ook een IVT-relais. Kan je rechtstreeks op 230V opladen indien aangesloten op walaansluiting via zelfde stopcontact. Voorzie je camper van een degelijk zonnepaneel, en kan je de HH accu voldoende ondersteuning bieden om de scooter op te laden.
Zoals reeds gemeld hebben wij 2 steps die we op die manier opladen. En dit dus zowel stilstaand als al rijdend.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Scooter Lithium accu opladen



Bericht door myway »

Ik laad twee fietsaccu’s met een 12-230 omvormer.
Oooooooooooooo het is wat, daar zou je minsten twee andere laders voor moeten kopen.
De ene accu wordt geladen met een 42 volt 4 Amp lader en de andere met een 36 volt 2 Amp lader.
Fiets accu’s van 500 en 400 Wh
Nou dat gaat prima ook tijdens het rijden met wel een 55 Amp dynamo van slechts 28 jaar oud.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door TestCase »

Natuurlijk gaat dat, die laadstroom neemt zeer snel af richting scooteraccu wanneer deze voller wordt. Mijn ebike laders hebben ook zo'n plakkertje van 2A maar gemiddeld is het veel minder dan 1A, iets van 80/90W. Maar ja ik doe het verkeerd denk ik.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Kroppie »

zolang het geen fietsdynamo is, zal de dynamo het probleem niet zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door TestCase »

En ik heb het buiten de ebl om gedaan met d+ relais.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door kampo »

Balou schreef:
za 16 okt 2021, 10:33
Antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gekregen.
Mijn vraag : kan de dynamo "Fiat Ducato 3.0" dit vermogen onder het rijden leveren ?
Geeft dit veel slijtage aan de dynamo ?

Balou.
Het dynamo vermogen staat in de referentie op het typeplaatje of in de datakaart die bij je VIN nr hoort. Je bent dus de enige die dit kan uitzoeken. Met een spiegeltje kan je het vinden.

In de praktijk tref je dynamo's aan gaande van 50A/14V voor oldies tot 250A/14V bij moderne campers in versterkte uitvoering.
Een vuistregel is om niet meer 1/3 van de dynamo capaciteit continu af te nemen.
Ga je meer opnemen dan zal de dynamo koelingsproblemen krijgen, voornamelijk bij lage snelheden en op warme dagen.

Bedenk dat een dynamo tegelijk een groot aantal verbruikers moet voeden.
De voertuig eigen verbruikers (verwarmingselementen, aircoventilatoren, navi, ruitenwissers, ...) kunnen bij sommige voertuigen >100A opnemen
Tegelijk ga je bovenop nog de startaccu willen laden
en ook de dikke vette, misschien helemaal lege, HH accu die een snel ladende LFP kan zijn
en dan nog een paar Segway accu's...

Ergens houdt het op en gaat het eens mis.
Meestal niet. Maar je kan het inderdaad best op voorhand bekijken.
Zo zit er hier een hele kleine 50A zekering bij de ingang van je EBL...
Dat voorspelt niet veel reserve. Ook niet als het bij een ander voertuig geen probleem was.
Meestal is een ander zijn situatie niet te vergelijken.
Het zullen niet de Segway accu's zijn maar de combinatie van alles wat je tegelijk met de dynamo aan het laden bent.
Groeten Kampo
Balou
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 19:48

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Balou »

Bedank allen voor het response.
Ga niet de Segway lithium ga opladen met een omvormer, te grote belasting voor dynamo en EBL.

Balou.
Plaats reactie