Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door amigob2 »

Ik heb net wat post gezien over dat een aantal mensen Starlink op hun boot en met camper gebruiken.
Ik weet geolock zou dat niet mogelijk moeten maken, maar Starlink heeft het nu mogelijk gemaakt om je service adres op hun website te veranderen
En daar eerst de eerste clue dat het nog niet allemaal makelijk werkt. Je hebt een andere internet verbinding nodig om je service adres te kunnen wijzigen.

https://www.youtube.com/watch?v=JGZUr65EoD0&t=64s
https://www.rvmobileinternet.com/starli ... -friendly/

Een ander probleem kan zijn dat je geen service krijgt omdat het niet aangeboden wordt in het gebied waar je bent.
Het kan ook zijn dat er geen capaciteit beschikbaar is op de plek waar je bent.
En het kan zijn als je terug thuis bent dat er ook geen capaciteit is waardoor je het service adres niet kan wijzigen.
Het duurt ongeveer 20 min voor dat je verbinding krijgt nadat je je service adres hebt gewijzigd .

Maar het is nu dus wel redelijk bruikbaar gemaakt voor nomads.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor nomads



Bericht door seth_space »


En daar eerst de eerste clue dat het nog niet allemaal makelijk werkt. Je hebt een andere internet verbinding nodig om je service adres te kunnen wijzigen.
Je kunt natuurlijk voordat je een geoblock verlaat het volgende kiezen met je huidige verbinding.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor nomads



Bericht door MarcoG »

Elon Musk heeft al op twitter gedeeld dat de beta periode binnenkort over is.

Ze werken bij Starlink ook aan een kleinere antenne die beter geschikt is voor mobiel gebruik.
Ik zou dus nog even afwachten anders zit je straks met het oude model schotel die best groot is voor een camper en die je ook nog eens zelf moet aanschaffen voor 499 euro.

https://www.pcmag.com/news/spacex-touts ... fcc-filing

Ook niet onbelangrijk voor ons, de nieuwe antenne gebruikt minder vermogen: 2.44 watt i.p.v. 4.06 watt.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor nomads



Bericht door amigob2 »

Starlink zijn nu ook de noord en zuid gebieden aan het voorzien van satellieten.

starlink_NZ.PNG
starlink_NZ.PNG (504.38 KiB) 1638 keer bekeken
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door Peter A7 »

Een ander probleem is het beperkt aantal grondstations in Europa.
Zelfs al kan je het service adres aanpassen, dan kom je al snel terecht in gebied waar geen service geleverd wordt.

E.e.a. heeft ook te maken met de noodzaak dat SpaceX voor elk land over een vergunning dient te beschikken om effectief gebruik te maken van het radio spectrum voor z'n uplink & downlink signalen.

Het "probleem" is dus iets uitdagender dan wat wordt voorgesteld.

Afbeelding
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door amigob2 »

Die grond stations komen er wel, Alaska heeft er al 3. scandinavie is gewoon een goede afzetmarkt, ook al hebben ze redelijk 4G
zweden en Finland moeten geen probleem zijn die hebben de zelfde regels als wij hier
IJsland verwacht ik geen enkel probleem, daar zullen ze het echt wel met open armen ontvangen, veel internet
gaat via 4G en dat is niet te ontvangen in meer dan 70% van het land.
Noorwegen eigenlijk het zelfde veel te dun bevolkt om overal goed internet aan te bieden.

Nu die satellieten de lucht in gaan zal het niet lang meer duren voordat die grond stations er komen.
Weet niet hoeveel satellieten ze nodig hebben om het dekkend te krijgen. Er zijn er nu meer dan 70 volgens mij.
Die moeten nog wel in de correct baan worden gebracht
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door Camper-T »

Het wordt uiteindelijk iets meer dan 70 satelieten, doe er maar ruim twee nullen bij, met een optionele uitgroei tot ca. 12.000 stuks.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starlink# ... 20cirkelen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door amigob2 »

heb het over de noord en zuid pool gebieden niet de hele aarde want er hangen er al zo'n 7000 maar die zullen de noord en zuid pool nooit dekken
En de 70 waar ik nu over heb wel, en dat er meer bij moet is zeker, zal nog een treintje 10 - 15 zijn
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door Peter A7 »

Met de grote constellatie dekken ze zelfs Denemarken niet helemaal af, laat staan de andere Scandinavische landen of IJsland.
Het aantal satellieten in de polaire banen moet nog flink veel groter worden willen ze een goede QoS kunnen aanbieden aan veel gebruikers in die regio.

Maar we zijn hoopvol en naar wat we inmiddels wel gewoon zijn van SpaceX / Starlink doen ze flink verder met de uitbouw van het netwerk.

PS: dit bericht wordt verstuurd via Starlink :D
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door seth_space »

Starlink has expanded and is now providing service across all of the Netherlands!

You can check availability at your service address and learn more at Starlink.com. If Starlink is at capacity in your area, you can place a preorder to hold your place in line for future service.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door DJSmiley »

Ik wacht nog even. Starlink lijkt me heel interessant, maar voor 'normaal' campergebruik te duur. Ook het stroomverbruik tikt nog aardig aan.

Ik begreep dat er een nieuwe, zuinigere en compactere Dishy komt (de ontvanger). Daarnaast hoop ik nog op iets van een variabeler kostensysteem.

Wil best zo'n ding kopen, maar als er ook nog eens 100+ eur per maand bij komt... Als ie een keertje 300 euro gaat kosten, en bv 80 euro per maand dat je 'm ook gebruikt, dan wordt het interessant voor seizoensgebruik.

Voor nu red ik 't wel met 4G. Alleen in de meer afgelegen plekken heeft Starlink zeker enorme voordelen (uberhaupt bereik). Maar dan moet ie niet de 100 watt continue gebruiken die de huidige doet.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door Peter A7 »

Die terminal verbruikt ook geen 100 Watt hoor ;;-) .

Wanneer die idle draait, of met heel weinig traffic is het verbruik ca 44 Watt.
Bij een flinke upload gaat het verbruik naar ongeveer 52 à 55 Watt. Dat schommelt een beetje omwille van de UPC.
Beste groeten,

Peter :)
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door MarcoG »

DJSmiley schreef:
di 12 okt 2021, 19:33
Wil best zo'n ding kopen, maar als er ook nog eens 100+ eur per maand bij komt... Als ie een keertje 300 euro gaat kosten, en bv 80 euro per maand dat je 'm ook gebruikt, dan wordt het interessant voor seizoensgebruik.
Als ik de gemiddelde snelheid van gebruikers online zie is Starlink voor mijn situatie ook prima voor in huis. Ik zou de dishy dan ook zo maken dat deze makkelijk van de camper te halen is en thuis te gebruiken is.
Ik weet dat de kosten dan hoger zijn dan de gemiddelde thuis aansluiting maar goed dat heb heb ik er voor over als Starlink ook mobiel bruikbaar is.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Starlink nu redelijk bruikbaar voor Nomads



Bericht door seth_space »

En de vervolgstap is ook al in ontwikelling.. dat maakt starlink nog aantrekkelijker.

Tesla model pi
https://youtu.be/TcnXkGNVUOg
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie