Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
mandyverdam
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 okt 2021, 15:23

Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door mandyverdam »

Dag allemaal,

Ik ben hier nieuw en ook een nieuwe campervan bezitster. De gehele stroomvoorziening met 12V en 220V is me nogal onbekend terrein en heb daar jullie hulp bij nodig.

Dit is het geval:
Ik heb zonnepanelen die de boordaccu laden, graag zou ik af en toe off-grid willen kamperen en dus gebruik willen maken van deze stroom zonder walstroom te gebruiken. Mijn koelkast en verlichting e.d. zullen dan gewoon werken, echter vraag ik mij af hoe ik het beste mijn laptop, telefoon, en andere huishoudelijk apparatuur (zoals een waterkoker bijvoorbeeld) kan laden/gebruiken. Ik heb "normale" stopcontacten in het keukengedeelte, dus een 12V stekker zal niet werken voor huishoudelijk apparatuur.

Wat zouden jullie aanraden?
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door jheeck »

Om van je 12 volt boordstroom een bruikbare spanning te maken voor je laptop e.d. heb je een omvormer nodig. Ik denk dat je in dit forum bergen leesvoer vindt als je daar op gaat zoeken. Let er wel op dat de acculader, die dat spelletje precies andersom doet, ook wel eens omvormer wordt genoemd.
omvormers.png
omvormers.png (153.12 KiB) 955 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8266
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door hurktoilet »

Ik probeer even te begrijpen wat je probleem nu eigenlijk is. Je bent bang dat je als je wild staat en dus geen stroom van de paal hebt je geen 230V hebt? Dan is het een kwestie van een omvormer plaatsen. Of heb je spul met 12v-sigarenaanstekeraansluiting die je in het woongedeelte zou willen gebruiken? Die zou ik niet in de cabine aansluiten, want dan trek je je startaccu leeg, maar je hebt ook adapters van 230 naar 12.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
mandyverdam
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 okt 2021, 15:23

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door mandyverdam »

Dank voor jullie reacties. Ik begreep echter dat een omvormer wel erg veel stroom verbruikt. Dan dus maar hopen op veel zon of korter off-grid kamperen :-)

Ik zal het inderdaad niet aansluiten op de startaccu, want dan wordt wegrijden een beetje lastig :-)

Ik denk dat voor nu een omvormer en wellicht ook de startaccu met de boordaccu verbinden, zodat ook tijdens het rijden de boordaccu daardoor wordt geladen, een optie is.

Iemand tips voor de juiste garage/persoon die dit voor mij kan inbouwen?

grts,
Mandy
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door jheeck »

Wat voor camper heb je? Dat is mede bepalend voor de opties, en wat er eventueel al in zit.
Kun je ons ook wat meer vertellen over de capaciteit van je boordaccu('s) en zonnepanelen?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door bus21 »

Een omvormer heeft inderdaad verliezen, maar het energieverbruik ervan is toch vooral afhankelijk van wat je er in plugt. Een waterkoker bijvoorbeeld gebruikt veel, een laptop al een stuk minder.

Dus off-grid je water koken op gas en je laptop laden als je wél aan een paal staat maakt al veel uit!
mandyverdam
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 okt 2021, 15:23

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door mandyverdam »

jheeck schreef:
wo 13 okt 2021, 11:27
Wat voor camper heb je? Dat is mede bepalend voor de opties, en wat er eventueel al in zit.
Kun je ons ook wat meer vertellen over de capaciteit van je boordaccu('s) en zonnepanelen?
Ik heb een omgebouwde Fiat Ducato. Het vermogen van de boordaccu heb ik zo niet paraat, de 2 zonnepanelen hebben een opbrengst van 80Wh per zonnepaneel.
wilko
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 11:50
Locatie: Emmen

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door wilko »

Het opladen van de telefoon gaat prima met een USB aansluiting op de 12v huishoudaccu.
Ook voor de laptop zijn er wel mogelijkheden om via 12v te laden. Daarvoor heb je dus geen omvormer van 12v naar 230v voor nodig.
Afhankelijk wat je nog meer wil gebruiken op 230v, maar je huishoud accu heeft meestal ook maar een beperkte capaciteit. Wij kunnen in ieder geval prima zonder die 230v.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door jheeck »

Met die twee zonnepanelen ga je geen grootverbruiker als een waterkoker bijhouden vrees ik. Maximale opbrengst haal je alleen in de zomermaanden.
Ik heb een omvormer en gebruik de waterkoker eigenlijk alleen op lange reisdagen of als ik aan de paal sta. Een half litertje water koken via de omvormer kost me ongeveer 5% capaciteit van mijn 90Ah huishoudvermogen, dat gaat best hard.

Als het verder alleen voor je laptop en telefoons is heeft Wilko het beste advies, koop er 12v laders voor.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Peter+Annie
Berichten: 1349
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door Peter+Annie »

Je absorbtie koelkast op 220,via de omvormer kun je vergeten,of het moet een compressorkoelkast zijn.
Een absorbtie koelkast herken je aan het gegeven dat hij zowel o 220 v,12 v en op gas kan werken.
Een compressorkoelkast werkt alleen op 220v of 12 volt.

Voor het opladen van een laptop neem je t beste en zuivere sinusomvormer,een gemodificeerde sinus kan problemen geven aan gevoelige apparatuur zoals laptops of TV's.
Richtlijn schijnt te zijn dat je de omvormer,die je op de accu aansluit 5 x het vermogen van de accu,in Watt, mag zijn,dus een accu van 100 Ah kan een omvormer aan van 500 watt.

Als vuistregel kun je aanhouden dat het vermogen van de omvormer in watt maximaal vijf keer de capaciteit van de accu in ampère-uur mag bedragen. Een accu van 200A kan dus maximaal een omvormer van 1000W aan.

Bron:https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/omvormer-camper/
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door travelscout »

Wel zonnepanelen maar geen omvormer?
Tuurlijk, dat kan maar wellicht dat als alles nieuw voor je is die omvormers gewoon nog niet gevonden of herkend hebt?
Paul.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door jheeck »

Alsof die combinatie vanzelfsprekend is? Dat vind ik dan weer een wonderlijke aanname.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontacten



Bericht door Digiwalker »

Veel goedbedoelde raad gekregen?
Maar wat er aan ontbreekt is de energiebalans.
Maak in een spreadsheet een lijst van al de verbruikers.
Noteer het vermogen van de accu.
Dan komt het ergste: waar wil je off grid.
In noord europa zijn de zonuren het geringst i.v.m. de invalshoek op je zonnepanelen. Dus het rendement van de panelen holt achteruit naarmate de zon lager staat.
In het zuiden kan je dus misschien wel toe met 160Wp.
Volgend probleem: je mag je accu maar tot 50% ontladen.
Echter op een bewolkte dag krijg je de accu niet op 100%
Bij meerdere bewolkte dagen ben je dus het haasje.
Ook de leeftijd van de accu telt mee.

En zo zijn er meer zaken waar je tegen aan loopt.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat ik het slechts 5 dagen off grid uit hou bij bewolkt weer met regen. Mijn installatie bestaat uit 4 panelen met een vermogen van 550Wp.
2 huishoudaccu,s en een 3000W omvormer.
Hiervoor heb ik een 40A mppt solar regelaar ingebouwd, om er zeker van te zijn dat de accu,s binnen een dag geladen zijn.
Van alle accu,s wordt direct de spanning gemeten. Bij 12,2 volt reken ik de accu al zijnde leeg.
Alle verlichting is op led. De tv op 12V en de sat. ontvanger op 230V
Alle telefoon usb stopcontacten op 12V
Alles is bij mij afschakelbaar i.v.m. lekstromen.

Zodoende kan ik het minstens 6 weken uithouden . Ook in januari in portugal
Je moet er dus wel de ruimte voor hebben.

Suc6


Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Off-grid gebruikmaken van boordaccu met "normale" stopcontactenn



Bericht door macfocus »

mandyverdam schreef:
wo 13 okt 2021, 11:06
Dag allemaal,

Ik ben hier nieuw en ook een nieuwe campervan bezitster. De gehele stroomvoorziening met 12V en 220V is me nogal onbekend terrein en heb daar jullie hulp bij nodig.

Dit is het geval:
Ik heb zonnepanelen die de boordaccu laden, graag zou ik af en toe off-grid willen kamperen en dus gebruik willen maken van deze stroom zonder walstroom te gebruiken. Mijn koelkast en verlichting e.d. zullen dan gewoon werken, echter vraag ik mij af hoe ik het beste mijn laptop, telefoon, en andere huishoudelijk apparatuur (zoals een waterkoker bijvoorbeeld) kan laden/gebruiken. Ik heb "normale" stopcontacten in het keukengedeelte, dus een 12V stekker zal niet werken voor huishoudelijk apparatuur.

Wat zouden jullie aanraden?
Laad de waterkoker nou thuis en kook je water op je gaspit.
Dan heb je alleen nog een lader nodig voor de laptop die dat vanaf 12 volt kan en dan ben je klaar.
Tenzij je natuurlijk nog andere 230 apparaten hebt de je off grid moet kunnen gebruiken.
Daar zou je dan een omvormer voor kunnen gebruiken. Maar check nou eerst eens of je die apparaten als je off -grid staat echt nodig hebt (of wellicht wel helemaal nooit)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie