Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door Peter+Annie »

wilko schreef:
wo 13 okt 2021, 12:54

Ook voor de laptop zijn er wel mogelijkheden om via 12v te laden. Daarvoor heb je dus geen omvormer van 12v naar 230v voor nodig.
Maar wel een omvormertje van 12 volt naar 19 volt. :mrgreen:
( howel die goedkoper zijn dan een 12/220 volt zuiver sinus)
Anders krijg je je accu nooit vol.

viewtopic.php?f=10&t=8397041
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door EasyBee »

"Maar wel een omvormertje van 12 volt naar 19 volt. :mrgreen:
( howel die goedkoper zijn dan een 12/220 volt zuiver sinus)"

Je kunt toch echt beter van 12V -> 19V gaan dan van 12V -> 220V -> 19V.
Hoeveel omvormer verlies wil je hebben?

Voor de rest, als je off-grid staat zo veel mogelijk verwarmen (water koken) en koelen (koelkast) op gas (LPG tank?) ipv stroom.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door GeMa »

Deze discussie keert regelmatig terug en kent vele meningen.

Wat mij betreft is de keuze voor een inverter (omvormer om van 12 volt gelijkspanning, 230 volt wisselspanning) met bijbehorende (zware) accu, een simpele.

De kosten wegen voor mij niet tegen de baten op. Immers, de meeste apparatuur die je vermeld, werken prima op 12 volt gelijkspanning. Voor de laptop, tablet, smartphone vind ik het zelfs onzin dat je tegen hoge kosten en met de nodige verliezen van 12 volt gelijkspanning, eerst 230 volt wisselspanning maakt, om daarna met de voeding van het desbetreffende apparaat weer een gelijkspanning (meestal 5 volt, soms 18 volt o.i.d.) te maken. Dat is water bevriezen om er later weer water van te maken.

Er zijn zat DC-DC omvormers om voor die apparaten de geschikte spanning te maken. Voor de 5 volt DC apparaten (smartphone, tablet, e-reader etc.) zijn zelfs al vaak USB aansluitingen in de camper aanwezig (gevoed door 12 volt) of zelf heel simpel te installeren. De meeste andere apparaten in, in ieder geval onze camper, zijn al 12 volt (TV, radio, koelkast, verlichting, boiler etc.).

En water koken kun je ook simpel op gas doen met een ketel.

Alleen diegenen die persé hun Nespresso onderweg willen gebruiken zouden zo'n dure oplossing kunnen kiezen.

Het is natuurlijk ieder z'n eigen keuze, maar als je een beetje vermogen (1500-2000 watt) aan 230 volt wilt hebben, ben je zomaar tegen de 1000 euro kwijt aan een geschikte omvormer met bijbehorende accu. Ga je voor een zuivere sinus omvormer (nodig voor o.a. elektronica) en één of meerdere LifePO4 (lithium) accu's, dan ben je zelfs een veelvoud daarvan kwijt.

Vergis je niet hoe hoog de stroom is die je uit je accu haalt als je b.v. 1500 watt 230 volt gaat gebruiken. Een loodaccu (AGM en gel daaronder begrepen) kan dan al snel te veel ontladen worden en defect raken.

Het is maar wat je wilt en je er voor over hebt.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door JoopBrekken »

En hoe je dat verbruikte vermogen weer terug in je accu krijgt.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door Atoz »

In heel die discussie over omvormer of geen omvormer heb ik jarenlang gepleit voor geen omvormer.
Toen had ik maar 400Wp en 230Ah AGM aan boord.

Maar sinds ik 740Wp op het dak heb liggen en 400Ah LiFePO4 (320Ah bruikbaar)
Rijden wij rond met twee omvormers....
2,5KW (5KW piek) en een kleintje van 300W
En daardoor pleit ik ''plots'' voor 230V gebruik. MAAR.... Enkel voor mensen die zich echt in deze materie willen verdiepen.
En ja zelfs mijn vrouw heeft daarin interesse als gebruikster, ook zij moest/moet zich aan de huidige techniek aanpassen.

De prijs....? Zelfbouw, jaar studeren, uitzoeken en bouwen, onbetaalbaar dus, net als de ganse zelfbouw camper.
Het gebruiksgemak....? Voor de eenvoud moet je het echt niet doen.
De eigenlijke creatie en het zelfbouwproces....? Ik beveel het niemand aan om alles zelf te maken.
Het voordeel....? Ik wil/wou thuis ook een powerwall installeren, deze staat dus als we weg zijn in de camper ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door Camper-T »

Omdat TS in Off-Grid situatie veel zaken op 12 volt kan doen heeft een omvormer misschien maar beperkte toepassingen.
Water koken of koffiezetten kan ouderwets met een ketel en opgieten dus dan blijven en maar enkele zaken over zoals:

1. Laptopvoeding
2. E-bike lader
3. Fohn, oplader tandenborstel
4. TS kan invullen...

Misschien is het voor die enkele toepassingen slimmer om een losse kleine omvormer te nemen die ingeplugt kan worden.
Een zwaarder model inbouwen vereist enige kennis en al snel een flinke accu wat misschien onnodige kosten geeft.
Als TS laat weten wat de capaciteit van de huishoudaccu is en wat er zeker op 230V moet werken dan kunnen we rekenen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Giancarlo_f
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 okt 2021, 17:18

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door Giancarlo_f »

Ikzelf maak gebruik van een zgn. Powerstation welke 230V / 12V / USB(C) output kan leveren. Deze powerbank kan via 230V maar ook via jouw solarpanels opgeladen worden. Ik gebruik zelf de Poweroak PS8 maar er zijn ook diverse andere merken/types. Ze zijn draagbaar en ook eventueel thuis te gebruiken bij stroom-uitval. Bevalt mij heel erg goed als een soort 'back-up'; je kunt er zelf je camper op aan sluiten om zo ook je camper-accu op te laden (gewoon je walstroom kabel aansluiten in de Powerstation). Niet goedkoop, wel heel er praktisch !

Google maar eens op 'powerstation'
Plaats reactie