Bereken ik de stroom zo goed?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door myway »

De Truma combi is er ook in een diesel uitvoering.
Maar let op dan komt er nog honderden euro’s bij voor de schoorsteen.
De Webasto dualtop heb ik nog niet gezien in de rvs uitvoering.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door DJSmiley »

Diesel kan een prima optie zijn idd. Gas is, voor koken en warm water, het meest gangbaar, maar er zijn ook prima dieselmogelijkheden. Voordeel is dat je dan geen aparte flessen/tanks nodig hebt.

Elektrisch kan ook, maar dat heeft wel de nodige haken en ogen. Voldoende solar, voldoende accucapaciteit en dan nog kan het bij dagen slecht weer krap worden (Zeker als je ook niet rijd). Met diesel zit je gewoon het veiligst.

Die Elgena boilertjes: Ik heb zelf de 12V/200W versie, de lagedrukuitvoering. De isolatie is, zacht gezegd, beroerd: Een plastic vat met 8mm schuim eromheen. Dat is niet veel.

Stroomverbruik is zoals verwacht fors: 6L opwarmen (op maximale stand) duurt dat bijna 2 uur. Dat is dus omgerekend zo'n 30Ah. En als je dat een hele dag op temperatuur wilt houden en tussendoor een keer een litertje verbruikt dan is het verbruik 50-60Ah per 24 uur in mijn ervaring.
En dan heb ik mijn boiler met 9mm armaflex extra ingewikkeld en in een 'vak' gezet die met 2cm schapenwol volgedrukt is.
In koudere omgevingen / nachten zal het verbruik dus nog hoger zijn.

Nu kun je zeggen: Ik zet m uit als t niet nodig is, maar dan moet je m wel 2 uur vantevoren ofzo niet vergeten aan te zetten. Niet ideaal dus, itt tot gas of diesel. Dat is gewoon snel klaar voor gebruik.

Voor *mij* voldoet ie prima, maar ik heb ook een 280Ah accupakket. Dat is niet het gemiddelde pakket en dan zou ik er zeker wel eerst goed over nadenken of dat slim is.

Overigens: In de OP reken je met 600W. Dat is de 230V versie, dus daar komt het verlies van de omvormer nog bij. Die zal sneller warm zijn, maar voor het verbruik maakt het weinig uit. 600W + 90% rendement omvormer is 55A bij 12V. Zeg iets meer dan een half uurtje dan zit je ook op 30Ah om t op te warmen.

Koelkast moet je (bij een compressor) 25-35Ah per 24 uur rekenen. Al met al ga je dan snel naar de 100Ah per 24 uur... Kwa accu: Ik denk dat je een 300Ah bedoeld? Ik ken geen 310Ah accu's (Behalve Chinezen die 302Ah cellen als 310Ah verkopen). En bij lithium moet je rekenen op 80% bruikbare capaciteit, dus 300Ah LFP = 240Ah bruikbaar maximaal.

Een 300Ah LFP is ook zeker niet goedkoop. Voor dat geld ben je ook een heel eind met een dieseloplossing, waarbij die laatste gewoon veel betrouwbaarder is, een accu is toch afhankelijk van zonnepanelen en/of laden, diesel werkt ook prima bij 5 dagen donker regenachtig weer.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door Kroppie »

over 310Ah lithium cellen lees dit eens, is wel in het duits, en dan specifiek de bijdrage van Tinduck.(ongeveer 3e of 4e)

https://www.wohnmobilforum.de/w-t151994.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door DJSmiley »

Er zijn wel 302Ah cellen (CATL) en 304Ah (EVE) maar hoger niet.

Die CATL worden door sommigen verkocht als 310Ah 'want dat halen ze meestal wel'. Maar dat is gewoon b*llshit, de fabrikant verkoopt ze niet voor niets als 302Ah.

280Ah was tijden het meest gangbare in grote capaciteit, de 302Ahs zijn pas van het laatste jaar ofzo.

De non-aluminium cellen zijn wel in grotere capaciteiten, Winston heeft ze bv ook in 1000Ah. Betaal je ook wel voor...

En idd, zeker op Aliexpress worden ook veel nog lagere cellen (272/280Ah, soms zelfs lager) als 310 of zelfs 420Ah verkocht. En tegenwoordig zijn er ook een hele hoop scammers actief die uberhaupt niets leveren. (zoek maar eens, er zijn enorm veel listings die gewoon 280Ah verkopen voor hele lage prijzen - allemaal nieuwe shops met namen als 1234store enzo).
DIY LFP is een heel ander verhaal en zeker als je ook nog moet importeren niet voor iedereen weggelegd. Gezien de vragen van TS denk ik dat dat, voor nu, niet echt de meest slimme route is. Het vraagt behoorlijk wat inlezen en basiskennis om dat succesvol te doen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

Ik wil de cellen bestellen bij een leverancier die betrouwbaar is genoemd hier op het forum.
Alleen kan de naam niet meer vinden.

Ik meende iets van amy nogwat ofzo, bij ali.

Als ik kan besparen door een boiler en kachel op diesel dan ga ik dat uiteraard doen.

Ik maak me weinig zorgen over het electrische deel vd hele onderneming.
Had alleen niet gerekend op een dieselkachel en boiler, dat is gunstig voor mij.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

DJSmiley schreef:
za 25 sep 2021, 17:07
Diesel kan een prima optie zijn idd. Gas is, voor koken en warm water, het meest gangbaar, maar er zijn ook prima dieselmogelijkheden. Voordeel is dat je dan geen aparte flessen/tanks nodig hebt.

Elektrisch kan ook, maar dat heeft wel de nodige haken en ogen. Voldoende solar, voldoende accucapaciteit en dan nog kan het bij dagen slecht weer krap worden (Zeker als je ook niet rijd). Met diesel zit je gewoon het veiligst.

Die Elgena boilertjes: Ik heb zelf de 12V/200W versie, de lagedrukuitvoering. De isolatie is, zacht gezegd, beroerd: Een plastic vat met 8mm schuim eromheen. Dat is niet veel.

Stroomverbruik is zoals verwacht fors: 6L opwarmen (op maximale stand) duurt dat bijna 2 uur. Dat is dus omgerekend zo'n 30Ah. En als je dat een hele dag op temperatuur wilt houden en tussendoor een keer een litertje verbruikt dan is het verbruik 50-60Ah per 24 uur in mijn ervaring.
En dan heb ik mijn boiler met 9mm armaflex extra ingewikkeld en in een 'vak' gezet die met 2cm schapenwol volgedrukt is.
In koudere omgevingen / nachten zal het verbruik dus nog hoger zijn.

Nu kun je zeggen: Ik zet m uit als t niet nodig is, maar dan moet je m wel 2 uur vantevoren ofzo niet vergeten aan te zetten. Niet ideaal dus, itt tot gas of diesel. Dat is gewoon snel klaar voor gebruik.

Voor *mij* voldoet ie prima, maar ik heb ook een 280Ah accupakket. Dat is niet het gemiddelde pakket en dan zou ik er zeker wel eerst goed over nadenken of dat slim is.

Overigens: In de OP reken je met 600W. Dat is de 230V versie, dus daar komt het verlies van de omvormer nog bij. Die zal sneller warm zijn, maar voor het verbruik maakt het weinig uit. 600W + 90% rendement omvormer is 55A bij 12V. Zeg iets meer dan een half uurtje dan zit je ook op 30Ah om t op te warmen.

Koelkast moet je (bij een compressor) 25-35Ah per 24 uur rekenen. Al met al ga je dan snel naar de 100Ah per 24 uur... Kwa accu: Ik denk dat je een 300Ah bedoeld? Ik ken geen 310Ah accu's (Behalve Chinezen die 302Ah cellen als 310Ah verkopen). En bij lithium moet je rekenen op 80% bruikbare capaciteit, dus 300Ah LFP = 240Ah bruikbaar maximaal.

Een 300Ah LFP is ook zeker niet goedkoop. Voor dat geld ben je ook een heel eind met een dieseloplossing, waarbij die laatste gewoon veel betrouwbaarder is, een accu is toch afhankelijk van zonnepanelen en/of laden, diesel werkt ook prima bij 5 dagen donker regenachtig weer.
Daarom ook mijn vragen, op deze manier kan ik plussen en minnen.
Het gas gebeuren is bekend, zo min mogelijk of niet.

Misschien is het wel een optie om ipv een elektrische boiler te gaan kiezen voor elektrisch koken. (Inductie?)
Alleen de gewenste kookunit met oven is volledig op gas… dan moet daar een alternatief voor komen.

Het hele gebeuren, aankoop en bouw gaat gewoon een beste stuiver kosten dat weet ik.
Maar doe het liever in 1 keer goed.
Alleen trek ik er ruim de tijd voor uit om het gelijk goed te doen, (minimaal een jaar)
Maar de bus zal ik wel zsm op camper kenteken zetten ivm kwart tarief,

In de oriënterende fase ben ik nog niet bezig met de exacte getallen.
Oftewel ik kan makkelijk de getallen afronden, ook qua accu.

Zodra ik definitief overtuigt ben van wat ik ga gebruiken qua apparatuur zal ik zo exact mogelijk proberen te berekenen wat ik nodig heb qua accu capaciteit.

Maar de genoemde 280AH zal wel eens het minimale gaan worden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door Atoz »

Het allerlaatste wat IK nu wil gaan doen is om iemand inductie koken aan te raden in een vrijstaande camper!
Het zijn een stelletje idioten (*) die beweren dat dat kan. Erger nog die vertellen dat ze dat doen.
Wat die idioten er niet bijvertellen is dat ze maandenlang zich verdiept hebben in deze materie.

Je bent gelukkig nog in de planningsfase, dus al jouw creaties staan nog ''maar'' op papier.
Verder heb ik ook een dieselverwarming, planar 44D, voel er me even gelukkig mee als met een gasfornuis ;-(
Erger... Zoek maar eens iemand die die Russische planar kan herstellen. :shifty:
Idem dito voor de chinese producten.
Koop dus gewoon een dure Europese, als je kopen wil.

Verder schreef ene Willem Elsschot in 1910, volgende tekst:
''want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren''
Uit: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Het_Huwelijk

(*) Ja ik reken me bij deze groep en ja het is idioot om je koffiewater niet op gas te willen verwarmen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door kampo »

Stelletje idioten zou ik niet zo formuleren want het is leuk.
Maar in wat je schrijft zit wel een pak waarheid.
Als je een eerste camper met een eerste elektrisch systeem bouwt dan ontbreekt het aan kennis en vooral aan tijd om alles tot in detail uit te pluizen.

Mijn advies lees je voldoende in, wees kritisch en kopieer een bestaand concept. Maar niet zomaar alles geloven want ... ik heb het, was niet duur, en gaat al jarenlang mee is wat je hier vaak leest en als ik het dan in het echt bekijk denk ik wel eens wat een knoeier, wat een ramp. (ik behoor tot de groep die er al veel bekeken heeft :-B ) Gelukkig zie je ook hele mooie installaties bij zelfbouwers. Maar blijft zeldzaam en dat zijn dan zelfbouwers met een achtergrond en veel tijd.

Een ander probleem is het (je) budget. We maken hier mee dat iemand de hele toer van de mogelijkheden gaat doen om helemaal op het eind vast te stellen dat het onbetaalbaar is voor zijn budget. Inductie koken hoort daar zeker bij. Om goed elektrisch te kopen moet je een extra budget van eigenlijk 2000 Euro inzetten. Dat kan je je ook vooraf laten vertellen. En ik ken er ook die gas weg gelaten hebben en voor 20.000 euro LFP accu's hebben. Niet iedere buidel kan dat trekken.

Zoals Atoz bedoelt heb je inderdaad veel probeersels. Beschouw die eerste oefeningen niet als goede oplossingen. Onder de streep meestal duurder want na een eerste test volgt een 2de upgrade of ombouw. Maar leuk is het wel als je de tijd en het geld ervoor hebt.
Groeten Kampo
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

Ik schreef nergens dat ik wil inductie koken.
Ik ben aan het kijken wat ik moet doen of gebruiken om te kunnen koelen, verwarmen, koken en douchen.
En dan met name welke apparatuur ik hierbij wil gebruiken.
Uiteraard komt daar nog 2 ipads en 2 iphones en een laptop en tv installatie bij kijken.

Daar hangt een plaatje aan qua energie behoefte, en dat laatste gaat alles om.
Misschien gaat de koelkast kleiner worden, ik heb er ook gezien die de helft consumeert in vergelijking met genoemde.

De boiler, tja daar kan ik dus helemaal de stroomvoorziening weg halen. Om het even welk model het gaat worden.

Aan het einde van de planning komt er een voorkeurslijst met gebruikers en hun energieverbruik.
En dan weet ik ook hoeveel panelen er op de bus moeten komen en hoeveel wp.
Idemdito hoeveel accu capaciteit.

En zoals ik schreef, elektrotechnisch gezien maak ik me geen zorgen.
Moet me nog verder informeren over de accu’s en het laden daarvan, en hier zal ik de komende maanden de meeste energie in gaan steken. In de tijd dat ik elektrotechniek leerde waren we amper bezig met 12 volt.

Tot die tijd ben ik bezig met vaststellen wat ik wil gaan gebruiken en hun energiebehoefte.
Elk alternatief zoals de boiler die al genoemd is zal ik serieus overwegen, niet enkel ivm het energieverbruik maar een gecombineerde kachel/boiler neemt m.i ook minder ruimte in dan 2 losse apparaten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door Kroppie »

gaat helemaal goed komen zo te lezen, er word over nagedacht voor er begonnen word!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Bereken ik de stroom zo goed?



Bericht door hermanusb »

We moeten wel goed nadenken wat we doen want er zijn zoveel keuzes en om daar telkens de beste uit te filteren gaat niet lukken.
Achteraf zal ook ik wel zeggen shit, dit of dat had anders gekund.

Idemdito met de keuze voor een bus.

Dat gaat zo goed als zeker een iveco daily of een ducato worden maar ben nog niet overtuigt.
Ik neig naar een iveco alleen de ducato heeft ook heel veel pluspunten.
Plaats reactie