Lader zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Atoz »

Wat ook zou kunnen (lees... Zou kunnen...)
Wat duid het display aan? De laadstroom tussen laadregelaar en accu?
Als de accu vol is dan is er geen laadstroom
Het ZOU kunnen dat jouw laadregelaar pas opnieuw begint te laden vanaf een bepaalde drempel (spanning of capaciteit)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

ik ken dat typeregelaar helaas niet geen enkele ervaring mee, en geef wat gebruikelijke metingen aan om wat verder te komen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door veetee »

Sjef schreef:
ma 04 okt 2021, 17:43
We staan nu in Palencia Spanje de accu helemaal vol . Maar nu staan we n paar uur stil, en hij laad natuurlijk af (compressor koelkast) en staat inmiddels weer op 98 % .
Maar waarom doen de zonnepanelen dan niets ??? Terwijl de zon schijnt .
Snap ik niet.
Waar lees je die 98% op af? Brandt het groene ledje MPP op de Votronic?
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Dat lees ik op de app van de extreme accu, daar kan ik ook aflezen hoeveel amp de accu oplaad .
En ja het mpp lampje brand.

Zelfs toen de accu helemaal vol waren , en er was volop 🌞toen ging dat lampje van volle accu branden .
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door veetee »

Dan lijkt me dat het allemaal wel werkt. Kan natuurlijk, zoals myway al zei, dat er op enig moment net wat meer verbruikt wordt dan er geladen wordt…
myway schreef:
ma 04 okt 2021, 18:15
Het is natuurlijk mogelijk dat het vermogen van de panelen net het verbruik niet dekt en dat wordt er nog wat uit de accu gehaald.
Ik zou het eens een paar dagen aankijken, even proberen de logica in wat je ziet op de app, de ledjes op de regelaar, en wat er gebeurd (schijnt de zon, staan er verbruikers aan) te ontdekken.
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

2dagen verder zonnepaneel bij de lader gemeten stond op 1906 maar dan schiet hij naar OL .
Wat betekend dat , en hij laad niet op .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

19.06 gemeten terwijl de panelen aangesloten waren aan de regelaar, waarschijnlijk stond je meter op het 20v= bereik, dan gaat ie boven de 20volt in OverLoad, meet eens de panelen terwijl los van de regelaar en met de meter op bereik 200V=, wel EERST accu losnemen, en voor de panelen weer vast zetten EERST de accu weer aansluiten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Jos als ik het goed begrijp. Pinnetjes van lader zonnepaneel los maken en meten.

Ik kan de accu uitzetten op de app. Moet ik die draadjes dan ook uit de lader halen (dus los maken)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

ja, eerst accu draden los maken van de regelaar, en dan pas de paneeldraden losnemen, met weer aansluiten EERST accu aansluiten en dan pas weer de panelen, waarom?, een paneel geeft onbelast een hogere spanning en een regelaar geeft/is een belasting met een lagere spanning(voltage) van het paneel tot gevolg, valt die belasting plots weg dan stijgt de paneel spanning ook plotseling, en dat kan net teveel zijn voor de regelaar, en met vastzetten eerst de accu aan de regelaar zodat de regelaar weet welke accuspanning er gebruikt word.

en of e.e.a. via een app goed gaat?, geen idee, ik heb geen idee van hoe zuks werkt(hou ik ook zo :D ), dus doe het op een ouderwetse manier

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door veetee »

Waarom denk je dat er niet geladen wordt, als het mppt ledje brand, de led bat.full heeft gebrand, de accu zelf aangeeft 98% vol?
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

C7EC08A0-E87D-4115-963F-BB8449108698.jpeg
C7EC08A0-E87D-4115-963F-BB8449108698.jpeg (178.1 KiB) 86 keer bekeken
. Staat hij zo goed maar dan doet hij niks. Je mag mij ook bellen als je wil 0646558046
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

2 dagen volledig in de zon gestaan en hij laad alleen maar af
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

2 dagen volledig in de zon gestaan en hij laad alleen maar af
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

meter staat op millivolt, 1millivolt is 1/1000 volt dus knop draaien tot 200, die 200 links naast de 600

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie