Scooter Lithium accu opladen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Balou
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 19:48

Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Balou »

Goede dag,

Wij hebben een Segway elektrische scooter.
De lithium accu zou ik willen opladen onder het rijden.
De Segway lithium accu ontrekt 233 Vac, 1,97 A, 452 W, .
Dit gemeten met lader op het 230 Vac net thuis.
Mijn vraag : kan de dynamo "Fiat Ducato 3.0" dit vermogen onder het rijden leveren ?
Geeft dit veel slijtage aan de dynamo ?
Ga er van uit dat de huishoud accu vol zijn.
Aansluit schema.jpg
Aansluit schema.jpg (19.02 KiB) 509 keer bekeken
Balou
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door jaap van duijn »

@Balou,

Mooi voorstel, maar waarom van 12V > 230V maken en dan weer naar 12V
Zelf hebben we een lader die van 12VDC direct 36VDC maakt voor fiets accu's maar kostte ons 300.= €
Hoofd Noorman Rudi heeft een veel goedkopere versie gemaakt en getoond hier op 't forum.
Stuur hem eens een PB en stel je vraag, misschien, ik denk vrijwel zeker, dat je beter en goedkoper kan weg komen.

succes Jaap
Balou
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 19:48

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Balou »

Denk niet dat het eenvoudig is om dat te maken.
De lader 240 Vac / 52.5 Vdc 8.0A met een speciale plug van Segway.
Ook zou ik ook andere laders voor de elektrische fietsen , verschillende merken, moeten laten maken.
Dit betekent dan 3 extra laders van 12Vdc naar xxx Vdc.

Balou.
Laatst gewijzigd door Balou op za 16 okt 2021, 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door TestCase »

Had ook een speciale plug voor ebike accu en dus ook zo opgelost. Ging prima! Die 450W is een peuleschil voor moderne dynamo's. Geef eens door welke onderbouw en jaartal van camper.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door camperdiksmuide »

Wij hebben 2 segway scooters. Een G30 max en een G30LP. Beide laden we op al rijdend. Dit via een 1500W omvormer van NDS. Hiervoor heb ik een dubbel 230V stopcontact ingebouwd in de garage. Heb ook een IVT-relais zitten, zodoende dat deze stopcontacten ook gevoed worden via 230V walaansluiting indien deze verbonden is. Camper is ook voorzien van 330Wp PV paneel, zodoende dat we op zonnige dagen beide scooters kunnen laden via zon energie. Dan wel best één per één laden. Al rijdend durf ik ze samen opladen, hebben we zowel de alternator als de pv installatie als bron van energie naar de omvormer.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Scooter Lithium accu opladen



Bericht door myway »

Even voor de duidelijkheid wat is de output van de lader en wat is het vermogen van de op te laden accu.
Er is al een omvormer van 12 /230 begrijp ik.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Atoz »

Balou schreef:
za 16 okt 2021, 9:45
Denk niet dat het eenvoudig is om dat te maken.
De lader 240 Vac / 52.5 Vdc 8.0A met een speciale plug van Segway.
Ook zou ik ook andere laders voor de elektrische fietsen , verschillende merken, moeten laten maken.
Dit betekent dan 3 extra laders van 12Vdc naar xxx Vdc.
Eigenlijk is dat zeer eenvoudig al die nieuwe laders.... Betalen, desnoods wat goedkope chinese spullen.
Paar honderd euro en het is klaar. Neen roept er iemand voor een tientje bij Ali.

En ja in Deventer is er iemand met ervaring die dat kan, heeft er dan ook voldoende kennis en ervaring mee.

Naar mijn idee is een gewone 12V DC naar 230V AC voor het toestel de beste oplossing, voor de gebruiker de eenvoudigste en ook de goedkoopste oplossing.

En dan komen nu de verhalen van de verliezen in al die omvormers etc.... Gewoon doen, valt best mee.

Mijn camper zit vol elektronische snufjes, gewoon omdat ik, IK, dat zelf kan.
Maar moet iedereen die dat nu niet zelf kan, de meesten dus, nu ook al mijn snufjes bij zich hebben?
Neen toch ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Balou
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 19:48

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Balou »

Output lader 52.5 V 8 A.
Lithium accu 1440 Wh
Omvormer is geplaatst zie tekening.
Ik begrijp dat je de 2 accu's van de Segway' gelijktijdig oplaad tijdens het rijden.
Wat is het vermogen van de dynamo?

Balou.
Balou
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 19:48

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Balou »

Antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gekregen.
Mijn vraag : kan de dynamo "Fiat Ducato 3.0" dit vermogen onder het rijden leveren ?
Geeft dit veel slijtage aan de dynamo ?

Balou.
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door schapenkop »

De meeste dynamo's die ik kan vinden zijn 110 amp
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door DJSmiley »

Ik gok dat dit om de X250 series Ducato gaat?

Die kan dat wel aan, zoals gezegd is die dynamo zo'n 100A+

Wat voor accu's heb je?
Gezien het blokschema heb ik meer de twijfels bij de EBL.

37A trekken gaat nog, maar de EBL is intern afgezekerd op 50A. Zo'n zekering is over het algemeen een MAXimum stroomindicatie. En die is vaak hoger dan de continuestroom.

37A door een EBL trekken vind ik zelf al wat tricky. Je hebt een 1440Wh accu. Om die met die lader vol te krijgen ben je toch een uurtje of 3 bezig, dus 3 uur continue die 37A.
De connectoren en relais in een EBL zijn vaak niet bedoeld voor langdurig dat soort hogere vermogens.

Daar komt bij dat we dan uitgaan van een 100% volle HH accu. Als die leger is, zeker bij een LFP, zal die ook nog aanzienlijk stroom op kunnen nemen. Dan gok ik dat die 50A al heel snel getript wordt. En ook al wordt ie dat niet, dan nog gaat de EBL, en vooral de relaiscontacten/connectoren, dat niet leuk vinden.

Persoonlijk zou ik het niet op die manier doen zonder de EBL te 'verzwaren' (route omvormer - ebl - startaccu voorzien van degelijke connectoren/relais) of de startaccu - extern scheidingsrelais - hhaccu - omvormer aan te sluiten
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Atoz »

Neen dat gaat niet altijd. (Als je LiFePO4 HH systeem geladen wordt)
Ja die gaat stuk van die te grote stromen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Balou
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 19:48

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Balou »

DJSmiley,

Bedank voor het antwoord.
Wat betreft de EBL had ik ook mijn vraagtekens, accu scheidings relay.
Ga denken aan een andere oplossing.

Balou
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scooter Lithium accu opladen



Bericht door Kroppie »

een omvormer voor enkel de scooterlader rechtstreeks op de startaccu aansluiten, wel met een stevige schakelaar en zekering ertussen en enkel gebruiken met rijden, maar liefst met een door D+ gestuurd relais i.p.v. schakelaar (D+ uit ebl), zodat je het niet kan vergeten.

dynamo zal niet wezenlijk sneller slijten, hooguit slijten de koolborstels iets harder dat zijn de enige dingen die harder slijten door een hoger vermogen, de rest lagers, wikkelingen en diodes zal niet harder slijten, tja en alles wat je wilt kost, dus het een haalt het ander aan, aan alles zit een consequentie, maar dat zal wat slijtage dynamo betreft erg meevallen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie