Lader zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Ik ben onderweg , zit nu in Frankrijk en mijn lader van zonnepanelen is kapot.
Welke lader kan ik het beste nemen. Heb 2 zonnepanelen van 130 wht , dus 260 w. En twee lithium accu s van 125 amp . Welke kan ik het beste nemen

Sjef
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

een victron 75/15 zit op de grens met amperes, kan wel meer verdragen gaat niet gauw stuk maar kapt af bij meer dan 15 ampere, en bij veel zon en 2 vrij lege lithium is dat zonde, ik zou een victron 100/20 nemen in jouw geval, hoeft niet perse van victron , maar een goed merk welke minimaal 20 ampere kan verwerken.
of als je nog plannen hebt om binnenkort het paneel vermogen uit te breiden , dan daar ook alvast rekening mee houden, met de capaciteit vd regelaar.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door veetee »

Ik zou er in ieder geval een nemen de je kunt instellen op het laadprofiel voor Lithium accu's, bijvoorbeeld de Votronic MPPT 350 Duo.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door LMC591A28JTD »

Vervelend voor je. Vorig jaar ging mijn omvormer kapot in Frankrijk. Had binnen twee dagen een nieuwe op de camping, bij Amazon.de besteld en gratis laten bezorgen in de Provence. Allemaal te danken aan Europa!
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Deze is kapot gegaan, was niet geschikt:

CC768E8F-4BEB-4FAC-A183-72F448399733.jpeg
CC768E8F-4BEB-4FAC-A183-72F448399733.jpeg (152.2 KiB) 670 keer bekeken
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Deze had ik erin zitten , maar de zekeringen smolten weg
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Jos die kleinere raden ze hier af. Die van 15
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

terecht ,daarom mijn advies die van 20 ampere, want 260Wp vlak op een dak geeft max 80%= 210Wp, dat is gedeeld door een laadspanning van gemiddeld 14,2 volt onder optimale condities geeft een laadstroom van 210 gedeeld door 14,2volt maakt 14,8 ampere en dat is mooi voor een max 20 ampere apparaat.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door veetee »

Ik zie dat je huidige lader ook de startbatterij laadt. Dat kan de eerder genoemde Votronic ook, ik heb er goede ervaringen mee.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

Idd, de huidige laad ook de startaccu. Als je dat wilt behouden is de Votronic een prima keuze.

En met die Veetee noemt (de 350) heb je ook wat overcapaciteit. Komt de levensduur van dat ding ten gunste en als je ooit eens een groter paneel zou willen dan kan dat ook.
Ik kan alleen niet zien hoe je beide panelen nu aangesloten zijn (parallel of serie) en in hoeverre daar aanpassingen voor nodig zijn.

Naast de Votronic is de Epever Duoracer een vergelijkbaar ding. Groter, maar stiller doordat er geen ventilator in zit
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Kun je de startaccu niet aansluiten op victron
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

nee, helaas, zit geen aparte aansluiting voor op.
maar kan wel i.c.m een z.g. standby lader

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

De zonnepanelen zijn met elkaar gekoppeld , dus zou ik dan iets moeten veranderen (dan wordt het een probleem) hier overal wachttijden van 2-4 weken bij de camperdealers
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

als je kiest voor een victron 110/20, dan hoef je aan de zonnepanelen niets te veranderen, gewoon op de paneelaansluiting van de regelaar aansluiten, let op + en -, de hh accu aansluitingen samen op de uitgang van de regelaar aansluiten, ook bij die goed op de + en de - letten, en de draden van de startaccu goed afisoleren en los laten, zo veel zal de startaccu normaal niet ontladen.

kies je voor votronic, (ook gewoon een goed merk, ondanks dat de huidige nu stuk is) dan kan je gewoon alles 1 op 1 over aansluiten, draden even duidelijk merken en een foto maken, dan gaat er niets fout.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie