Cyrix kapot?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Cyrix kapot?



Bericht door Kampeermark »

Goedemorgen

Ik sta momenteel in de Italiaanse bergen, en werd net wakker van een alarm op de bmv712 dat de start accu lage spanning had 12.2v) Nu viel het mij op dat de start accu en hh accu de zelfde spanning aangeven. De 12v boiler stond aan dus hh accu was op 75 procent.

Hoe kan je de cyrix controleren of deze goed werkt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Cyrix kapot?



Bericht door Mickel Moen »

Dat hangt van het type af.

Sommigen hebben een ledje.

Als je een accumonitor op de hh-accu hebt, kun je het op de monitor zien. Zodra de Cyrix sluit geeft deze de spanning van de dynamo aan. Dat kan eventueel ook een acculader zijn.

Je kunt het horen. Je hoort steeds een klik. Als je de motor start, zal de Cyrix eerst openen. Afhankelijk van de mate van ontlading van de startaccu sluit de Cyrix weer. Bij een volle accu al binnen een paar seconden. Is de startaccu fors ontladen, dan kan dit wel geruime tijd duren. In dat geval dus een vrij onzekere methode.

Heb je een multimeter, dan kun je bij draaiende motor de spanning op de hh-accu meten. Dat is dan hetzelfde als bij een accumonitor. De spanning zal dan boven de 14V zijn. Dit is de meest betrouwbare methode.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cyrix kapot?



Bericht door kampo »

De werking van je cyrix kan je aflezen op je BMV712
Die BMV geeft de 2 spanningen weer. HH en startaccu.
Een multimeter heb je niet nodig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Cyrix kapot?



Bericht door beatrix18 »

Het antwoord lijkt dus : ja.
Ik ken je elektrische installatie niet en ook niet hoe het gebruikt wordt. Wel heb ik de indruk dat je er geen moeite mee hebt om je HH accu goed te gebruiken. Dan zal er, na het starten en sluiten van het relais, een aanzienlijke vereffening stroom lopen. Volgens mij heeft de fabrikant, wellicht omdat hun lichtste versie hier niet tegen kon, een zwaardere versie op de markt gebracht.
Als jij dus nog de "oude" (80 of 100A) hebt....

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Cyrix kapot?



Bericht door Kampeermark »

Ja, aangezien ik dus op vakantie ben geen spullen bij me (ook geen multi meter)..
Als ik de bmw bekijk en ik zet m’n contact aan gaat er gelijk 20amp lopen.

Het lijkt er dus sterk op dat de cyrix is overleden. Wel erg snel al zeg ik het zelf.
Zal thuis wat testjes doen, maar fijn is het niet.

Overigens heb ik het systeem zelf gebouwd Peter, was alleen de vraag hoe ik uit kon sluiten dat er iets mis is, zonder (meet)gereedschap


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix kapot?



Bericht door Kroppie »

wil je zeker weten dat de cyrix stuk is/, de dikke draden los nemen en dan kijken met een lampje en een batterij/accu of de dikke polen verbinding hebben, zo ja stuk, heb je hem ooit wel eens als startassist gebruikt?, om op de hh accu te starten, daar kunnen die lichte types ook niet tegen, startamperes zijn VEEL hoger en dan branden de contacten van het relais vast.
(geef eens een heel flinke felle tik op de cyrix misschien komen de contacten los)

dus als er zonder accu,s aangesloten er verbinding is tussen de 2 dikke aansluitingen dan is de cyrix kapot,(en een volgende reis ook maar de multimeter meenemen. :-B )

doorverbinding is er alleen als bij aangesloten accu,s bij 1 accu de accuspanning een bepaalde tijd een bepaalde hoeveelheid hoger is dan de spanning van de andere accu, dan schakeld de cyrix de 2 accu,s parallel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Cyrix kapot?



Bericht door myway »

Misschien dan toch wel handig om, zeker als je weet hoe het werkt, een multimeter standaard in de camper te hebben
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Cyrix kapot?



Bericht door Kampeermark »

Jos,

Ik heb de start boost functie nooit gebruikt dus dat zal het niet zijn.. wel de accu’s op de druppellader op stalling waardoor misschien het relais altijd bekrachtigd is en daarom vast blijft zitten?

Ik neem aan het het een NC relais is, maar dat kan ik zo 123 niet vinden..

Multimeter is een slimme ja


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Cyrix kapot?



Bericht door travelscout »

NO contact.
(Druppel-)lader aangesloten (daarmee het autoscheidingsrelais verbonden) + starten kan overbelasting van een relais betekenen.
Mechanisch plakken is eenvoudig te controleren, verbreek de massa (behuizing) van dit relais en hij hoort af te vallen.
Indien niet: plakken!
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cyrix kapot?



Bericht door kampo »

Waarom zou je een Multimeter nodig hebben als je een BMV702 aan boord hebt ?
Dat is toch een voltmeter.
Werking controleren is in eerste instantie zoals Travelscout schrijft kijken of die schakelt.
Gewoon even het massa stekkertje er af trekken. Niets gaan schroeven. Wel eventjes de motor laten draaien.
En natuurlijk nog even de handleiding lezen zodat je de in en uitschakelparameters (spanning en tijd) goed kent en goed begrijpt.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Cyrix kapot?



Bericht door myway »

Je hebt een bmv 712, dan kun je het relais heel makkelijk controleren.
Start de motor en kijk wat de spanning is op de startaccu en de hh-accu.
Bij een zo’n lage spanning van de startaccu zal normaal het relais niet direct doorverbinden.
Is de spanning op de startaccu en de hh-accu wel boven de 13.2 volt dan even het massa kabeltje van het relais loskoppelen het relais moet de verbinding dan verbreken.

Ah nog een paar met de zelfde gedachten, dit moet gaan lukken.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Cyrix kapot?



Bericht door Kampeermark »

Nou weer even verder getest..
Massa eraf gaat hij open (onbekracht). Haal ik echter 1 accu pool eraf, blijft hij gesloten, terwijl er duidelijk staat in de handleiding dat hij bij u<11.0 hij binnen 0 seconden moet openen..

Wel twijfel ik aan de start accu.. maar als ik het goed begrijp zou een slechte accu er juist voor moeten zorgen dat hij sneller sluit?

Vraag ook bij victron uitgezet.. to be continued.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Kampeermark op do 07 okt 2021, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Cyrix kapot?



Bericht door myway »

Als dat bij Victron zelf is, kan dat overigens, ga je geen antwoord krijgen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix kapot?



Bericht door veetee »

Kampeermark schreef:
do 07 okt 2021, 20:41
Massa eraf gaat hij dicht.
Dat klopt niet. Bij massadraadje van de Cyrix los moet het relais verbroken zijn.
Plaats reactie