Bereken ik de stroom zo goed?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door Atoz »

De juiste volgorde is:
Hoeveel energie kan ik produceren per dag
Welke toestellen wens ik met die energie te voeden.
Hoeveel verbruiken die toestellen ECHT en correct uitgerekend per dag.
Om een 230 volt verwarmingselement te voeden heb je een omvormer nodig met de daarbij horende verliezen.

Waarom ook zulke grote koelkast als je echt vrij wil staan? Drie soorten ketchup? Echt nodig?

Verder kan er heel veel in deze moderne tijden, zelfs dingen die je gisteren onmogelijk leken zijn momenteel wel mogelijk.
Maar ook bij die goocheltruitjes hoort het juiste materiaal, ja zelfs het juiste gebruikersprofiel.

Je kan perfect dagelijks elektrisch warm water maken, in beperkte hoeveelheden en met zuinige apparatuur.
Alles wat jij wil doen kan, mits de juiste volgorde.

Ach ja.... 740Wp op het dak, niet laden tijdens het rijden door de dynamo en 400Ah LiFePO4 kan ik je ondertussen wel aanbevelen.
En vooral heel veel geduld om alles uit te meten en/of te berekenen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door kampo »

veetee schreef:
vr 24 sep 2021, 22:27
Volgens opgave fabrikant (zie link van TS hierboven) duurt het voor de 6 L versie 22 min. tot 55°C. Da's toch wat sneller dan 4 uur. Of mogen we de fabrikant niet meer geloven?
Je kan het perfect berekenen, maar ik heb het ook gemeten.
Maar eerst de juiste specificaties. Want die bepalen het resultaat.
Vertrekkende van de inhoud van 6 of 10 of 15 liter ?
Wat is de temperatuur van de watertank, want een groot verschil tussen +5°C en +20°C
En opslag verliezen bij miserabele isolatie van een 2°C per uur.
Groeten Kampo
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

TestCase schreef:
vr 24 sep 2021, 22:32
Het gaat niet alleen hard eruit maar hoe is het plan om die 64Ah er weer in te krijgen voor de volgende keer?
Warmwater op accu is over het algemeen een slecht idee.

//Kees
De koelkast maak ik me niet zo druk over maar de boiler vreet wel stroom alleen is het bijzonder lastig te bepalen hoeveel stroom er daadwerkelijk gebruikt wordt.
Een warme boiler koelt weinig af dus bijhouden is het probleem niet.
Maar elke dag heb je toch een afwasje wat ongeveer een liter of 5 zal zijn, 10 liter gemengd met wat kouder water.

En wij douchen om de dag, dus elke dag 10 liter voor de douche.

We willen een wat langere camper dus het gaat de L4 worden met een maxfan en een dakluik eventueel een dubbele maxfan ( dit is mijn voorkeur,)
Op het dak is genoeg ruimte om panelen te leggen en ik denk dat 600wp toch wel een must is maar het is nog niet berekend.
De maxfan en gebruiken ook stroom, een diesel verwarming ook ( zeker de opstart)

Het opladen van de accu’s is deel 2.
Het bepalen van de benodigde capaciteit is voor nu het belangrijkste.
Ik heb nog een jaar de tijd om het geheel voor elkaar te maken,
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Heb je nu rekening gehouden dat je midden zomer in Spanje bent of ook in Nederland.
Voor ons was juni Spanje perfect met de 2x 180WP panelen konden alles doen - koelkast op gas - nu een 10 dagen achter de rug langs de Moezel kwamen we dik te kort en moesten bij tanken van de paal.
En warmwater maakten wij met onze Truma 6E.

grtn Jaap
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door Kroppie »

en voor je een maxfan of wat anders gaat plaatsen, zorg dat je de maten van de beoogde zonnepanelen weet zodat ze naderhand nog passen, en kien de plek goed uit zodat je zoveel mogelijk panelen kunt plaatsen, te weinig heb je veel last van teveel stroom heb je nooit (mijn mening), ja kost wat meer, maar daarom ben ik op andere dingen zo,n zuinige zeikerd zodat ik dingen die ik echt nodig vind kan kopen..

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 25 sep 2021, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

@Atoz.

De keus is meer een smallere koelkast vandaar dit model.
Maar hij staat nog niet vast en het kan maarzo een kleinere worden.

Wat wel vaststaat is dat ik zo min mogelijk met gas wil doen.
Geen koelkast op gas, en ook geen boiler op gas.
Verwarming mbv de diesel.

We willen een L4 bus of een ducato of een iveco daily.
En daar passen voldoende panelen op, thuis heb ik er 12 op gelegd.

Effectief zal 600wp maximaal ongeveer 480wp zijn wat er geladen kan worden,
Ik weet niet precies hoeveel dat is in amp.

Ben met je eens dat primair van belang is wat ik kan opwekken mbv de zon, meer mag het verbruik niet worden.
Uiteraard kan een paar dgn aan de paal wel weer de zaak vullen maar het liefst zo min mogelijk
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

jaap van duijn schreef:
za 25 sep 2021, 11:46
@TS,

Heb je nu rekening gehouden dat je midden zomer in Spanje bent of ook in Nederland.
Voor ons was juni Spanje perfect met de 2x 180WP panelen konden alles doen - koelkast op gas - nu een 10 dagen achter de rug langs de Moezel kwamen we dik te kort en moesten bij tanken van de paal.
En warmwater maakten wij met onze Truma 6E.

grtn Jaap
Wij zullen voornamelijk wat langere tochten gaan doen, dwz beginnen in NL en dan door diverse landen gaan waarbij de zomer periode gebruikt zal worden voor noord europa, en de winter periode zuidelijker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door Kroppie »

watt gedeeld door volt is amperes, dus 480 wattpiek(Wp) gedeeld door de spanning waarmee geladen word +-14,4 volt geeft de amperes, dus 480 : 14,4 volt geeft 33 amperes, en duurt dat 1 uur dan heb je dan dus 33Ah(ampere uur) geladen.
let wel het maximum is enkel bij volle zon en heldere hemel, beetje minder zon of beetje wolken is meteen veel minder opbrengst.
jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

Bedankt voor die uitleg.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

jaap van duijn schreef:
za 25 sep 2021, 11:46
@TS,

Heb je nu rekening gehouden dat je midden zomer in Spanje bent of ook in Nederland.
Voor ons was juni Spanje perfect met de 2x 180WP panelen konden alles doen - koelkast op gas - nu een 10 dagen achter de rug langs de Moezel kwamen we dik te kort en moesten bij tanken van de paal.
En warmwater maakten wij met onze Truma 6E.

grtn Jaap
Die Truma 6E ziet er wel mooi uit moet ik zeggen.
Boiler en kachel in 1.

Alleen weer gas hé.
Ik heb iets tegen gas, voel me niet fijn met gas maar is gebaseerd op onwetendheid en vooral het idee dat ik daar niks mee kan qua bouwen.
Hout, isolatie stroom maakt me niks uit.
Maar bij gas heb ik het gevoel dat ik het misschien verkeerd doe.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door Metor »

Als je toch al op diesel gaat verwarmen, waarom dan niet eentje met ingebouwde boiler?
B.v. De Webasto Dual Top.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door Atoz »

hermanusb schreef:
za 25 sep 2021, 13:05
Ik heb iets tegen gas, voel me niet fijn met....
#me toooooo :)
Zie Kroppie, eerst het dak vol, dan pas allerlei koepels etc
En ja ik ben ook ''zo,n zuinige zeikerd''.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

Metor schreef:
za 25 sep 2021, 13:40
Als je toch al op diesel gaat verwarmen, waarom dan niet eentje met ingebouwde boiler?
B.v. De Webasto Dual Top.
@Metor.

Bedankt voor de tip.

Dat is al een mooi systeem, op deze manier kom ik al in de buurt en bespaar stroom..
En geen gas..
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door Kroppie »

wat ik tegen gas heb is dat ik gas moet kopen en stroom komt bij mij gratis van de zon, dus ook thuis geen gas (meer)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie